Gamle_Trine Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei! Jeg har akkurat lest Pierre Vellays bok "Fødsel uten smerte" samt et kap i "Barneboka "(Anna Wahlgren) som omhandler det samme. Jeg synes dette med det psykoprofylaktiske metoden virker veldig spennende, og jeg lurer på om dette er helt avlegs i dag, og i så fall hvorfor? Etter to fødsler må jeg innrømme at jeg synes det er rart om man virkelig kan føde uten smerte. Samtidig virker det så fornuftig det som står i boka. Blant annet om forberedelse og trening, fysisk og psykisk. Det er jo en kjent sak at redsel senker smerteterskelen drastisk, og det er jo ikke rart at vi gravide går fødselen i møte med redsel når det eneste vi har i "bagasjen" er mødre og medsøstres beskrivelser av hvor ille det har vært å føde. Det er klart at de første vonde sammentrekningene da blir møtt med redsel og frykt, i steden for forsøk på avspenning og kontroll. Jeg ønsker å prøve denne metoden når jeg venter mitt tredje barn i juli. Det hadde imidlertid vært flott å få oppfølging av en jordmor underveis, blant annet for å få bekreftet at jeg trente riktig. Også under fødselen hadde det vært flott å ha en jordmor som visste hva jeg snakket om, og som hjalp meg til å gjøre det jeg hadde trent på. Er det noe av dette med i jordmorutdanningen, eller er dette helt ukjent? Kan jeg ta kontakt med sykehuset der jeg skal føde for å spørre om noen kunne tenke seg til å snakke med meg underveis? Kan jeg nevne det når jeg skal på Føde Poliklinikk på ultralyd? Dette var et langt innlegg - håper du/dere har anledning til å gi respons på mine spørsmål. Tror mange andre gravide også kunne være interessert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19357-f%C3%B8dsel-uten-smerte-lamaze-metoden-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Jeg gikk på Yoga for gravide, og hadde stor glede av pusteteknikken derfra under fødselen. I tillegg ga Yogaen masse energi under graviditeten. Jeg leste også litt i den boken du snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19357-f%C3%B8dsel-uten-smerte-lamaze-metoden-jordmor/#findComment-85411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Litt interessant at dette kommer på banen. Det er lenge siden jeg har deltatt i denne diskusjonen. Skrev faktisk hovedoppgaven min om temaet. Kan sikkert snakke om dette i det uendelige, men jeg skal prøve å fatte meg i korthet. Lamaze-metoden er lite brukt i Norge og jeg tror du må lete lenge etter en jordmor som er helt inneforstått med de helt konkrete metodene. I USA er det imidlertid en veldig vanlig form for fødselsforberedelse. Der har det nesten blitt en egen genre innen fødselsfaget - enten den helt tekniske, legestyrte, eller den mykere, Lamaze-inspirerte metoden. Essensen i boken "Fødsel uten smerte" og andre beslektede bøker, er at redsel fremmer smerte, smerten igjen kan gjøre at fødselen trekker ut og muligheten for at man må gripe inn blir større. Hvis man kan unngå å være redd, har man kommet langt på vei i strebenen etter å oppnå en god fødselsopplevelse. Det er ikke noe nytt i denne teorien. Boka er gammel og på mange måter har man kommet lenger i dag i Norge. Jordmødre av i dag er opplært til å møte kvinnen på hennes premisser. Å gi trygghet, hjelpe til med å takle fødselssmertene, finne gode avlastningsstillinger, være til stede, informere osv., er noe av det viktigste jordmødre lærer. En grunn til å være litt skeptisk i forhold til disse metodene, er at de er basert på en teori om at man må lære å føde. Som om det er viktig å kople til hodet og intellektet for å få en god fødselsopplevlse. Her er det viktig å være flink og gjøre ting riktig. Det skurrer litt for meg. Det er grunn til å snu det hele på hodet. Man kan ha det samme målet, - å føle minst mulig redsel, takle smertene slik at de ikke blir overveldende og få en best mulig opplevelse. Metoden man bruker, kan slik jeg ser det, baseres på teorien om å kople fra hodet og intellektet. Man bør forberede seg psykisk. Det kan man gjøre ved hjelp av tankens kraft. F.eks. kan det være en ide å gjøre seg til venn med smertene, riene. Å få et positivt bilde av riene/smertene, f.eks. som en bølge som hele tiden fører deg nærmere en trygg havn. Et slikt bilde kan du trekke frem når fødselsriene starter. Hvis man skal tenke på pusteteknikk; antall innpust og utpust, tror jeg ikke man klarer å slippe taket. Mange er sikkert uenig med meg, og det kunne være artig å høre hva andre har å si. Det er lurt å snakke med jordmor når du skal til innskrivning på fødeavdelingen. Skal du ikke det, kan du sikkert avtale et slikt møte likevel. Ring og hør hva slags tilbud du har. Det er ikke vanlig at man kan bestille sin egen jordmor, i.o.m. at alle jobber turnus og er nødt til å følge en vaktliste. Det er imidlertid en del jordmødre som driver med hjemmefødsler. Er dette noe for deg, kan du sikkert forhøre deg på fødeavdelingen om de har navn på noen du kan kontakte. Uansett, hvis du er interessert i en fødselsopplevelse hvor du ønsker å ha mest mulig kontroll selv, evt. følge et opplegg som det Lamaze er basert på, kan du ihvertfall drøfte det med de på fødeavdelingen og høre hva de kan tilby deg. Bor du i Oslo, er ABC-avdelingen på Aker et alternativ som er ypperlig for mange. Spør evt. om informasjon. