Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg har hatt sosial stønad som eneste inntekt i iallefall 10 år nå.

Jeg har søkt, men ikke funnet ut hva satsene er...

Er det noen som vet hva satsene er? H*n får også dekt husleie. Dette er i Trondheim.

Jeg er så nysgjerrig... Kan ikke råd for det, jeg!

Skrevet

Takk! Det var sannelig ikke mye...

4000 utenom boutgifter? Vil det si at de 4000 skal holde til både mat + andre faste utgifter?

Huff.....håper jeg slipper å komme i en slik situasjon.

Skrevet

4000 utenom boutgifter? Vil det si at de 4000 skal holde til både mat + andre faste utgifter?

Like måte! Slettes ikke noe å trakte etter.

Skrevet

Det var jo til 1 person!

Skrevet

Det var jo til 1 person!

Mener du at 4000 burde holde til 1 person?

Skrevet

Til mat ja! - gubevarremegvæl

Skrevet

Jøss: UTENOM hus og sånn?

*En familie med 2 barn på 4 og 13 år vil ha en livsoppholdssats på kr 9 150 pr. måned.?

Så mye har ikke vi når alt er betalt....til mat og sånn....jøssogjøss

Tror alle regninger som vann, strøm, komm.avg., forsikringer, osv osv inngår i det beløpet. At det bare er direkte utgift til husleie/huslån som holdes utenom.

Men satser og regler er forskjellige fra kommune til kommune da.

Han mossekråka som jeg nevnte i et tidligere innlegg levde på sosialstønad i en periode, og fikk mindre enn om han hadde bodd i nabokommunen... Og ikke lån (understreker LÅN) til førerkort, selv om han hadde en arbeidsgivers attest på at han ville få jobb om han bare fikk førerkort. Og om han hadde fått førerkort, så hadde jo kommunen sluppet flere sosialstønadsutgifter på ham... Men neida, ikke i DEN kommunen. Igjen - hadde vi bare bodd i nabokommunen... Og midt oppe i det hele satt jeg og måtte forsørge fyren, uten å ha råd til å hjelpe ham med sånne ting...

Heldigvis klarte han å ordne seg en annen jobb etter hvert da...

Skrevet

Det er mange som må klare seg på det ja, og hvis du ser det slik...så er det 4000 til livsopphold + 3500-4000 i husleie + strøm (ca 1000 pr mnd) = 10000 netto pr mnd.

En blir ikke feit av det, men en overlever.

Skrevet

Til mat ja! - gubevarremegvæl

Til mat, klær, sko, div. regninger, transportutgifter, lege&medisiner osv osv?

Skrevet

*En familie med 2 barn på 4 og 13 år vil ha en livsoppholdssats på kr 9 150 pr. måned.?

Utenom "hus" stemmer ikke tror jeg..., jeg mener det er slik at du ikke får lov til å eie noe når du mottar sosialstønad - da må du selge huset og leie, sosialen dekker kun leieutgifter.

Gjest det er slett ikke alltid ting er så enkelt.
Skrevet

Tja, her i kommunen ville de hatt rundt 9000 kr mnd, barnetrygden inkludert.

I tillegg ville komme en MAX-husleie INKLUDERT strøm og forsikring, på tilsammen 3800 kr mnd.

Antakeligvis ville de fått råd til en ettroms - på deling.

Med andre ord må resten av husleia og strømmen/forsikringa ( 2-3000 kr) dekkes av pengene som burde gått til alle regninger, gjeld, klær, mat, lege, fritidsaktiviteter for barna, tv-lisens, eventuell bil (flere sosialklienter har helseproblemer og er avhengig av bil) etc.

Går fint det, i en overgangsperiode. Helt til garderoben og interiør, ting som går i stykker, vedlikehold av hus etc begynner å preges av lite oppdatering og slites totalt ned.

Selvfølgelig er jo dette sett ut fra at de har solgt unna det som selges kan, brukt opp alle sparepenger inklusive barnas, forsøkt å ta opp lån på boligen for å leve og i det hele tatt fått noe SVAR fra sosialkontoret - som har som vane å "miste" søknader på vei inn. Nesten ukentlig ligger det folk å griner foran kommunehuset etter å ha sittet hele dagen i "gapestokken" og vært tvunget til å fortelle hele sin historie fremfor resepsjonen til kommunen - de får ikke komme inn på time før det er "godkjent" av resepsjonisten (som har gått allmen - økonomisk linje og ikke er kvalifisert til å behandle slike saker. Denne resepsjonen med ventetid på opp til en dag er resepsjon for alle kommunale saker, ikke bare sosiale).

I tillegg lager det en del rot når man skal forsøke å overleve 1-2 mnd ventetid på behandling, uten penger. Man får selvfølgelig ikke ekstra støtte til å avhjelpe ekstra-utgiftene man pådro seg av dette, ev. at man ble kastet ut av bolig.

Så har man slike tragiske historier som det der (og ja, jeg synes det er tragisk) 10 år!! på sosialen, og enda har ikke etatene klart å samarbeide nok til å få fyren inn i et anstendig liv. Vil ikke engang tenke på de lignende situasjonene der folk faktisk har barn også.

