Gå til innhold

Katt - hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At hunnkatter har godt av å få et kull unger før sterilisering, er bare en myte. De trenger ikke det. Man kastrerer også hunnkatter når for tiden.

Ang. chip: Det går jo an å sette et halsbånd på katten også? Bare pass på at halsbåndet har strikk, så han kan komme seg løs om han sitter fast et sted.

Når det gjelder flått er det tydeligvis forskjell på katter. Jeg har aldri hatt en med så kort pels som den katta jeg har nå, og han har ikke fått en eneste flått i sommer. De kattene jeg har hatt før har også vært korthårede, og jeg var vant til å plukke flått av dem flere ganger om sommeren. Dette er et flåttområde og naboens katt som er langhåret, har hatt minst 10-12 stykker i sommer. Selv spray med flåttmiddel var til liten hjelp der. Så det er forskjell på dyra.

Hei du!

Jeg har også hørt at det er en myte i ettertid, men er glad for at hun fikk unger allikevel, for ellers ville jeg jo ikke ha fått den utrolig hyggelige hannkatten min!

Jeg har tenkt på halsbånd, men han er tre år nå og aldri vært noen streifer-type. Som regel sitter han og venter på meg når jeg kommer fra jobb :)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

12

• mil1365380270

8

• mumitrollet

4

• Goliath

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har kun hatt pus i noen få dager og har hittil kun anskaffet kattedo, matskåler og en liten leke. Han ligger i en gammel kurv på badet med et mykt teppe i og ser ut til å trives med det. Han skal vaksineres og få chip i neste uke.

Skrevet

Oj, nå fikk jeg lyst på katt gitt ;-)

Ja, fin reklame :)

Katta er faktisk koselig, hun vil kjæle men bare på avstand (ikke ligge på fang eller sånt), og hun er innmari glad i hunden vår.

Da vi fikk henne hadde vi en gammel og tålmodig Golden. Vi gjorde alt etter boka for å få henne til å knytte seg til oss, men det var hunden som dro avgårde med den seieren. Hun spiste maten hans og han ventet på at hun skulle bli ferdig. Hun lå inntil magen hans når han sov...Og dermed fikk hun vel dekket sitt behov for nærkontakt?

I fjor måtte han dessverre vandre over til de evige andejaktmarker, og vi fikk oss en valp. Det har gått kjempefint og når hun kan velge, så går hun heller til hunden.... Så mye verdt er jeg!

Det er kun pelsstellet som er ei stri, jeg tror hun synes det er fysisk vondt!

Skrevet

Hva slags mat gir du henne?

Det kan hjelpe på flokene om du gir henne spesialfor som er beregnet på langhårskatter. Kjøpes i dyrebutikk eller hos veterinær.

Pussig at ikke veterinæren har nevnt noe! Jeg har nemlig tigget og bedt om gode råd!

Skal tigge og be om at de finner ut av det for meg!

Gjest mangeårig katteeier
Skrevet

Pussig at ikke veterinæren har nevnt noe! Jeg har nemlig tigget og bedt om gode råd!

Vet hvertfall at Royal Canin har spesialfor for langhårskatter, det får du i dyrebutikken. Sjekk ut http://www.royalcanin.no/ også.

Skrevet

Vet hvertfall at Royal Canin har spesialfor for langhårskatter, det får du i dyrebutikken. Sjekk ut http://www.royalcanin.no/ også.

Takker og bukker masse. Det skal garantert prøves ut!

:)

Skrevet

Hva slags mat gir du henne?

Det kan hjelpe på flokene om du gir henne spesialfor som er beregnet på langhårskatter. Kjøpes i dyrebutikk eller hos veterinær.

Mener du hairball-control..?

Den skal i så fall motvirke at hårballer danner seg i magesekken, det har ingenting med utvokst pels å gjøre. :-)

Skrevet

Det forhindrer du ved å kjøpe en dør med magnet til. Da må katten ha et halsbånd med en form for id-magnet. Denne "scannes" når katten står foran døra, og luken åpnes kun for din katt.

Ulempen med dør er selvfølgelig at enkelte katter liker å dra med seg inn det de har fanget ute, som rotter og mus og sånt.

Å dra med seg inn fangsten klarer de uansett om man har kattedør eller ikke. Grunnen til at de gjør det er at de skal lære oss mennesker å jakte. Men ekkelt er det, jeg har flere ganger stått og hylt fordi den har kommet inn med fugler eller mus. Det er vel naturens gang...

