Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge holder rømme seg i kjøleskapet etter den er åpnet?

Skrevet

Mamma sier at man ser og lukter på rømma hvis den har blitt dårlig.

Skrevet

Til den datoen som står på, er det ikke det da?

Skrevet

Til den datoen som står på, er det ikke det da?

Men gjelder den datoen når den er åpnet?

Skrevet

Mamma sier at man ser og lukter på rømma hvis den har blitt dårlig.

Jeg satser på det.. Men er veldig skeptisk til sånt og tror ikke jeg er så flink til å se / lukte sånt..?!

Skrevet

Jeg satser på det.. Men er veldig skeptisk til sånt og tror ikke jeg er så flink til å se / lukte sånt..?!

Rømme er holdbar til påstemplet dato også om den er åpnet, forutsatt at den har stått kaldt mesteparten av tiden da. Romstemperatur eller mer i timesvis er vel aldri noe sjakktrekk for meierivarer...

Og tro meg, du vil kunne se om den er blitt dårlig. Det skjer imidlertid ikke før en god stund etter dato, rømme og andre sure melkeprodukter er VELDIG ofte holdbar til langt over dato, gjerne en ukes tid.

Men om den blir gammel, så forandrer den konsistens og lukt, slik at du ikke er tvil om at noe er galt.

Skrevet

Holder seg vanligvis lengre enn datoen selv om den er åpnet, ikke vanskelig å se om den er blitt dårlig.

Skrevet

Men gjelder den datoen når den er åpnet?

Ja, jeg har alltid tenkt at rømma står seg til den datoen som står på, uavhengig av om den er åpna eller ikke. Dette gjelder jo også for melk, ost, smør osv...

Skrevet

Rømme er holdbar til påstemplet dato også om den er åpnet, forutsatt at den har stått kaldt mesteparten av tiden da. Romstemperatur eller mer i timesvis er vel aldri noe sjakktrekk for meierivarer...

Og tro meg, du vil kunne se om den er blitt dårlig. Det skjer imidlertid ikke før en god stund etter dato, rømme og andre sure melkeprodukter er VELDIG ofte holdbar til langt over dato, gjerne en ukes tid.

Men om den blir gammel, så forandrer den konsistens og lukt, slik at du ikke er tvil om at noe er galt.

I tillegg kommer det som regel grønn mugg på rømme som har stått for lenge.

Så lenge den er hvit og fin og lukter rømme, spiser jeg den!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...