Gå til innhold

Full sosialtrygd i tillegg til lønn, det hadde vært no'? Langt

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

En svenske sendte meg dette regnestykket fra en internettside, sjokkert og oppgitt over sine politikere:

Löfte från de borgerliga partiledarna:

Invandrare ska få fullt socialbidrag samt lön!

I en debattartikel i Dagens Nyheter den 11 maj konstaterar partiledarna Fredik Reinfeldt (m), Lars Lejonborg (fp), Göran Hägglund (kd) och Maud Olofsson ( c ) att socialbidragen till invandrare är så höga att det ofta inte lönar sig för dem att arbeta. De borgerliga ledarna vill att det ska löna sig för invandrare att arbeta. Därför har de tänkt ut en så bra lösning på problemet att de gått ut i massmedia redan 16 månader före valet och talar om vad de ska göra när de får makten. Baktanken är naturligtvis att vi väljare ska imponeras av partiledarnas förslag och känna oss motiverade att rösta på de borgerliga.

Det mest radikala förslaget i de borgerligas program för integration är att nyanlända invandrare ska få fullt socialbidrag, hyresbidrag m.m. som i dag, men att bidragen inte ska minskas på något sätt om invandrarna börjar jobba och får lön. Invandrarna ska under “introduktionsfasen” (kan vara många år*) i Sverige få ut dubbla inkomster! De borgerliga ledarna anser tydligen att invandrare är så arbetsovilliga att de måste lockas med jätteinkomster för att acceptera en anställning.

Låt oss ta ett exempel på hur det blir enligt det borgerliga löftet.

En sjubarnsfamilj kommer till Sverige. De får bl a dessa bidrag varje månad (ex Kristianstads kommuns socialbidragsnorm):

Barnbidrag för 7 barn 10.514

Socialbidrag för familjen 18.440 (7 barn 1-18 år + 2 vuxna)

Bostadsbidrag 6.700

Totalt 35.654 kr skattefritt i månaden ( 427.848 kr om året)

Maken arbetar och får lön 27.000

Makan “ 21.000

Tillsammans 48.000 kr (576.000 kr året)

Total inkomst lön och bidrag 83.654 kr i månaden.

Familjen har således en inkomst på över en miljon (1.003.848 kr) på ett år.

Till detta kommer barnomsorg subventionerad med ca 500.000 kr

De borgerliga partiledarna har rätt i att många nyanlända invandrare kommer att känna sig motiverade att arbeta. Tänk dig själv; möjlighet att tjäna över en miljon om året. I hemlandet kanske familjen tjänade 12.000 kr om året.

Den smarte invandraren kan ju lägga en stor del av lönen på pensionsförsäkringar och slippa löneskatt också. Efter “introduktionsfasen” kan makarna dra sig tillbaka och leva på bidrag och sparkapital.

Det är bara att gratulera de ca 60.000 personer som får uppehållstillstånd i Sverige varje år. (Endast 546 av dem var flyktingar, dvs hade flyktingstatus år 2004 ).

Det lär bli betydligt fler asylsökande efter år 2006 om M, Fp, C och KD vinner valet.

Gjest Halling
Skrevet

Lurer på om det gjelder innvandere fra Norge også?

*Leter ivrig etter kofferten*

Skrevet

Tror sannelig jeg skal søke asyl hos søta bror jeg...... Forhåpentligvis tar de imot bergensere....eg ikkje fra Norge, eg e fra Bergen......

Gjest Halling
Skrevet

Tror sannelig jeg skal søke asyl hos søta bror jeg...... Forhåpentligvis tar de imot bergensere....eg ikkje fra Norge, eg e fra Bergen......

Bergensere tror jeg ikke er velkomne, de er ikke analfabeter, barnesoldater og landeveisrøvere, men mye verre.

:-)

Skrevet

Bergensere tror jeg ikke er velkomne, de er ikke analfabeter, barnesoldater og landeveisrøvere, men mye verre.

:-)

Ta ikke den! Vi er stor i kjeften, men ellers er vi grei... :o)

Gjest Halling
Skrevet

Ta ikke den! Vi er stor i kjeften, men ellers er vi grei... :o)

Burde jeg revurdere min oppfatning og ikke la en bergenser stigmatisere alle?

Skrevet

Burde jeg revurdere min oppfatning og ikke la en bergenser stigmatisere alle?

Ja så absolutt.... Bergensere er ålreite dyr!

Skrevet

Lurer på om det gjelder innvandere fra Norge også?

*Leter ivrig etter kofferten*

Du får sikkert dekka koffert med klær også :-) gule t-skjorter og tresko! :)

Gjest Halling
Skrevet

Du får sikkert dekka koffert med klær også :-) gule t-skjorter og tresko! :)

Jag måste också læra at doppa i kaffet.

Svensker dypper -alt- i kaffen.

Gjest det er slett ikke alltid ting er så enkelt.
Skrevet

Ja, i Norge også er det et "problem" med at det lønner seg noe utrolig å få på sosialen dersom man har mange barn.

Jo flere, jo bedre.

I jobb får man ikke mer lønn selv om man har mange barn, men på sosialen stiger det - brått!

Skrevet

Dette er så idiotisk at det topper listen over svenskevitser....

Men det skulle ikke overraske meg om vi kom med et tilsvarende forslag i Norge....

Snillismen ser kun ut til å bli overgått av den rene idiotien....

Skrevet

Jag måste också læra at doppa i kaffet.

Svensker dypper -alt- i kaffen.

ja - kaffe med dopp heter det - eller "fika" - hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...