Skrevet

*kremt* jeg vet at det er et fôr som heter Hairball control, men det går på å motvirke hårballer som dannes i magen, har ingenting å gjøre med ferdig utvokst pels.. Vet om flere veterinærer som har fått seg en god latter pga spørsmål om dette foret gjør at de slipper å gre katta :-)

mil1365380270
Skrevet

Ja, fin reklame :)

Katta er faktisk koselig, hun vil kjæle men bare på avstand (ikke ligge på fang eller sånt), og hun er innmari glad i hunden vår.

Da vi fikk henne hadde vi en gammel og tålmodig Golden. Vi gjorde alt etter boka for å få henne til å knytte seg til oss, men det var hunden som dro avgårde med den seieren. Hun spiste maten hans og han ventet på at hun skulle bli ferdig. Hun lå inntil magen hans når han sov...Og dermed fikk hun vel dekket sitt behov for nærkontakt?

I fjor måtte han dessverre vandre over til de evige andejaktmarker, og vi fikk oss en valp. Det har gått kjempefint og når hun kan velge, så går hun heller til hunden.... Så mye verdt er jeg!

Det er kun pelsstellet som er ei stri, jeg tror hun synes det er fysisk vondt!

*ler* Dere får lære bikkja å gre, da er det sikkert greit.

Kan dere ikke klippe av klumper med en gang det er antydning? Smågre litt oftere, så katten ikke forbinder å bli gredd med ubehag?

Og prøve det foret så klart.

Finnes det noe balsam kanskje, som gjør at pelsen ikke tover seg så mye?

Montere børster i katteluken? Så blir den gredd både titt og ofte, uten at dere, plagsomme menneskene, har noe med det å gjøre ;-)

Skrevet

*kremt* jeg vet at det er et fôr som heter Hairball control, men det går på å motvirke hårballer som dannes i magen, har ingenting å gjøre med ferdig utvokst pels.. Vet om flere veterinærer som har fått seg en god latter pga spørsmål om dette foret gjør at de slipper å gre katta :-)

He he, da skal jeg ikke gå i den fella ;)

Skrevet

*ler* Dere får lære bikkja å gre, da er det sikkert greit.

Kan dere ikke klippe av klumper med en gang det er antydning? Smågre litt oftere, så katten ikke forbinder å bli gredd med ubehag?

Og prøve det foret så klart.

Finnes det noe balsam kanskje, som gjør at pelsen ikke tover seg så mye?

Montere børster i katteluken? Så blir den gredd både titt og ofte, uten at dere, plagsomme menneskene, har noe med det å gjøre ;-)

Jo, gre ofte og småklippe er trikset og det gjør jeg daglig på de tidene av året (høst-vinter-senvinter) som det gjerne blir et problem.

Allikevel så er det som om det eksploderer mellom fingrene på meg. Hun har så tjukk pels at det er et prosjekt å gre hele katta ordentlig igjennom - og da er jo katta uansett borte for lengst.

Du aner ikke hva for bestikkelser jeg har prøvd! Ikke noe smaker så godt at det er verdt å ofre seg for, sier kreket, og truer med å klore øynene ut på meg...

Sist her viste det seg at hun likte gubbens skjeggtrimmer bedre enn saks, så den står nå i beredskap!

mil1365380270
Skrevet

Jo, gre ofte og småklippe er trikset og det gjør jeg daglig på de tidene av året (høst-vinter-senvinter) som det gjerne blir et problem.

Allikevel så er det som om det eksploderer mellom fingrene på meg. Hun har så tjukk pels at det er et prosjekt å gre hele katta ordentlig igjennom - og da er jo katta uansett borte for lengst.

Du aner ikke hva for bestikkelser jeg har prøvd! Ikke noe smaker så godt at det er verdt å ofre seg for, sier kreket, og truer med å klore øynene ut på meg...

Sist her viste det seg at hun likte gubbens skjeggtrimmer bedre enn saks, så den står nå i beredskap!

For et hundemenneske er det litt merkelig at man føler seg vel med å fø på et dyr som truer. Da har man gjort noe feil under oppdragelsen ;-)

Ærlig talt, finner dere katteeiere det helt ok å ha det sånn? Eller har dyret tatt makten, og dere oppfører dere pent, fordi alternativet er avliving? Går det ikke an å sette den på plass?

"Grønn" når det gjelder katte-psykologi :-)

Gjest - mener mange...
Skrevet

For et hundemenneske er det litt merkelig at man føler seg vel med å fø på et dyr som truer. Da har man gjort noe feil under oppdragelsen ;-)

Ærlig talt, finner dere katteeiere det helt ok å ha det sånn? Eller har dyret tatt makten, og dere oppfører dere pent, fordi alternativet er avliving? Går det ikke an å sette den på plass?

