Gjest Bilkjøp kanskje Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Etter å ha sett på bilpriser i Sverige er jeg svært forbauset over at bilene er nesten halvparten av norske priser. Vil det på noen måte lønne seg å kjøpe bil der fra? kronekursen er jo også god. Hvordan regne dette ut? Ny eller brukt bil? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 http://www.toll.no/bin/bilavgift 0 Siter
Gjest ThorG Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Når avgiftene legges til, så er det ett fett. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Ja, det er ikke bare bruktimport som kan lønne seg - også nybiler. Danmark har tradisjonelt vært det landet med laveste nybilpriser (når offentlige avgifter ikke er lagt på). Nå ser jeg at det fortsatt er et faktum; http://forbruker.no/bil/nyheter/article1093686.ece?rfid=bm Så du bør kanskje heller se dit, enn til Sverige. Men i tillegg må du jo vurdere valutakursene og hvordan de slår ut. På www.toll.no antar jeg du finner en importkalkulator - det samme finner du i en link nederst på den siden jeg har linket til øverst i dette innlegget (hmm ble det forståelig..?) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Jeg har ikke noe greie på sånt, men jeg vet ihvertfal at en kamerat av meg kjøpte bil i Sverige for litt siden og sparte 30 000kr på det. 0 Siter
Goliath Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Vi kjøpte vår brukte Audi (2003 mod) fra en nordmann som hadde kjøpt bilen ny i Sverige og importert den selv. Han sparte ca 60.000,- på det. Dog var han litt i tidsnød når han så måtte bytte bil (han kjøpte seg hytte på fjellet, og bilen hadde ikke markfrigang nok til at han kunne bruke den til hytta...:-). Så det han opprinnelig sparte fikk jeg forhandlet ned på pris til meg. Men det varierer en del på hva (om noe) du sparer med bilmerke og modell. Noen merker er rimeligere fra Danmark, og noen andre fra Sverige. Det er bare å gå igang å sjekke. Bruk importkalkulatoren hos tollvesenet. Du finner den her: http://www.toll.no/bin/bilavgift Og så finner du bilpriser på svenske og danske internettsider fra ulike forhandlere. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Mannen min er veldig ibrig for tiden med å sjekke ut bruktbiler i tyskland for eventuell å importere en til oss. Han har laget et regneark som tar hensyn til bl.a. vekt på bilen, størrelse på moteor, hk OG ÅRSMODELL (TROR JEG). Ut fra dette finner han hvor mye avgiften blir. Deretter (eller var det først, beregnes momsen (25%). På noen tyske biler (de som har vært leasingkjørt) kan en trekke fra tysk moms før en beregner norsk pris. Svenske biler har jeg ikke greie på. Det spørs altså hvor gammel bilen er, hvor tung den er og motorstørrelse og -kapasistet. Regner med at vi får oss en tysk Audi eller Passat som er 2-4 år gammel i løpet av et år :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.