iriss Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg hadde lavt stoffskifte da jeg var 16-17, så jeg fikk mye forstoppelse og dermed hemorrider. det var så plagsomt at jeg opererte de bort da jeg var 17. (en meget vond operasjon!) Nå er jeg 24 og har regelmessig avføring, ingen forstoppelse nesten noen gang. men allikevel har hemorridene begynt å komme tilbake! jeg går på endel medisiner pga barneleddgikt. vet ikke om disse kan bidra til at det er lettere at jeg får det. (naprenogmethotrexat). Det er ikke så mye og er ikke så vonde disse hemorridene,bare noen ganger. Jeg var hos spesialist, men han syns det var for lite til å opereres, og snakket dessuten om at det var ganske risikabelt å operere i det området. den operasjonen frister ikke så mye heller. jeg har tatt det opp med fastlegen min flere ganger, men hun virker ikke som skjønner hvor mye det plager meg. Nå føler jeg det er blitt verre, men mest syns jeg det er pinlig overfor ev. sexpartnere,hvis de skulle oppdage det. Hvor vanlig er det å ha hemorrider egentlig?Jeg har prøvd shceriproct og alcos anal på apoteket. Og av spesialisten fikk jeg nitroglyserinkrem. den hjalp bedre enn det andre. men mest i førsten. det er ikke noe vondt. men de går jo ikke bort! har brukt nitroglyserin i ett år. Det må da være noe annet jeg kan gjøre. Går det ikke an å ta bort med laser? eller noen andre produkter? Jeg vet ikke helt hvilken av legene jeg skal spørre om dette, men for 100 kr, håper jeg en av dere kan svare meg, hvem det nå blir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193609-hemorrider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Egentlig er det et kirurgisk spørsmål, men det er ikke fagperson i dette feltet, så jeg som gynekolog er vel den som kommer nærmest og jeg har forhørt meg med kirurgene på St Olavs om aktuelle metoder. Man har forsøkt mye forskjellig men er best fornøyd med metoden med ’strikk’ så man avklemmer blodforsyningen til hemorroiden. Lokalbehandling som du har forsøkt vil bare lindre, ikke fjerne ’åreknuten’. Hemorroider er en utvidet vene (blodåre), den kan ikke fjernes med laser som er en skjæremetode. Jeg tror ikke omtalte behandling du får for gikt har noen betydning Hemorroider er veldig vanlig, men ikke så vanlig hos unge, oftest under og ev. etter graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193609-hemorrider/#findComment-1346369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
iriss Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Egentlig er det et kirurgisk spørsmål, men det er ikke fagperson i dette feltet, så jeg som gynekolog er vel den som kommer nærmest og jeg har forhørt meg med kirurgene på St Olavs om aktuelle metoder. Man har forsøkt mye forskjellig men er best fornøyd med metoden med ’strikk’ så man avklemmer blodforsyningen til hemorroiden. Lokalbehandling som du har forsøkt vil bare lindre, ikke fjerne ’åreknuten’. Hemorroider er en utvidet vene (blodåre), den kan ikke fjernes med laser som er en skjæremetode. Jeg tror ikke omtalte behandling du får for gikt har noen betydning Hemorroider er veldig vanlig, men ikke så vanlig hos unge, oftest under og ev. etter graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen ok. men det siste spørsmålet mitt da; er denne metoden med strikk "lettere" enn en operasjon som jeg hadde før. trenger jeg innleggelse og alt. eller er det litt enklere enn kirurgisk fjerning av åreknutene som de gjorde sist gang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193609-hemorrider/#findComment-1346605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 ok. men det siste spørsmålet mitt da; er denne metoden med strikk "lettere" enn en operasjon som jeg hadde før. trenger jeg innleggelse og alt. eller er det litt enklere enn kirurgisk fjerning av åreknutene som de gjorde sist gang? Det blir en vurderingssak, hemorroiden må ha en viss størrelse for at man får strikken til å sitte, men det er den mest skånsomme behandling mht smerter, har jeg forstått. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/193609-hemorrider/#findComment-1347091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.