Katter har personlighet, mens hunder er dumme naut som følger ordre uten å mukke -

mil1365380270
Skrevet

Katter har personlighet, mens hunder er dumme naut som følger ordre uten å mukke -

Trodde det var katteeierne som var dumme, jeg, som finner seg i så mye *erte*

Skrevet

He he, jeg er hundemenneske fremfor noe, og ser _veldig_klare forskjeller når det gjelder katt og hund. De snakker ikke samme språk overhodet...

Mens jeg trener hunden til å gjøre som jeg vil, så trener katten meg i å finne meg i det meste.

Man lærte seg fort at man ikke bestemmer over en katt, men man har enkelte maktmidler. Jeg slipper ut kattene om de gjør ugang inne. Så nå har de lært å gjøre ugagn for å komme ut...

Selv om de har klatret i tapeten et utall ganger og jeg tramper over gulvet og brøler "PUSSS", så fortsetter de bare en annen gang.

Om de har funnet seg en kloreplass, så har de funnet seg en kloreplass. De vet bare å bruke den når jeg er utenfor syns/hørevidde.

Sånn er det med katten, du eier ikke den. Den flytter rett og slett om den ikke er passe fornøyd.

Hjemme hos oss er det sånn at kattene bare ER der. De tar kos om de vil ha kos, ellers sover de eller er ute og jager (fugler, mus eller andre katter).

De lurer oss dessuten; Om det er noe de vil oppnå smyger de seg pent rundt beina og purrer alt de orker, enten de vil ha mat eller vil ut. Det er ikek fordi de er så skrekkelig glad i meg :-P

Hunden er jo en annen historie, han ligger på fanget, krever mosjon, krever oppmerksomhet og trening. Samtidig kan du fortelle hele livshistorien til den og den lytter oppmerksomt :)

Skrevet

He he, mye sant i det. Mens hunden ser på deg med bydende blikk så kan katten stirre deg i senk.

Ho-katta vår er ravnsvart, langhåret og med gule, skarpe øyne. En riktig heksekatt som burde hete Magica Fra Tryll!

Skrevet

Oi, her var det mange gode råd!

Hva koster forresten nødvendig (start)utstyr?

Og sterilisering, vaksinering etc.

Når må dette gjøres? (alder)

Skrevet

Oi, her var det mange gode råd!

Hva koster forresten nødvendig (start)utstyr?

Og sterilisering, vaksinering etc.

Når må dette gjøres? (alder)

2-400 for en kattedo.

Kastrering varierer litt i pris, men det ligger under tusenlappen mange steder. Vaksinering koster noen hundrelapper (5-6? - husker ikke helt). Tror det er dyrere for førstegangsvaksinering enn for den årlike vedlikeholdssprøyten.

"................................."

mil1365380270
Skrevet

He he, jeg er hundemenneske fremfor noe, og ser _veldig_klare forskjeller når det gjelder katt og hund. De snakker ikke samme språk overhodet...

Mens jeg trener hunden til å gjøre som jeg vil, så trener katten meg i å finne meg i det meste.

Man lærte seg fort at man ikke bestemmer over en katt, men man har enkelte maktmidler. Jeg slipper ut kattene om de gjør ugang inne. Så nå har de lært å gjøre ugagn for å komme ut...

Selv om de har klatret i tapeten et utall ganger og jeg tramper over gulvet og brøler "PUSSS", så fortsetter de bare en annen gang.

Om de har funnet seg en kloreplass, så har de funnet seg en kloreplass. De vet bare å bruke den når jeg er utenfor syns/hørevidde.

Sånn er det med katten, du eier ikke den. Den flytter rett og slett om den ikke er passe fornøyd.

Hjemme hos oss er det sånn at kattene bare ER der. De tar kos om de vil ha kos, ellers sover de eller er ute og jager (fugler, mus eller andre katter).

De lurer oss dessuten; Om det er noe de vil oppnå smyger de seg pent rundt beina og purrer alt de orker, enten de vil ha mat eller vil ut. Det er ikek fordi de er så skrekkelig glad i meg :-P

Hunden er jo en annen historie, han ligger på fanget, krever mosjon, krever oppmerksomhet og trening. Samtidig kan du fortelle hele livshistorien til den og den lytter oppmerksomt :)

Så man kan egentlig ikke oppdra katter? De gjør det de må for å unngå bråk, men finner ingen glede i at det er harmoni og glede hjemme?

Er det det som er forskjellen, at de ikke er laget for å leve i flokk ganske enkelt?

Men det er jo katter som bor sammen, og det ser ut som de koser seg med selskapet. Slår de seg sammen når det kommer en ytre motstander, eller ser de på at broren sloss for livet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...