Gjest Sånn hypotetisk sett.. Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 HVIS jeg hadde en pappa som gjorde mye galt da han var yngre..feks fikk utbetalt en stor sum med penger for noen branner han hadde påsatt.. (som eieren til de stedene hadde betalt han til å gjøre pga forsikringspenger), og han hadde gravd ned pengene, og nå mange mange år etterpå fortalte meg hvor de pengene var.. kunne jeg tatt de med god samvittighet eller burde jeg levere de..og til hvem isåfall? Er snakk om et par millioner...som jeg ville trengt veldig mye, DERSOM jeg hadde vært i denne situasjonen... Ville dere tatt pengene? Hvis det var ca 18 år siden de ble gravd ned da.. 0 Siter
Gjest nepa Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Du får heller komme å tenne på huset mitt, så deler vi likt ;o) Det står til salgs nå, har fått en kjempe flott takst og alt ;o) Så det blir godt med penger til oss begge 2 ) Og en får vel også for innbo, og der er forsikringen min på 800.000 ) 0 Siter
Maggi Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Det du lurer på er om reglene om foreldrelse kommer til anvendelse etter 18 år...? Eller om pengene hvitner med årene...? Hva mener du selv? 0 Siter
Gjest Sånn hypotetisk sett.. Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Bare lurer på hva dere ville gjort i den situasjonen.. Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet? 0 Siter
Gjest Mr. Pusten Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Hadde det vært gyldige sedler som ikke kunne spores hadde jeg sikkert tatt dem. Men 18 år gamle sedler er vel ikke gyldige lenger, og må veksles inn i Norges Bank. Og kommer du dit med 2 millioner i utgåtte sedler ville det sannsynligvis blitt rapportert til Økokrim eller noe, jeg hadde ikke tatt sjansen 0 Siter
Gjest Sånn hypotetisk sett Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Hadde det vært gyldige sedler som ikke kunne spores hadde jeg sikkert tatt dem. Men 18 år gamle sedler er vel ikke gyldige lenger, og må veksles inn i Norges Bank. Og kommer du dit med 2 millioner i utgåtte sedler ville det sannsynligvis blitt rapportert til Økokrim eller noe, jeg hadde ikke tatt sjansen Men hvis det var snakk om papirer til en bank i et annet land..der pengene var satt inn.. og hvis denne faren min fortalte meg at jeg kunne få de.. Det er kanskje feil..men samtidig har man jo lyst på de pengene.. 0 Siter
Gjest Mr. Pusten Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Men hvis det var snakk om papirer til en bank i et annet land..der pengene var satt inn.. og hvis denne faren min fortalte meg at jeg kunne få de.. Det er kanskje feil..men samtidig har man jo lyst på de pengene.. For meg hadde det uansett blitt et praktisk spørsmål. Er det mulighet for å få tilgang til og bruke av disse pengene uten risiko hadde jeg gjort det. Hadde vært mulighet for at min tilgang til pengene hadde havnet på skattemyndighetenes eller politiets bord hadde jeg holdt meg unna. Det ville blitt en risikovurdering. Moralsk sett hadde jeg ikke hatt problemer med å ta pengene, for å si det sånn 0 Siter
org Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Bare lurer på hva dere ville gjort i den situasjonen.. Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet? Jeg hadde tatt pengene... Men som Mr. Pusten sier, det er nok kanskje en risiko med det? 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Jeg ville tatt litt, sånn at jeg klarte meg bra en stund, og levert inn resten. Hadde aldri i verden hatt samvittighet til å ta alt fra forsikringssvindel. Det går jo utover alle andre med høyere forsikring og sånn vettu. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Bare lurer på hva dere ville gjort i den situasjonen.. Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet? "Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet?" Du kan levere de til meg. Jeg driver en tjeneste som tar imot slike midler :-) "...................................." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 "Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet?" Du kan levere de til meg. Jeg driver en tjeneste som tar imot slike midler :-) "...................................." Uheldigvis rakk du å starte opp din tjeneste før meg - men jeg spiller på kvinnelig sjarm og listighet, så min geskjeft er et mye bedre valg 0 Siter
Prozak Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Uheldigvis rakk du å starte opp din tjeneste før meg - men jeg spiller på kvinnelig sjarm og listighet, så min geskjeft er et mye bedre valg Ikke noe problem. Du kan ta deg av de mannlige klientene, så tar jeg fruene :-) "....................................." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Ikke noe problem. Du kan ta deg av de mannlige klientene, så tar jeg fruene :-) "....................................." Avtale Sikkert et kjempemarked for det også! 0 Siter
red Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Sånn hypotetisk hadde jeg tatt dem og holdt kjeft. Og sendt en velsignende tanke til den kriminelle løpebanen min far kjørte for 18 år siden 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Bare lurer på hva dere ville gjort i den situasjonen.. Og hvis man skulle levert pengene en plass..hvem skulle man levert de til? Politiet? For meg hadde det blitt et moralsk spørsmål, og jeg kunne ikke tatt penger som ikke var mine og brukt dem til hva som helst. Jeg tror ikke samvittigheten min hadde likt det i lengden, og skulle jeg brukt pengene hadde jeg sendt dem til et barnehjem eller hjelpearbeid, dokumentert. Hvis det var slik at det var umulig å gi de tilbake til rettmessige eiere. Men hvis jeg visste det var en kriminalsak, er det politiet som skal ha pengene. Politi eller et barnehjem, hjelpearbeid hadde vært mine alternativer. 0 Siter
Gjest Sånn hypotetisk sett.. Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Tusen takk for svar alle sammen! Greit å vite hva man skulle gjort HVIS man kom i den situasjoen..hehe;) 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Ville ikke gjort dette i hvert fall: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article.jhtml?articleID=391927 Noen eier jo faktisk disse pengene, og du kan jo gjette hvem... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.