Goliath Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Chipping er særdeles morsomt. Ikke bare får du mer krefter og bedre forbrenning, men den største gleden må jo være at man snyter staten for en pervers avgift. Selv får jeg ikke gleden av dette, fordi jeg vanligvis skifter vogn før garantien utløper. Chipping i garantitiden blir det bare trøbbel av. Garantien på min A4 er nettopp gått ut, så nå er det fritt frem:-) Tar den ikke "helt ut", men nøyer meg med det jeg vet motor og drivverk tåler. Bruker BSR (svensk) og deres PPC løsning (modifiserer original programvare gjennom diagnosporten). Har steg 1 nå som er kun programvare (+ 37 HK og + 105 Nm). Neste blir steg 2 som også inkluderer ny eksos etter kat., dyser, klutsj, luftfilter samt programvare. Fra original ytelse blir det + 55 HK og + 140 Nm. Gir 215 HK og 360 NM som resultat. Det er vel verdt pengene, så lenge man slipper unna avgiftene..... Og det er fremdeles vesentlig mindre enn hva VAG har som maks ytelser for motor/drivverk. Har nettopp kjørt en tilsvarende A4 der dette allerede er utført, og det blir som å kjøre en ny bil. Utrolig bra respons helt fra 2500 rpm og nesten til rødmerkingen. Moderne turbomotorer er gøy! 0 Siter
flisa Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Såså..fortvil ikke. Sammen med Sp kan det kanskje ordne seg med moped. SP (Senterungdommen) satser sterkt på å få fjernet fartssperren på mopeder, fordi moped er et slikt gunstig transportmiddel for folk i distriktene. Så med Jens, SV og SP i fellesskap trenger du kanskje ikke sykle likevel. hehe - moped med 2 unger som skal leveres i barnehagen i sidelommene.... 0 Siter
gripp Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Garantien på min A4 er nettopp gått ut, så nå er det fritt frem:-) Tar den ikke "helt ut", men nøyer meg med det jeg vet motor og drivverk tåler. Bruker BSR (svensk) og deres PPC løsning (modifiserer original programvare gjennom diagnosporten). Har steg 1 nå som er kun programvare (+ 37 HK og + 105 Nm). Neste blir steg 2 som også inkluderer ny eksos etter kat., dyser, klutsj, luftfilter samt programvare. Fra original ytelse blir det + 55 HK og + 140 Nm. Gir 215 HK og 360 NM som resultat. Det er vel verdt pengene, så lenge man slipper unna avgiftene..... Og det er fremdeles vesentlig mindre enn hva VAG har som maks ytelser for motor/drivverk. Har nettopp kjørt en tilsvarende A4 der dette allerede er utført, og det blir som å kjøre en ny bil. Utrolig bra respons helt fra 2500 rpm og nesten til rødmerkingen. Moderne turbomotorer er gøy! Fett. Lykke til. 0 Siter
gripp Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 hehe - moped med 2 unger som skal leveres i barnehagen i sidelommene.... Pøh...unga skal du ha i den døgnåpne barnehagen, under forsvarlig påvirkning av autoriserte førskolelærere med de rette, kollektivistiske holdninger. Så kan du få dikke-dikke med dem i helgene. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 hehe - moped med 2 unger som skal leveres i barnehagen i sidelommene.... moped med sidevogn...? 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Pøh...unga skal du ha i den døgnåpne barnehagen, under forsvarlig påvirkning av autoriserte førskolelærere med de rette, kollektivistiske holdninger. Så kan du få dikke-dikke med dem i helgene. håper de innfører uniform i bhg og skole, så slipper barn og bli mobbet for klærne. Slipper også motepresset! 0 Siter
flisa Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 moped med sidevogn...? Kanskje det hadde vært morsomt for unga? -men da blir jeg så flat på håret under hjelmen når jeg skal i møte og sånn -hehe (seriøst) 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Her fraktes man i eldgammel bil som det ikke er midler til å skifte ut. Den må derfor holdes i elendig, dyr drift (STORDRIKKER 98) til den siger i kne ved egen tyngdelov. Skulle gjerne hatt anledning til nyere bil, og til å kjøre den. Men å gå til valg på bensinpriser og bilavgifter er en umulig tanke. 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Chipping er særdeles morsomt. Ikke bare får du mer krefter og bedre forbrenning, men den største gleden må jo være at man snyter staten for en pervers avgift. Selv får jeg ikke gleden av dette, fordi jeg vanligvis skifter vogn før garantien utløper. Chipping i garantitiden blir det bare trøbbel av. Hva i all verdens navn og rike :snakker: dere om??? Jeg overlater til deg å vurdere hvorvidt dette er kunnskap jeg bør ha eller ikke før du svarer 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Sleipe og feige er de, spør du meg! (SV) Ikke alle i dette landet bor slik at det er mulig å bruke tog, buss, trikk osv til jobb. Skulle mennen min kjørt buss til jobb, ville han vel brukt 3 timer hver vei. Han bruker 40 min med bil. Jobber litt øde i forhold til der bussene går ofte. Mange som vil få alt for store utgifter til bensin om Sv får det som de vil. SKREKK!!! Enig med 'syt og klag'. Folk på landet, i mindre tettsteder og i småbyer betaler jo peanøtts for å bo (sammenlignet med folk i Norges 'større' byer). 0 Siter
