Gå til innhold

Katt - hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp på landet. Vi hadde alltid katt, men hadde aldri noe spesielt utstyr til den. Der fikk de mat i en skål og fikk gå fritt omkring ute. De ble kastrert, men det var alt.

Nå er det ca 15 år siden jeg flyttet til byen, og nå skal vi skaffe oss en kattunge. Det er mer å tenke på i byen enn på landet, selv om vi bor i 1. etg i et relativt rolig strøk. Hva trenger mann, sånn til og begynne med? Bare kattedo og -sand? Halsbånnd, kanskje. Hva spiser de når de er helt små? Når må de vaksineres, kastreres og evt merkes? Noe litteratur å anbefale?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

12

• mil1365380270

8

• mumitrollet

4

• Goliath

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har innekatt, den har matskåler og en do. :-)

Den er kastrert og øremerket - noe som var til uvurdelig hjelp da han falt ut av vinduet her i 5. etg og var borte en hel uke..

I tillegg vaksineres den sånn nå og da. :-) Her finner du sikkert mer enn nok om temaet:

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=anskaffe+katt

PS - veterinærer har ofte pakkepriser på kastrering/sterilisering+øremerking+vaksine.

Skrevet

Vi har katt og bor i et villastrøk.

Da vi hentet kattungen sørget vi for ny kattedo og matskåler, børste og en liten leksak.

Den første tiden var hun inne, for å bli kjent og trygg og føle tilhørighet. Tror hun var inne en to-tre uker, jeg.

Siden det var flere katter i området, ble hun vaksinert etter standard program, bla. mot kattepest som er en ordentlig stygg sak om den rammer.

I førsten gikk hun bare på utsiden av veggene og var inne hver natt. Gubben syntes jeg var gal, for en katt skulle jo være UTE!

Etterhvert som hun vokste til, så har hun bestemt selv. Nå er hun 4 år og er fortsatt stort sett inne på nettene, hun kommer da hun skjønner at det nærmer seg leggetid for oss voksne :)

Ellers sies det at en katt alltid skal ha tilgang på tørrfor og vann.

Skrevet

Vi har katt og bor i et villastrøk.

Da vi hentet kattungen sørget vi for ny kattedo og matskåler, børste og en liten leksak.

Den første tiden var hun inne, for å bli kjent og trygg og føle tilhørighet. Tror hun var inne en to-tre uker, jeg.

Siden det var flere katter i området, ble hun vaksinert etter standard program, bla. mot kattepest som er en ordentlig stygg sak om den rammer.

I førsten gikk hun bare på utsiden av veggene og var inne hver natt. Gubben syntes jeg var gal, for en katt skulle jo være UTE!

Etterhvert som hun vokste til, så har hun bestemt selv. Nå er hun 4 år og er fortsatt stort sett inne på nettene, hun kommer da hun skjønner at det nærmer seg leggetid for oss voksne :)

Ellers sies det at en katt alltid skal ha tilgang på tørrfor og vann.

Glemte å si at hun er øremerket og sterilisert.

Fikk et kull først, for det har jeg fått anbefalt, og vi beholdt en hannkatt som også ble kastrert etterhvert.

Han er merket med chip i nakken og det liker jeg egentlig ikke så godt. Den er jo usynlig og folk flest ville kanskje ikke tenke på å sjekke en katt for chip om han skulle sl¨å seg til et annet sted?

Kattemora er langhår og aldeles nydelig, men det beinger en hel del pelsstell som hun definitivt avskyr. Ho blir drit-sur, knurrer, hveser, klorer og bærer seg fryktelig. Det har resultert i at vi et par ganger har mpttet ta henne til vet'en for ned-doping og barbering. Kjedelig, men sånn er det bare.

Unggutten er korthår og vesentlig mer disponert for flått, har jeg merket. Mens han har flått fleree ganger i sesongen, har frua kun hatt en i hele sitt liv.

Skrevet

En klorematte er en fordel, da unngår man at den klorer på alt mulig annet, finnes en spray som man kan ha på slik at katten tiltrekkes av den.

Når det gjelder kattesand vil jeg anbefale Litterpearls, er du flink å spa ut skiten etterhvert, varer den lenge uten å lukte. Da må du ha en sånn spade som lar sanden renne gjennom og skiten blir liggende igjen.

