kvinns Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hei ! Jeg er en kvinne på 43 år, har hatt hormonsoiralen i 2 år den 14 aug. i år.Jeg merket ikke noe ubehag etter at denne ble satt inn, og håpet på omtrent ingen mens som så mange andre jeg kjenner som bruker denne.Jeg hadde mye blødninger under mens før denne, og det har redusert seg, men veldig varierende.Plagsomt ble det på annen måte, noen dager før mens, fikk og får jeg beigeaktig utflod, som blir brun før blødningen kommer, det samme skjer på slutten av mens.Jeg blir gående med bind i omtrent to uker pga dette. I slutten av juni i år, fikk jeg ganske mye normalfarget utflod, ikke illeluktende, samt litt ubahag i magen,omtrent som eggløsningssmerter. Jeg ville sjekke dette, og fikk time hos min gynekolog, han undersøkte meg, tok innvendig ultralyd samt celleprøve. Alt virket normalt sa han, det kunne bare ha vært spiralen, slikt kunne skje av og til... Jeg skulle til syden med fam.og fikk småblødninger etter legebesøket, som jeg trodde kom seg av unders. og sikkert ville gå over etter noen dager. Jeg har hatt dette siden, inkl. mens, som jeg merker når tiden er der, og at det kommer mere blødninger. Jeg har hatt noen dager utan direkte blodfarge, men da har det vært brunt, Dette begynner å bli veldig plagsomt nå på flere måter som du sikkert skjønner.Jeg tør ikke gå uten bind, for det kommer enten brunt og gjerne litt rødt, en av delene er der hele tiden.Er dette normalt? Nå vurderer jeg sterilisering, men tenker på ventetid, egenandel på kr 6000.- som jeg ikke visste før i dag. Vil jeg få plager evt. etter inngrepet osv.Jeg har 3 barn, så det er ikke aktuelt med flere mht alder.Har også for mange år siden prøvd vanlig spiral, men hadde mye mere blødninger under mens, og den var sunket ned litt, denne tror jeg ikke er noe vits i å prøve igjen mht at jeg har kraftige blødninger uten prevensjon. Har du råd/anbefaling til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193582-problemer-med-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det du beskriver er helt typisk ved bruk av hormonspiral, at menstruasjonene blir svakere, men uforutsigbare, ofte småblødning uten mønster. Det er bare hos 20% at blødningen helt stopper. Det er et valg du må ta, om du kan akseptere blødningene eller ikke. Men du trenger ikke bekymre deg for blødningene når du nå har vært sjekket og alt er funnet normalt. Hvis du fjerner spiralen (f.eks, etter sterilisering) og får rikelige blødninger, så kan du få fjernet livmorslimhinnen ved et enkelt inngrep i lokal bedøvelse. Det vil redusere dine muligheter for graviditet så mye at minipille kan være et bra middel. Sterilisering er en god løsning i din alder med tre barn. Man fjerner intet og du merker derfor ingen endring i kroppen (redusere din risiko for eggstokk-kreft !). Litt dyrt, selvsagt. Sterilisering av mannen er rimeligere, ca 2.000 kr. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193582-problemer-med-hormonspiral/#findComment-1346331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.