Sosialkontoret er helt greit for folk som ikke har gjeld, og for en kortere periode - dersom det fungerer etter intensjonen, noe det øyensynlig ikke gjør i den kommunen jeg bor.

Så fort du begynner å få gjeld som skal betales ned er du på dypt vann siden sosialkontoret ikke dekker gjeld. Problemet er jo selvfølgelig at gjeld er noe sosialklienter ofte har mye av, siden flere av dem har problemer med organisering og langtidsplanlegging av liv og økonomi. Det er _da_ du får de "ulykkelige" historiene man hører rykter om. Og når kontorene overhodet ikke fungerer, som her.

Jeg håper endelig de klarer å samordne alle disse etatene og systemene snart, slik at de kan samarbeide om å få folk ut i jobb eller over i de trygdeordninger de tilhører. Men flere og flere skvises ut av trygdeordningene og ender som "livstidsklienter" på sosialen fordi de er for friske til trygd men for syke til dagens harde arbeidsmarked.

Skrevet

Tja, her i kommunen ville de hatt rundt 9000 kr mnd, barnetrygden inkludert.

I tillegg ville komme en MAX-husleie INKLUDERT strøm og forsikring, på tilsammen 3800 kr mnd.

Antakeligvis ville de fått råd til en ettroms - på deling.

Med andre ord må resten av husleia og strømmen/forsikringa ( 2-3000 kr) dekkes av pengene som burde gått til alle regninger, gjeld, klær, mat, lege, fritidsaktiviteter for barna, tv-lisens, eventuell bil (flere sosialklienter har helseproblemer og er avhengig av bil) etc.

Går fint det, i en overgangsperiode. Helt til garderoben og interiør, ting som går i stykker, vedlikehold av hus etc begynner å preges av lite oppdatering og slites totalt ned.

Selvfølgelig er jo dette sett ut fra at de har solgt unna det som selges kan, brukt opp alle sparepenger inklusive barnas, forsøkt å ta opp lån på boligen for å leve og i det hele tatt fått noe SVAR fra sosialkontoret - som har som vane å "miste" søknader på vei inn. Nesten ukentlig ligger det folk å griner foran kommunehuset etter å ha sittet hele dagen i "gapestokken" og vært tvunget til å fortelle hele sin historie fremfor resepsjonen til kommunen - de får ikke komme inn på time før det er "godkjent" av resepsjonisten (som har gått allmen - økonomisk linje og ikke er kvalifisert til å behandle slike saker. Denne resepsjonen med ventetid på opp til en dag er resepsjon for alle kommunale saker, ikke bare sosiale).

I tillegg lager det en del rot når man skal forsøke å overleve 1-2 mnd ventetid på behandling, uten penger. Man får selvfølgelig ikke ekstra støtte til å avhjelpe ekstra-utgiftene man pådro seg av dette, ev. at man ble kastet ut av bolig.

Så har man slike tragiske historier som det der (og ja, jeg synes det er tragisk) 10 år!! på sosialen, og enda har ikke etatene klart å samarbeide nok til å få fyren inn i et anstendig liv. Vil ikke engang tenke på de lignende situasjonene der folk faktisk har barn også.

Sosialkontoret er helt greit for folk som ikke har gjeld, og for en kortere periode - dersom det fungerer etter intensjonen, noe det øyensynlig ikke gjør i den kommunen jeg bor.

Så fort du begynner å få gjeld som skal betales ned er du på dypt vann siden sosialkontoret ikke dekker gjeld. Problemet er jo selvfølgelig at gjeld er noe sosialklienter ofte har mye av, siden flere av dem har problemer med organisering og langtidsplanlegging av liv og økonomi. Det er _da_ du får de "ulykkelige" historiene man hører rykter om. Og når kontorene overhodet ikke fungerer, som her.

Jeg håper endelig de klarer å samordne alle disse etatene og systemene snart, slik at de kan samarbeide om å få folk ut i jobb eller over i de trygdeordninger de tilhører. Men flere og flere skvises ut av trygdeordningene og ender som "livstidsklienter" på sosialen fordi de er for friske til trygd men for syke til dagens harde arbeidsmarked.

Helt enig jeg :)

Skrevet

Utenom "hus" stemmer ikke tror jeg..., jeg mener det er slik at du ikke får lov til å eie noe når du mottar sosialstønad - da må du selge huset og leie, sosialen dekker kun leieutgifter.

Vet det :)

Skrevet

Til mat, klær, sko, div. regninger, transportutgifter, lege&medisiner osv osv?

Tar tilbake alt jeg har sagt :-) ( denne tråden vel og merke)

Skrevet

Takk! Det var sannelig ikke mye...

4000 i mnd er da mye penger for en person.

I en periode på et par år hadde vi 1000 - 1200 kr å leve av i mnd. etter husleie. Dette var da for to voksne og 1 barn. Dette skulle rekke til alt av mat og annet man trenger til kropp og hus, klær, transport, telefon, fornøyelser, osv, osv ja alt...

Selv om dette var 12 - 14 år siden så vil jeg si dette var langt mindre enn det å skulle leve av 4000 kr mnd helt alene.

Hadde vi tydd til sosialen ville vi hatt mye mer å rutte med i hvertfall...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...