Gå til innhold

permisjon ang dødsfall..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farmor min er død, og bor ikke her. Jeg vet jeg får en dag fri ang begravelsen, men har ikke jeg krav på en dag for reise i tillegg? Hjelp meg, de på jobben gir meg slike rare svar..

Skrevet

Du har rett på inntil 10 dagers velferdsperm med lønn pr. år, søk om tilstrekkelig antall dager av den. Farmors begravelse skulle være grunn mer enn god nok!

Skrevet

Du har rett på inntil 10 dagers velferdsperm med lønn pr. år, søk om tilstrekkelig antall dager av den. Farmors begravelse skulle være grunn mer enn god nok!

fikk beskjed at siden hun "kun" bodde 2 timer unna, så trengte jeg liksom ikke en reisedag. Men vi er jo nærmeste familien og har liksom nok å stri med.. nok å gjøre i forkant

Skrevet

Jobber du i det offentlige? Da følger det av personalhåndboken. Jeg mener å huske at du har krav på en reisedag.

Ring personalkontoret eller tilsvarende funksjon hos deg, eventuelt.

Kizza1365380506
Skrevet

Du har ikke krav på 10 dagers permisjon men du kan søke om det. Det er helt opp til arbeidsgiver om de vil gi deg permisjon eller ikke. Mest vanlig er begravelsesdagen og en dag til. Dersom du føler at du trenger mer og ikke får det er mitt råd og gå til legen din og få sykemeldig i noen dager.

Skrevet

fikk beskjed at siden hun "kun" bodde 2 timer unna, så trengte jeg liksom ikke en reisedag. Men vi er jo nærmeste familien og har liksom nok å stri med.. nok å gjøre i forkant

Det var da svært lite forståelsesfullt?

Ring om morran og si at du er syk. Så må de finne vikar på kort varsel om nødvendig.

Skrevet

Jobber du i det offentlige? Da følger det av personalhåndboken. Jeg mener å huske at du har krav på en reisedag.

Ring personalkontoret eller tilsvarende funksjon hos deg, eventuelt.

jobber i kommunen...

Skrevet

Ring om morran og si at du er syk. Så må de finne vikar på kort varsel om nødvendig.

ska ta kontakt i morgen med kommunen, kanskje de kan gi meg bedre svar...

Skrevet

Da høres det jo ikke ut som temaet er om du har krav på en reisedag. Det får du jo bare dersom du trenger fri pga reisetid. Men du kan jo søke om velferdspermisjon, da? Eventuelt en dag ulønnet persmisjon. de fleste blir jo ikke ruinert av det.

Skrevet

Da høres det jo ikke ut som temaet er om du har krav på en reisedag. Det får du jo bare dersom du trenger fri pga reisetid. Men du kan jo søke om velferdspermisjon, da? Eventuelt en dag ulønnet persmisjon. de fleste blir jo ikke ruinert av det.

neida problemet er jo ikke å få en dag ulønnet, men jeg tenkte visst jeg kunne få en lønnet så er jo d bedre. Men men.. jeg vet ikke..

Skrevet

Det er et svært dårlig råd, synes jeg. Dessuten er det illojalt av arbeidstaker. Dersom arbeidsgiver ikke finner å kunne innvilge permisjon på det nevnte grunnlag, betyr det jo ikke at hun ikke får det innvilget på annet grunnlag. Dersom hun tar seg til rette som du foreslår, rammer det henne selv som arbeidstaker på sikt.

Skrevet

jobber i kommunen...

Som jeg skrev, reisepermisjon dersom du trenger det pra reisen. Men søk lønnet permisjon pga velferd. Det er veldig rart om det blir avslått. Kanskje vanskelig pga turnusarbeid, eller?

Skrevet

Som jeg skrev, reisepermisjon dersom du trenger det pra reisen. Men søk lønnet permisjon pga velferd. Det er veldig rart om det blir avslått. Kanskje vanskelig pga turnusarbeid, eller?

jobbe i barnehage, så det skal nu egentlig ikke være det helt store probleme, men de kan til tider være litt vanskelig her.. ville bare sjekke litt i forkant.. :)

Skrevet

10 velferdsdager pr år med lønn. Himmel og hav hvor finner man den loven?

Hos meg er det hubaluba bare om man er hjemme en dag med sykt barn

Skrevet

Det står i personalhåndboken. Gjelder i alle fall i all offentlige bedrifter, hvordan det er i det private vet jeg ikke.

Men du får ikke fri for hva som helst altså. Jeg fikk fri en dag med lønn da min fars samboer skulle begraves husker jeg. Og eksen fikk fri mye i forbindelse med sin mors sykdom. Og senere fikk han en spesialløsning hvor han fikk innvilget 10 dager og kunne ta dem ut på timesbasis for å avhjelpe hentesituasjonen i barnahgen da jeg var 100% sykemeldt med bekkenløsning. :o) Noen arbeidsgivere vet hva som skal til for å få fornøyde arbeidstakere som er villig til å yte mer!

Skrevet

Det _kan_ innvilges inntil 10 dager. Det skal jo begrunnes, og den enkeltes arbeidssituasjon, arbeidsplassens praksis osv spiller inn. Sykt barn er en helt annen greie. Og det skal jo ikke være noe baluba med det, akkurat.

Kizza1365380506
Skrevet

Det står i personalhåndboken. Gjelder i alle fall i all offentlige bedrifter, hvordan det er i det private vet jeg ikke.

Men du får ikke fri for hva som helst altså. Jeg fikk fri en dag med lønn da min fars samboer skulle begraves husker jeg. Og eksen fikk fri mye i forbindelse med sin mors sykdom. Og senere fikk han en spesialløsning hvor han fikk innvilget 10 dager og kunne ta dem ut på timesbasis for å avhjelpe hentesituasjonen i barnahgen da jeg var 100% sykemeldt med bekkenløsning. :o) Noen arbeidsgivere vet hva som skal til for å få fornøyde arbeidstakere som er villig til å yte mer!

Tror ikke du har krav på 10 dager. Du kan søke om velferdspermisjon og det er ikke garantert med lønn. De fleste offentlig bedrifter har ett veldig liberalt syn på den loven og de fleste får permisjon med lønn, men man har ikke krav på det mener nå jeg.

Kizza1365380506
Skrevet

Sykt barn har du krav på å være hjemme i 10 dager, de får nå bare lage så mye hubaluba de bare vil. Skit i dem du!

Skrevet

Det er ikke arbeidsgiver som skal betale for at du/dere har personlige oppgaver å bruke tid på.

Det må du bruke feriedager til, eventuelt permisjon uten lønn.

Unntaket er en dags permisjon med lønn for å delta i selve begravelsen når det gjelder familie.

Er det nærmeste familie (foreldre, søsken eller barn) så har du krav på noe mer.

Skrevet

Det er jo ikke arbeidsgivers ansvar å betale for at arbeidstakeren trenger fri til personlige gjøremål?

Permisjon med lønn for selve begravelsen (når det ikke er nærmeste familie (foreldre, søsken og barn) er vanlig, men alt ut over det må arbeidstakeren selv bekoste.

Dog bør arbeidsgiveren være fleksibel mtp permisjon uten lønn i slike saker, av menneskelige hensyn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...