Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært utsatt for overgrep av min egen farfar. Jeg er veldig på vakt og har nå begynt å bli redd for min jente på 4 år. Jeg stoler ikke på min egen far en gang (morfar). Jeg liker ikke når min jente ligger over hos farmor og hennes type heller, er veldig engstelig også når hun skal ligge over hos mormor og morfar Når jenta ligger borte fra oss. I det siste har jeg blitt så redd for morfar, da jenta mi liker å være med morfar. Jeg liker ikke at hun er med han alene.Nå har det seg sånn at min mann reiser i nordsjøen og da pleier moormor og morfar å komme bort å hjelpe meg, spes mormor.( da jeg har en 3 måneders gammel gutt) Denne gang lå begge over.Jeg er hele tiden på vakt og når jeg hentet jenta mi en morgen hadde hun suglet så mye og det synes jeg var en rar lukt på. Jeg vet at jenta sugler om natten men dette var så mye. Jeg er redd at morfar har vært nede om natten. dette er noe jeg ikke har vært redd for før når de har ligget over hos oss, men ble det bare nå. Etter hun hadde vært med morfar i bilen alene dagen før.Jeg begynner å tenke som en gal og er redd jeg har sviktet min jente... Jeg vet ikke om jeg kan stole på morfar. Ellers har jeg ikke noe bevis, jenta har ikke nevnt noe som kan virke mistenkelig. Det har gått så langt at jeg ikke mesten får sove om natten. Jeg har nevnet dette til mormor jeg klarte ikke å holde det for meg selv.. Hun tror ikke det har skjedd noe, begynner heller å bli engstelig for meg.. (Jenta våres er under utredning slik at det gjør meg også engstelig at hun ikke kan gi beskjed skikkelig, hun er litt forsinket i utviklingen.) Kan du være så snill å gi meg råd, jeg er kald innvendig....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193742-overgrep/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikkesomalleandre

Høres ut som du har det skikkelig tungt om dagen.

Fikk du hjelp til å "fordøye" dine følelser da du var liten eller i voksen alder?

Hvis din far vet om det du har vært utsatt for, så ville han nok trådt VELDIG forsiktig hvis han skulle prøve på det samme med din datter.

Tror kanskje du trenger hjelp til å sortere ut tanker og følelser rundt dette. I tillegg så har du nettopp født, og det er ikke like lett å holde styr på tankene bestandig.

Man blir både sårbar og kan tenke mye rart.

Jeg sier med dette IKKE at du er hverken gal eller tullete, for jeg kan jo ikke sitte her og si at alt er bra med folk jeg ikke kjenner.

Men tenk deg om før du ødelegger forholdet ditt til din far, han kan bli veldig såret hvis det ikke er slik du tror. Din mor var storsinnet, syns jeg, men hun vet jo hva du har vært gjennom.

Syns du skal få kontakt med en psykolog/terapeut for å få sortert tankene rundt dine overgrep og få ting i perspektiv.

Du har jo luftet dine tanker til din mor, så hun vil nok være litt på vakt, og da blir slikt oppdaget hvis det virkelig er tilfelle.

Håper jeg ikke har vært for hard mot deg, for jeg skjønner virkelig at du har det tungt, og du er kommet veldig langt som har satt ord på det på en så fin måte :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193742-overgrep/#findComment-1347416
Del på andre sider

Gjest sweet honey

Huff, dette var ikke noe greit å lese. Du har vært utsatt for noe svært alvorlig og jeg skjønner godt din frykt for at det samme skal skje med datteren din. Men jeg tror nok den frykten er ubegrunnet. Husk at det er veldig få menn der ute som er overgripere. De finnes ikke overalt, slik du kanskje ser for deg nå. Jeg ville absolutt tatt kontakt med en psykolog for å få bearbeidet alle tankene. Hvis ikke kan du lett bli paranoid og se overgripere i enhver person barna dine skal forholde seg til. Og det vil ikke være bra for noen av dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193742-overgrep/#findComment-1347571
Del på andre sider

Ikke for å være stygg, men du trenger hjelp.

Er du klar over at du begår overgrep mot din datter? Dette ved at du i større eller mindre grad nekter henne kontakt med menn, spesielt familiemedlemmer.

Du risikerer at din frykt smitter over på henne. Dette er noe hun kan slite med resten av livet. Kanskje vil hun aldri kunne stole på menn, aldri få et forhold til å fungere.

Derfor vil jeg anbefale at du tar kontakt med psykolog og prøver å løse dine problemer slik at de ikke smitter over på din datter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193742-overgrep/#findComment-1347693
Del på andre sider

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er ikke vanskelig å forstå at du har det ganske så fælt når mistanken begynner å kverne rundt i hodet på deg om den vonde historien fra fortiden skal gjenta seg på ditt eget lille barn.

For å komme til en avklaring og mindre bekymring anbefaler jeg deg å ta kontakt med den faginstansen der barnet ditt er under utredning allerede. Jeg antar at de har nødvendig kompetanse på det du bekymrer deg for. Be om en prat i første omgang. Bare det å få delt bort sin uro og få tilbakemeldinger fra folk som har greie på det, kan støtte og hjelpe deg til å bli mer rolig.

Dersom din magefølelse stemmer, at det er noe galt i forholdet mellom barnet og besteforelde, som ikke skal forekomme, kan faginstansen bistå deg/dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193742-overgrep/#findComment-1350217
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...