Gå til innhold

Svigerforeldrene begynner å bli gamle.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfar er vel mest for å bli værende i huset.

Svigermor kunne kanskje tenke seg "bylivet, tror jeg.

Akkurat sånn var det hos oss også! Svigerfar ville ikke utenfor tomta, mens svigermor egentlig var ganske sosial og mer enn gjerne ville flyttet til en lettstelt leilighet nede i sentrum av bygda!

Han var ikke til å rokke og hun døde da også noen år før ham.

Skrevet

Har du prøvd å fått gamle. stae mennesker (har inntrykk av at disse ikke er av de letteste) til å gå med på å få hjemmehjelp? Mange eldre vil ikke ha fremmede i huset.

Strømmer mange minner på her nå.... *Sukk*

Selvfølgelig skal man hjelpe så langt man har muligheter til, men i dette tilfellet dreier det seg om barn som bor 16 mil unna! Kanskje er begge i full jobb og har småbarn i tillegg - da er som regel både hverdag og helg fyllt opp!

Husker i alle fall at det tæret kraftig på tålmodigheten min at eksen dro til sin far hver eneste søndag i flere år. Jeg er glad han stilte opp for ham, det er ikke det, men vi skulle gjerne hatt litt tid sammen som familie også.

Det du sier til slutt der, om hensynet til ens egen familie.- det er jeg så enig i.

Jeg ville bare ikke si det selv !

Skrevet

Har du prøvd å fått gamle. stae mennesker (har inntrykk av at disse ikke er av de letteste) til å gå med på å få hjemmehjelp? Mange eldre vil ikke ha fremmede i huset.

Strømmer mange minner på her nå.... *Sukk*

Selvfølgelig skal man hjelpe så langt man har muligheter til, men i dette tilfellet dreier det seg om barn som bor 16 mil unna! Kanskje er begge i full jobb og har småbarn i tillegg - da er som regel både hverdag og helg fyllt opp!

Husker i alle fall at det tæret kraftig på tålmodigheten min at eksen dro til sin far hver eneste søndag i flere år. Jeg er glad han stilte opp for ham, det er ikke det, men vi skulle gjerne hatt litt tid sammen som familie også.

Ja, jeg har faktisk fått en UALMINNELIG sta, gammel dame til å få seg både hjemmehjelp og hjemmesjukepleier. ;)

Hjemmehjelpa hadde hun faktisk i mange år - jeg tror kanskje man skal forsøke å få demtil å fokusere på at de ikke er 3 år lenger, og t det ikke ernoen grun til å slite seg ut. Man skal kose seg litt på sine gamle dager!

Dersom du irriterte deg over eksen som besøkte foreldra sine hver søndag, skulle du hørt gubben min da jeg var hos Mormor 3-4 ettermiddager i uka. ;)

Gamle mennesker tror ofte at de ikke har forandra på seg de siste 40 åra, at de like spreke som før,og at ting som har skjedd for lenge sida, ikke er lenge sida i det hele tatt. En gang mormor og jeg snakka om vær og vind, sa hun at været var så kjipt, og at hun blei så trøtt av det "Det er akkurat sånn jeg føler meg som hver gang jeg har vært på kino, sånn litt trøtt i fjeset", sa hun .Jeg firte litt og sa at "hver gang hun var på kino" kanskje var en overdrivelse, siden jeg ikke kunne huske at hun noen gang hadde vært på kino. Hun flirte litt og sa "Ja, sist gang var visst da Far og jeg så Sound of Music i 1054 eller noe sånn!" ;)

Skrevet

Det er vel ofte slik med eldre folk at de ønsker å bo der de har bodd de siste årene. Så lenge det går an å bygge om huset, er vel det det beste for dem.

Når det gjelder snømåking og hagearbeid finnes det folk som påtar seg dette for en billig penge.

Skrevet

Svigerfar er vel mest for å bli værende i huset.

Svigermor kunne kanskje tenke seg "bylivet, tror jeg.

Litt trøst skal du få - da svigerfar omsider fikk plass på sykehjemmet tok det ikke lange stunden før han var strålende fornyød. Han ville i grunnen bare være der han var i øyeblikket - det være seg på sykehuset, på sykehjemmet (var der på korttidsopphold innimellom) eller hjemme.

Skrevet

Det du sier til slutt der, om hensynet til ens egen familie.- det er jeg så enig i.

Jeg ville bare ikke si det selv !

Men hvem sine behov er det da du egentlig argumenterer for? I stedet for å snakke om hva som ville være best og lurest osv. for svigerforeldrene, så kan man vel like gjerne si at man ikke fikser at ektefellen bruker tida på å hjelpe sine gamle foreldre når tiden kunne vært brukt på deg og ungene?

Helt sikkert best for deg at de flytter, ikke nødvendigvis best for dem?

Skrevet

Men hvem sine behov er det da du egentlig argumenterer for? I stedet for å snakke om hva som ville være best og lurest osv. for svigerforeldrene, så kan man vel like gjerne si at man ikke fikser at ektefellen bruker tida på å hjelpe sine gamle foreldre når tiden kunne vært brukt på deg og ungene?

Helt sikkert best for deg at de flytter, ikke nødvendigvis best for dem?

Jo, det måtte bare komme ! Skjønte det vel.

Skrevet

Jo, det måtte bare komme ! Skjønte det vel.

Men er det ikke sånn? Er det ikke ofte vanskelig å stå fullt ut for sine egne behov og følelser, og istedet finne rasjonaler som omhandler hva som ville vært fornuftig for andre å gjøre?

I dette tilfellet kan det selvfølgelig fullt ut være det beste for dine svigerforeldre å selge huset og flytte et annet sted. Men så lenge de ikke selv oppfatter det slik, så synes jeg man påtar seg et stort moralsk ansvar dersom man forsøker å "presse" dem til den løsningen man selv antar er best. Og i diskusjonen om hva som er gode løsninger så bør man i allefall holde styr på hvem sine behov man primært har i tankene. Det betyr ikke at det ikke kan være legitimt å fremheve nettopp sine egne behov, men det gjør at diskusjonene blir mye ryddigere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...