Skal det være en innekatt, eller skal den gå ute? Skal den gå ute må den ha klørene til å forsvare seg med, men skal den være inne kan du klippe klørene med en sånn saks berenet for det. Eller så liker de å få pelsen børstet av og til, jeg har en stålbørste til det, gjør du det jevnlig slipper du iallefall litt av alle kattehårene overalt.

Kanskje en kurv som den kan sove i, som regel finner de selv sine favorittplasser, men hvis den venner seg til en kurv fra den er liten er det mulighet for at den fortsetter med det.

Lykke til!

Gjest mangeårig katteeier
Skrevet

Her finner du mye informasjon om katt og kan spørre om alt du lurer på:

http://zoo.no/forum/forumdisplay.php?f=3

Når det gjelder mat, kjøp kvalitetsfor fra enten veterinær eller dyrebutikk, det har katten best av. Det man får fra dagligvaren er det samme som junkfood og har veldig lite næringsverdi. Økonomisk sett kommer du nok ganske likt ut, for selv om kvalitetsfor er dyrt i innkjøp, er det drøyt i bruk.

Skrevet

Du fikk et tips om kattesand - tenkte jeg skulle opplyse om et annet alternativ. Vi bruker noe som heter Yesterday's News (artig navn, sant? ;-), som er pellets laget av gammelt papir. Dette kan fint spyles ned i do. For oss funker det fint fordi kassa står på badet. Orker ikke å holde på med å måke bæsj opp i en pose for så å knytte igjen og måtte gå ut med....

Men man får finne det som passer en selv. :-)

Skrevet

En klorematte er en fordel, da unngår man at den klorer på alt mulig annet, finnes en spray som man kan ha på slik at katten tiltrekkes av den.

Når det gjelder kattesand vil jeg anbefale Litterpearls, er du flink å spa ut skiten etterhvert, varer den lenge uten å lukte. Da må du ha en sånn spade som lar sanden renne gjennom og skiten blir liggende igjen.

Skal det være en innekatt, eller skal den gå ute? Skal den gå ute må den ha klørene til å forsvare seg med, men skal den være inne kan du klippe klørene med en sånn saks berenet for det. Eller så liker de å få pelsen børstet av og til, jeg har en stålbørste til det, gjør du det jevnlig slipper du iallefall litt av alle kattehårene overalt.

Kanskje en kurv som den kan sove i, som regel finner de selv sine favorittplasser, men hvis den venner seg til en kurv fra den er liten er det mulighet for at den fortsetter med det.

Lykke til!

Planen er at den skal være ute etterhvert, evt inne om natta. Har vurdert kattedør, men er usikker på hvordan man forhindrer at andre katter kommer inn.

Skrevet

Fikk et kull først, for det har jeg fått anbefalt, og vi beholdt en hannkatt som også ble kastrert etterhvert.

Han er merket med chip i nakken og det liker jeg egentlig ikke så godt. Den er jo usynlig og folk flest ville kanskje ikke tenke på å sjekke en katt for chip om han skulle sl¨å seg til et annet sted?

Kattemora er langhår og aldeles nydelig, men det beinger en hel del pelsstell som hun definitivt avskyr. Ho blir drit-sur, knurrer, hveser, klorer og bærer seg fryktelig. Det har resultert i at vi et par ganger har mpttet ta henne til vet'en for ned-doping og barbering. Kjedelig, men sånn er det bare.

Unggutten er korthår og vesentlig mer disponert for flått, har jeg merket. Mens han har flått fleree ganger i sesongen, har frua kun hatt en i hele sitt liv.

*lol* unnskyld at jeg ler, men jeg så bare for meg en nybarbert katt! he he

Skrevet

At hunnkatter har godt av å få et kull unger før sterilisering, er bare en myte. De trenger ikke det. Man kastrerer også hunnkatter når for tiden.

Ang. chip: Det går jo an å sette et halsbånd på katten også? Bare pass på at halsbåndet har strikk, så han kan komme seg løs om han sitter fast et sted.