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19357-f%C3%B8dsel-uten-smerte-lamaze-metoden-jordmor/#findComment-85540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karinne Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Litt interessant at dette kommer på banen. Det er lenge siden jeg har deltatt i denne diskusjonen. Skrev faktisk hovedoppgaven min om temaet. Kan sikkert snakke om dette i det uendelige, men jeg skal prøve å fatte meg i korthet. Lamaze-metoden er lite brukt i Norge og jeg tror du må lete lenge etter en jordmor som er helt inneforstått med de helt konkrete metodene. I USA er det imidlertid en veldig vanlig form for fødselsforberedelse. Der har det nesten blitt en egen genre innen fødselsfaget - enten den helt tekniske, legestyrte, eller den mykere, Lamaze-inspirerte metoden. Essensen i boken "Fødsel uten smerte" og andre beslektede bøker, er at redsel fremmer smerte, smerten igjen kan gjøre at fødselen trekker ut og muligheten for at man må gripe inn blir større. Hvis man kan unngå å være redd, har man kommet langt på vei i strebenen etter å oppnå en god fødselsopplevelse. Det er ikke noe nytt i denne teorien. Boka er gammel og på mange måter har man kommet lenger i dag i Norge. Jordmødre av i dag er opplært til å møte kvinnen på hennes premisser. Å gi trygghet, hjelpe til med å takle fødselssmertene, finne gode avlastningsstillinger, være til stede, informere osv., er noe av det viktigste jordmødre lærer. En grunn til å være litt skeptisk i forhold til disse metodene, er at de er basert på en teori om at man må lære å føde. Som om det er viktig å kople til hodet og intellektet for å få en god fødselsopplevlse. Her er det viktig å være flink og gjøre ting riktig. Det skurrer litt for meg. Det er grunn til å snu det hele på hodet. Man kan ha det samme målet, - å føle minst mulig redsel, takle smertene slik at de ikke blir overveldende og få en best mulig opplevelse. Metoden man bruker, kan slik jeg ser det, baseres på teorien om å kople fra hodet og intellektet. Man bør forberede seg psykisk. Det kan man gjøre ved hjelp av tankens kraft. F.eks. kan det være en ide å gjøre seg til venn med smertene, riene. Å få et positivt bilde av riene/smertene, f.eks. som en bølge som hele tiden fører deg nærmere en trygg havn. Et slikt bilde kan du trekke frem når fødselsriene starter. Hvis man skal tenke på pusteteknikk; antall innpust og utpust, tror jeg ikke man klarer å slippe taket. Mange er sikkert uenig med meg, og det kunne være artig å høre hva andre har å si. Det er lurt å snakke med jordmor når du skal til innskrivning på fødeavdelingen. Skal du ikke det, kan du sikkert avtale et slikt møte likevel. Ring og hør hva slags tilbud du har. Det er ikke vanlig at man kan bestille sin egen jordmor, i.o.m. at alle jobber turnus og er nødt til å følge en vaktliste. Det er imidlertid en del jordmødre som driver med hjemmefødsler. Er dette noe for deg, kan du sikkert forhøre deg på fødeavdelingen om de har navn på noen du kan kontakte. Uansett, hvis du er interessert i en fødselsopplevelse hvor du ønsker å ha mest mulig kontroll selv, evt. følge et opplegg som det Lamaze er basert på, kan du ihvertfall drøfte det med de på fødeavdelingen og høre hva de kan tilby deg. Bor du i Oslo, er ABC-avdelingen på Aker et alternativ som er ypperlig for mange. Spør evt. om informasjon. Lykke til. Jeg har ikke født selv, og har derfor ikke erfaring. Jeg skal imidlertid føde på forsommeren, og går som Elis31 på yogakurs. Her har jeg blant annet lært følgende, som jeg absolutt har tro på: - Pusteteknikk, det er ikke snakk om å lære en metode, slik at en skal konsentrere seg om telling etc., men om å trene på å puste riktig og mest hensiktsmessig, slik at dette også faller naturlig under fødselen. - Å _møte_ smerten i stedet for å frykte den og "kjempe i mot", som gjerne fører til at en spenner seg og smerten blir verre. Som sagt har jeg ennå ikke født, men jeg tør likevel anbefale yogakurs for alle gravide! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19357-f%C3%B8dsel-uten-smerte-lamaze-metoden-jordmor/#findComment-85696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.