Gå til innhold

Noen som kan oversette noen medisinske uttrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest På forhånd tusen takk for svar
Skrevet

fikk en kopi av utskriften av journalen etter et legebesøk hvor jeg hadde akutte magesmerter

T:37.7 Hva er dette?

Vannlating ua (?)

hva betyr "Diffust palp."?

Hepar/lien ua (hæ?)

Dempning ved perk

BT 95/57 Er dette et normalt blodtrykk? Er det høyt eller lavt?

CPR:40 (betyr det noe spesielt?)

Urinstinx: leuk 2+,blod: spor. hCG ng.

(har jeg hatt blod i urinen)

Fikk ikke noe klart svar fra sykehuset. Håper noen her kan oppklare og lære meg hva disse uttrykkene betyr

Skrevet

Hei. Kan prøve å hjelpe deg med dette..

T= temperatur. Den er 37, 7 (normalt)

Vannlating ua - vannlating uten anmerkning, altså ingen plager ved vannlating.

Diffust palp eller palpasjon som betyr når legen kjenner på deg med fingrene. Hvis man er palpasjonsøm, som er det vondt å bli berørt.

Hepar/lien - vet ikke.

Dempning ved perkasjon.

BT ditt er verken høyt eller lavt, helt fint.

CRP - er C reaktivt protein. Dette proteinet øker ved infeksjoner i kroppen. 40 tilsier at du ikke har noen infeksjon som påvirker CRP. En infeksjon som påvirker CRP har vanligvis flere 100 i grad.

Urinstix - urinprøve, spor etter blod i urin, og hCg- hormonet er negativt (hormon ved graviditet)

Håper dette var til hjelp..

Mvh

alpinjenta

Gjest På forhånd takk for hjelpen
Skrevet

Hei. Kan prøve å hjelpe deg med dette..

T= temperatur. Den er 37, 7 (normalt)

Vannlating ua - vannlating uten anmerkning, altså ingen plager ved vannlating.

Diffust palp eller palpasjon som betyr når legen kjenner på deg med fingrene. Hvis man er palpasjonsøm, som er det vondt å bli berørt.

Hepar/lien - vet ikke.

Dempning ved perkasjon.

BT ditt er verken høyt eller lavt, helt fint.

CRP - er C reaktivt protein. Dette proteinet øker ved infeksjoner i kroppen. 40 tilsier at du ikke har noen infeksjon som påvirker CRP. En infeksjon som påvirker CRP har vanligvis flere 100 i grad.

Urinstix - urinprøve, spor etter blod i urin, og hCg- hormonet er negativt (hormon ved graviditet)

Håper dette var til hjelp..

Mvh

alpinjenta

Takker så mye:)

Skrevet

CRP er litt forhøyet, dvs at du har en svak infeksjon i kroppen.

Blodtrykket var ikke så ille, omtrent som mitt, men lavt undertrykk.

Ua. betyr uten anmerkning.

Gjest på forhånd takk for svar:)
Skrevet

CRP er litt forhøyet, dvs at du har en svak infeksjon i kroppen.

Blodtrykket var ikke så ille, omtrent som mitt, men lavt undertrykk.

Ua. betyr uten anmerkning.

ok men skjønner ikke helt at det var nok til å legge meg inn på sykehus men..Tar de ingen sjanser når det gjelder buksmerter?

Skrevet

ok men skjønner ikke helt at det var nok til å legge meg inn på sykehus men..Tar de ingen sjanser når det gjelder buksmerter?

Hmm... leste ikke godt nok i første innlegget ditt.

Du har 2+ på leucosytter i urinen, og det må behandles. Du har også spor av blod i urinen, noe som bør sjekkes videre.

Har du i tillegg vondt i magen, er det greit å få det utredet så fort som mulig. Det kan være urinveisinfeksjon, og det kan være nyrebekkenbetennelse. Synes det er fint at de ikke bare overser slikt jeg...

Skrevet

Takker så mye:)

Jeg vil bare si at et blodtrykk på 95/57 mmHg er litt lavt. Man regner normalen som 120/80. Det er ikke faretruende lavt, men litt lavt.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

hepar=lever

lien=milten

u.a= uten anmerkning.

dempning ved perkusjon= litt "hul" lyd, Dempet lyd når han banker på deg. perkusjon= banking- du har kanskje hørt om perkusjonister i band? Altså trommeslagere/ lydmakere.