Når det gjelder flått er det tydeligvis forskjell på katter. Jeg har aldri hatt en med så kort pels som den katta jeg har nå, og han har ikke fått en eneste flått i sommer. De kattene jeg har hatt før har også vært korthårede, og jeg var vant til å plukke flått av dem flere ganger om sommeren. Dette er et flåttområde og naboens katt som er langhåret, har hatt minst 10-12 stykker i sommer. Selv spray med flåttmiddel var til liten hjelp der. Så det er forskjell på dyra.

Skrevet

Planen er at den skal være ute etterhvert, evt inne om natta. Har vurdert kattedør, men er usikker på hvordan man forhindrer at andre katter kommer inn.

Det finnes kattedører med lås, der katten har en elektronisk nøkkel i halsbåndet, slik at døren åpner seg bare når din katt står foran døren. Ellers, hvis katta er tøff nok setter den seg snart nok i respekt slik at andre katter holder seg utenfor territoriet dens :)

Skrevet

At hunnkatter har godt av å få et kull unger før sterilisering, er bare en myte. De trenger ikke det. Man kastrerer også hunnkatter når for tiden.

Ang. chip: Det går jo an å sette et halsbånd på katten også? Bare pass på at halsbåndet har strikk, så han kan komme seg løs om han sitter fast et sted.

Når det gjelder flått er det tydeligvis forskjell på katter. Jeg har aldri hatt en med så kort pels som den katta jeg har nå, og han har ikke fått en eneste flått i sommer. De kattene jeg har hatt før har også vært korthårede, og jeg var vant til å plukke flått av dem flere ganger om sommeren. Dette er et flåttområde og naboens katt som er langhåret, har hatt minst 10-12 stykker i sommer. Selv spray med flåttmiddel var til liten hjelp der. Så det er forskjell på dyra.

Flått er heldigvis ikke en problemstilling her nord.

Skrevet

Fremmede katter inn kattedøra unngås vha. halsbånd med elektronikk koblet sammen med kattedøra. Altså døra er lukket for alle katter uten halvbånd med riktig "frekvens".

(Dårlig forklart, men lar seg altså ordne.)

Skrevet

Det forhindrer du ved å kjøpe en dør med magnet til. Da må katten ha et halsbånd med en form for id-magnet. Denne "scannes" når katten står foran døra, og luken åpnes kun for din katt.

Ulempen med dør er selvfølgelig at enkelte katter liker å dra med seg inn det de har fanget ute, som rotter og mus og sånt.

Skrevet

*lol* unnskyld at jeg ler, men jeg så bare for meg en nybarbert katt! he he

Jeg skal love deg at det syne frembrakte latter hos noen og enhver!

Nå sist, i våres her, hadde det kladdet seg grusomt til. Det holdt seg kaldt så lenge så jeg var litt lei å få henne barbert. Dermed ble det værre enn det strengt tatt hadde trengt å være. Da jeg fikk henne tilbake hadde hun normalt hår på hode, bryst, skuldre og frambein, samt nederst på bakbeina og på halen. Omtrent som en kinesisk nakenpus!!

Jeg følte meg som en dyremishandler som ikke kunne stelle pelsen på min egen katt :( Det er helt ille, hun godtar det bare ikke og når hun ser ut til å være nær ved å fly i synet på meg, så gir jeg meg. Da tør jeg ikke mer!

Det hører med til historien at hun ikke er spesielt kjælen men innmari kilen...

Skrevet

Flått er heldigvis ikke en problemstilling her nord.

Nei, dere er heldige sånn! :-)

Skrevet

Nå sist, i våres her, hadde det kladdet seg grusomt til. Det holdt seg kaldt så lenge så jeg var litt lei å få henne barbert. Dermed ble det værre enn det strengt tatt hadde trengt å være. Da jeg fikk henne tilbake hadde hun normalt hår på hode, bryst, skuldre og frambein, samt nederst på bakbeina og på halen. Omtrent som en kinesisk nakenpus!!

Jeg følte meg som en dyremishandler som ikke kunne stelle pelsen på min egen katt :( Det er helt ille, hun godtar det bare ikke og når hun ser ut til å være nær ved å fly i synet på meg, så gir jeg meg. Da tør jeg ikke mer!

Hva slags mat gir du henne?

Det kan hjelpe på flokene om du gir henne spesialfor som er beregnet på langhårskatter. Kjøpes i dyrebutikk eller hos veterinær.

mil1365380270
Skrevet

Oj, nå fikk jeg lyst på katt gitt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...