Petit Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Jeg har nå fått innkallelse til behandling på sykehuset og lurer på om noen vet noe om følgende, jeg skal gjennomføre laparoskopi og hysteroskopi - jeg skal fjerne en "skillevegg" i livmoren, og mitt spørsmål er om noen nylig har gjennomført dette og om det var mye smerter i etterkant? Jeg lurer også på hvor lang tid i etterkant man normalt er sykemeldt. Dette er første steg på veien, for at jeg og min kjære kanskje kan bli foreldre en dag. Håper at noen kan svare meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19360-laparoskopi-og-hysteroskopi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei Petit! Jeg har også en skillevegg i livmoren - Bicornuate Uterus. Jeg fikk først vite om dette ved rutine-ultralyd i mitt første svangerskap. Da var jeg 18 uker på vei. Selv om jeg leste veldig mye negativt om dette, gikk det bra for meg, og jeg fødte en frisk jente til termin. Etter fødselen var jeg likevel interessert i muligheten for å operere bort denne, siden svangerskapet var preget av mye nervøsitet. Jeg fikk foretatt en hysteroskopi, men legen som utførte den mente at en operasjon ville "gjøre vondt verre" - det var ikke så lurt "å tukle med naturen" sa hun. Nå vet jeg at slike operasjoner er ganske vanlige bl.a. i USA, så kanskje jeg bare har møtt feil lege? Det hadde uansett vært veldig spennende å høre resultatet av din undersøkelse. Hvordan oppdaget du at du hadde denne skilleveggen? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19360-laparoskopi-og-hysteroskopi/#findComment-85559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petit Skrevet 16. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2001 Hei Petit! Jeg har også en skillevegg i livmoren - Bicornuate Uterus. Jeg fikk først vite om dette ved rutine-ultralyd i mitt første svangerskap. Da var jeg 18 uker på vei. Selv om jeg leste veldig mye negativt om dette, gikk det bra for meg, og jeg fødte en frisk jente til termin. Etter fødselen var jeg likevel interessert i muligheten for å operere bort denne, siden svangerskapet var preget av mye nervøsitet. Jeg fikk foretatt en hysteroskopi, men legen som utførte den mente at en operasjon ville "gjøre vondt verre" - det var ikke så lurt "å tukle med naturen" sa hun. Nå vet jeg at slike operasjoner er ganske vanlige bl.a. i USA, så kanskje jeg bare har møtt feil lege? Det hadde uansett vært veldig spennende å høre resultatet av din undersøkelse. Hvordan oppdaget du at du hadde denne skilleveggen? Mvh Måten jeg fant ut at jeg hadde denne skilleveggen, var også hos et rutinemessig besøk hos en kjempedyktig gynekolog, som jeg fikk time hos på grunn av, etter at jeg sluttet med p-pillene for ca. 2,5 år siden, har jeg fått sinnssyke menstruasjon smerter, og det var det som var årsaken til mitt besøk hos han. For 10 år siden fjernet jeg en skillevegg i skjeden, jeg hadde altså 2 veier mot livmor halsen i skjeden. Dette ble ikke fulgt opp i etterkant, og nå viser det seg at denne skilleveggen går opp gjennom hele livmoren. Grunnen til at jeg ikke kan bli gravid er at slimhinnen i livmoren er lukket på feil side av, hvis du forstår hva jeg mener. Jeg har 1 fungerende eggleder, 10% slimhinne og en 1/2 tom livmor på den ene siden og en 1/2 livmor med 90% slimhinne og eggleder på den siden som ikke fungerer. Så i følge legen er dette årsaken til min barnløshet og smerter under menstruasjon. Fordi jeg blør inne i denne lukkede delen av livmoren. Det legen håper på nå, og jeg også selvfølgelig er at ikke slimhinnen har tatt noe skade av å være delt. Slik at når veggen er fjernet, at jeg da kan fungere normalt. Og da få barn! Jeg skal opereres i slutten av mars, og forteller gjerne om resultatet i etterkant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19360-laparoskopi-og-hysteroskopi/#findComment-85711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Måten jeg fant ut at jeg hadde denne skilleveggen, var også hos et rutinemessig besøk hos en kjempedyktig gynekolog, som jeg fikk time hos på grunn av, etter at jeg sluttet med p-pillene for ca. 2,5 år siden, har jeg fått sinnssyke menstruasjon smerter, og det var det som var årsaken til mitt besøk hos han. For 10 år siden fjernet jeg en skillevegg i skjeden, jeg hadde altså 2 veier mot livmor halsen i skjeden. Dette ble ikke fulgt opp i etterkant, og nå viser det seg at denne skilleveggen går opp gjennom hele livmoren. Grunnen til at jeg ikke kan bli gravid er at slimhinnen i livmoren er lukket på feil side av, hvis du forstår hva jeg mener. Jeg har 1 fungerende eggleder, 10% slimhinne og en 1/2 tom livmor på den ene siden og en 1/2 livmor med 90% slimhinne og eggleder på den siden som ikke fungerer. Så i følge legen er dette årsaken til min barnløshet og smerter under menstruasjon. Fordi jeg blør inne i denne lukkede delen av livmoren. Det legen håper på nå, og jeg også selvfølgelig er at ikke slimhinnen har tatt noe skade av å være delt. Slik at når veggen er fjernet, at jeg da kan fungere normalt. Og da få barn! Jeg skal opereres i slutten av mars, og forteller gjerne om resultatet i etterkant. Hei igjen, Petit! Takk for svaret. Du har nok en alvorligere grad av dette enn meg. Min skillevegg går ikke helt ned i livmoren. Utover i svangerskapet la min datter seg med hodet opp, kroppen på den ene siden, stumpen ned, og beina opp i den andre siden av livmoren. Slik ble hun liggende til termin, og hun utnyttet derfor plassen maksimalt. Jeg har senere også vært gravid med en liten gutt som la seg på nøyaktig samme måte enda tidligere enn min datter. Desverre måtte jeg avbryte dette svangerskapet p.g.a. en alvorlig misdannelse hos barnet. Jeg forsøker nå å bli gravid igjen. Vi er (heldigvis) ikke så mange som har denne misdannelsen, så det hadde vært veldig spennende å høre hvordan det går med deg fremover. Jeg vil ønske deg lykke til med operasjonen. Håper den blir vellyket slik at du blir gravid og får det barnet du ønsker deg! Hvis du har lyst til å maile meg, kan du gjøre det på følgende adr.: [email protected] (du må klippe og lime) Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19360-laparoskopi-og-hysteroskopi/#findComment-85998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Det er ikke vanlig med så veldig store smerter, men noen menslignende smerter kan du vente. Sykmelding avhenger av hvor mye de kommer til å gjøre, et par dager er vanlig. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19360-laparoskopi-og-hysteroskopi/#findComment-86115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.