flisa Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Enig med 'syt og klag'. Folk på landet, i mindre tettsteder og i småbyer betaler jo peanøtts for å bo (sammenlignet med folk i Norges 'større' byer). Pøh 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Pøh Det er klart at et enormt hus med hage,skog og eget båthus koster litt, selv på Ytre-Fjerna. Omtrent like mye som en liten 2-roms leilighet på Grønland i Oslo, tipper jeg. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Enig med 'syt og klag'. Folk på landet, i mindre tettsteder og i småbyer betaler jo peanøtts for å bo (sammenlignet med folk i Norges 'større' byer). Bor ikke i småby!!! Men det er umulig å ta kollektiv til arbeid! da blir det dyrt å kjøre 5 mil hver vei til jobb med SV-priser! Bor i en av de 5 dyrest byene i landet!!! Men kollektivt er det dårlig! 0 Siter
gripp Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Hva i all verdens navn og rike :snakker: dere om??? Jeg overlater til deg å vurdere hvorvidt dette er kunnskap jeg bør ha eller ikke før du svarer Dette er kunnskap du absolutt bør ha: Moderne motorers ytelser bestemmes av sammensetning av flere ulike elementer; bensinmengde, luftmengde, tenningstidspunkt osv osv. Alt dette styres av en computer som er programmert fra fabrikken. Gjennom å endre dette forhåndsoppsettes, kan man øke motorens effekt. Endringen skjer ved å bytte en liten databrikke "inni der" (chip) eller omprogrammere den. Og vips så har du kanskje 30-60 hestekrefter mer. Ombyggingen koster 5-10.000 kroner og lar seg svært vanskelig spore på noen som helst måte. Som du kjenner til, består bilavgifter av tre elementer knyttet til vekt, volum og effekt (hk). En økning av motorens effekt gjennom chip-tuning skal i prinsippet varslet til myndighetene, hvorpå du får en regning i posten på typisk 15-25.000 kroner for en 30 hesters økning (avhenger av bilens alder). Imidlertid skjer ingen varsling fra dem som utfører tuningen og til tolletaten. Dermed er det opp til enhver å melde fra til staten, og det er det selvsagt (nesten) ingen som gjør. Og for mange bidrar dette til å bevare sinnets munterhet i en skattepresset hverdag. 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Dette er kunnskap du absolutt bør ha: Moderne motorers ytelser bestemmes av sammensetning av flere ulike elementer; bensinmengde, luftmengde, tenningstidspunkt osv osv. Alt dette styres av en computer som er programmert fra fabrikken. Gjennom å endre dette forhåndsoppsettes, kan man øke motorens effekt. Endringen skjer ved å bytte en liten databrikke "inni der" (chip) eller omprogrammere den. Og vips så har du kanskje 30-60 hestekrefter mer. Ombyggingen koster 5-10.000 kroner og lar seg svært vanskelig spore på noen som helst måte. Som du kjenner til, består bilavgifter av tre elementer knyttet til vekt, volum og effekt (hk). En økning av motorens effekt gjennom chip-tuning skal i prinsippet varslet til myndighetene, hvorpå du får en regning i posten på typisk 15-25.000 kroner for en 30 hesters økning (avhenger av bilens alder). Imidlertid skjer ingen varsling fra dem som utfører tuningen og til tolletaten. Dermed er det opp til enhver å melde fra til staten, og det er det selvsagt (nesten) ingen som gjør. Og for mange bidrar dette til å bevare sinnets munterhet i en skattepresset hverdag. For meg som sveiver igang 'bilen' hver morgen, var dette et interessant innblikk i den moderne tid. Takk! 0 Siter
favn Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Bor ikke i småby!!! Men det er umulig å ta kollektiv til arbeid! da blir det dyrt å kjøre 5 mil hver vei til jobb med SV-priser! Bor i en av de 5 dyrest byene i landet!!! Men kollektivt er det dårlig! Bevares, jeg har ingenting imot at folk kjører bil for å komme seg på jobb etc. Det var ment som en kommentar om at folk som bor mer grisgrendt tross alt bor for en rimelig penge. 0 Siter
nick Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Jeg sliter med en Ford Explorer som drar 1,6 liter på mila. Med en bensinpris på 1,98 kroner, så vet jeg snart ikke min arme råd. 0 Siter
gripp Skrevet 10. august 2005 Forfatter Skrevet 10. august 2005 Jeg sliter med en Ford Explorer som drar 1,6 liter på mila. Med en bensinpris på 1,98 kroner, så vet jeg snart ikke min arme råd. Får å få en slik pris, må du vel et stykke avgårde for å tanke? 0 Siter
nick Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Får å få en slik pris, må du vel et stykke avgårde for å tanke? Du må. Jeg kjører bare 500 meter. Haha! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.