Gjest på forhånd takk for hjelpen
Skrevet

Hmm... leste ikke godt nok i første innlegget ditt.

Du har 2+ på leucosytter i urinen, og det må behandles. Du har også spor av blod i urinen, noe som bør sjekkes videre.

Har du i tillegg vondt i magen, er det greit å få det utredet så fort som mulig. Det kan være urinveisinfeksjon, og det kan være nyrebekkenbetennelse. Synes det er fint at de ikke bare overser slikt jeg...

Ble lagt inn to dager på sykehus, men glemte vel egentlig å spørre om hva dette med urinen var for noe, var mest opptatt av magesmertene avtok.

Vet ikke om du er medisiner, men kan det hende at jeg har fått en infeksjon ved å ha halvondt og feber en uke før dette?

Skrevet

hepar=lever

lien=milten

u.a= uten anmerkning.

dempning ved perkusjon= litt "hul" lyd, Dempet lyd når han banker på deg. perkusjon= banking- du har kanskje hørt om perkusjonister i band? Altså trommeslagere/ lydmakere.

ok, takk for all hjelp nå skjønner jeg litt mer.

Det var supert:)

Gjest På forhånd takk for hjelpen( Timari)
Skrevet

ok, takk for all hjelp nå skjønner jeg litt mer.

Det var supert:)

ja nå var det egentlig meningen å være anonym, har ikke lyst til at alt om meg skal forbindes med sykdom men der outet jeg meg litt ja

Skrevet

Ble lagt inn to dager på sykehus, men glemte vel egentlig å spørre om hva dette med urinen var for noe, var mest opptatt av magesmertene avtok.

Vet ikke om du er medisiner, men kan det hende at jeg har fått en infeksjon ved å ha halvondt og feber en uke før dette?

Skal ikke se bort i fra det.

CRP'en din var bare såvidt forhøyet, er det mye infeksjon i kroppen, ligger den på 140- 240.

Jeg er ikke medisiner, men har jobbet flere år i helsevesenet innen rehab. institujon, hjemmesykepleie og et sted til. Blir sykepleiestudent i disse dager.

Skrevet

Skal ikke se bort i fra det.

CRP'en din var bare såvidt forhøyet, er det mye infeksjon i kroppen, ligger den på 140- 240.

Jeg er ikke medisiner, men har jobbet flere år i helsevesenet innen rehab. institujon, hjemmesykepleie og et sted til. Blir sykepleiestudent i disse dager.

Trodde du var sykepleier eller medisinerstudent jeg. ja du får ta det som et kompliment,du kommer nok til å bli en bra sykepleier

mvh

Skrevet

Trodde du var sykepleier eller medisinerstudent jeg. ja du får ta det som et kompliment,du kommer nok til å bli en bra sykepleier

mvh

Hehe... takk for det. Det er i alle fall i den retningen jeg er helt sikker på at jeg vil ha ei utdannelse, etter å ha prøvd flere andre yrker også.

Greit å utdanne seg, når man uansett er helt nødt til å utføre noen sykepleieoppgaver på jobb, selv om man egentlig ikke skal gjøre det uten fagutdanning.

Man plukker stadig opp og lærer nye ting på jobb!

Skrevet

Hehe... takk for det. Det er i alle fall i den retningen jeg er helt sikker på at jeg vil ha ei utdannelse, etter å ha prøvd flere andre yrker også.

Greit å utdanne seg, når man uansett er helt nødt til å utføre noen sykepleieoppgaver på jobb, selv om man egentlig ikke skal gjøre det uten fagutdanning.

Man plukker stadig opp og lærer nye ting på jobb!

har også jobbet i hjemmesykepleien men det her hadde jeg ikke greie på, men har lært en del gastro-uttrykk som jeg ikke hadde visst om hvis jeg ikke hadde blitt syk. så jo man lærer så lenge man har lever :)

Skrevet

har også jobbet i hjemmesykepleien men det her hadde jeg ikke greie på, men har lært en del gastro-uttrykk som jeg ikke hadde visst om hvis jeg ikke hadde blitt syk. så jo man lærer så lenge man har lever :)

Gastrouttrykkene har jeg vel i grunn plukket opp fra rehaben jeg jobbet på tidligere. Der var det massevis ting å lære, for det var som regel ikke bare én ting som plaget folk som kom innom. Man lærer mye på å få innsyn i journaler, og samtidig ha den medisinske ordboka ved siden av seg - og samtidig ha dyktige medarbeidere :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...