Gå til innhold

Katt - hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så man kan egentlig ikke oppdra katter? De gjør det de må for å unngå bråk, men finner ingen glede i at det er harmoni og glede hjemme?

Er det det som er forskjellen, at de ikke er laget for å leve i flokk ganske enkelt?

Men det er jo katter som bor sammen, og det ser ut som de koser seg med selskapet. Slår de seg sammen når det kommer en ytre motstander, eller ser de på at broren sloss for livet?

Det er tydelig at de liker sin faste base, faste rutiner og menneskene/dyrene i huset, så en viss flokkmentalitet må det være.

Mine katter ligger svært ofte og venter på at vi skal komme hjem, de kommer pilende så fort de hører garasjedøra åpne seg og bilen er nedi veien.

Da er det mat-tid, nemlig!

Har vi vært borte i helgen og fått noen til å mate dem ute, så er det veldig stas at vi er hjemme. Da holder de seg inne lenge, koser og er så fornøyde atte.

Det finnes en tilhørighet med andre ord!

Når det gjelder skumle inntrengere, så har jeg ikke opplevd at de har stilt opp for hverandre. Har opplevd at hunden la på intens jakt etter en skummel katt som banket opp hannkatten vår :)

Hannkatten knakk beinet og ble operert. Han var borte i et par uker, og da var mora hans skeptisk når han var tilbake, gitt! Hadde ikke sett tegn til at han var savnet i det hele tatt, og det var som om vi kom med en fremmed katt da han kom hjem igjen. Det tok bortimot en uke før han ble godtatt.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Knotten

12

• mil1365380270

8

• mumitrollet

4

• Goliath

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så man kan egentlig ikke oppdra katter? De gjør det de må for å unngå bråk, men finner ingen glede i at det er harmoni og glede hjemme?

Er det det som er forskjellen, at de ikke er laget for å leve i flokk ganske enkelt?

Men det er jo katter som bor sammen, og det ser ut som de koser seg med selskapet. Slår de seg sammen når det kommer en ytre motstander, eller ser de på at broren sloss for livet?

Du kan godt lære opp en katt - men som for hunder så er katter også individuelle.

Noen er lettere å lære opp enn andre, og det kreves helt klart mer tålmodighet å lære opp en katt enn en hund. Og du kan ikke lære den opp til like mye som du kan med en hund.

F.eks går våre katter aldri opp på bordet hvis det står mat der. Og sier jeg "NEI" så stopper de med en gang med det de driver med. Roper jeg på dem så kommer de - og jeg kan rope på dem individuelt (ved navn), og da kommer den jeg roper på.

Den ene (eldste) av dem lærer vesentlig raskere enn den andre.

Jeg tror litt av "hemligheten" er at jeg må lære av dem hvordan de skal lære av meg:-) Det nytter ikke å tvinge dem til noe, men de kan oppmunteres til det meste.

Dog krever det mye tålmodighet, og man må være konsekvent.

mil1365380270
Skrevet

Du kan godt lære opp en katt - men som for hunder så er katter også individuelle.

Noen er lettere å lære opp enn andre, og det kreves helt klart mer tålmodighet å lære opp en katt enn en hund. Og du kan ikke lære den opp til like mye som du kan med en hund.

F.eks går våre katter aldri opp på bordet hvis det står mat der. Og sier jeg "NEI" så stopper de med en gang med det de driver med. Roper jeg på dem så kommer de - og jeg kan rope på dem individuelt (ved navn), og da kommer den jeg roper på.

Den ene (eldste) av dem lærer vesentlig raskere enn den andre.

Jeg tror litt av "hemligheten" er at jeg må lære av dem hvordan de skal lære av meg:-) Det nytter ikke å tvinge dem til noe, men de kan oppmunteres til det meste.

Dog krever det mye tålmodighet, og man må være konsekvent.

Sånn var katten til kjæresten min også :-) Men det var noen ting den aldri sluttet med, tror den rett og slett likte det for godt og tok sjansen ;-)

Og når den hadde gjort noe galt, kom den ikke for å be om godt vær, den stakk bare og gjemte seg.

Det er også litt uvant når du er vant til hund, jeg trodde nesten jeg hadde gjort uopprettelig skade første gangen ;-)

mil1365380270
Skrevet

Det er tydelig at de liker sin faste base, faste rutiner og menneskene/dyrene i huset, så en viss flokkmentalitet må det være.

Mine katter ligger svært ofte og venter på at vi skal komme hjem, de kommer pilende så fort de hører garasjedøra åpne seg og bilen er nedi veien.

Da er det mat-tid, nemlig!

Har vi vært borte i helgen og fått noen til å mate dem ute, så er det veldig stas at vi er hjemme. Da holder de seg inne lenge, koser og er så fornøyde atte.

Det finnes en tilhørighet med andre ord!

Når det gjelder skumle inntrengere, så har jeg ikke opplevd at de har stilt opp for hverandre. Har opplevd at hunden la på intens jakt etter en skummel katt som banket opp hannkatten vår :)

Hannkatten knakk beinet og ble operert. Han var borte i et par uker, og da var mora hans skeptisk når han var tilbake, gitt! Hadde ikke sett tegn til at han var savnet i det hele tatt, og det var som om vi kom med en fremmed katt da han kom hjem igjen. Det tok bortimot en uke før han ble godtatt.

Stakkars! Her havner man på sykehus, og når man kommer hjem, blir man nesten kastet ut av muttern?! Harde bud ;-)

Skrevet

Trodde det var katteeierne som var dumme, jeg, som finner seg i så mye *erte*

He he! ;-)

Skrevet

Sånn var katten til kjæresten min også :-) Men det var noen ting den aldri sluttet med, tror den rett og slett likte det for godt og tok sjansen ;-)

Og når den hadde gjort noe galt, kom den ikke for å be om godt vær, den stakk bare og gjemte seg.

Det er også litt uvant når du er vant til hund, jeg trodde nesten jeg hadde gjort uopprettelig skade første gangen ;-)

Det som er helt klart er at katter kan være smarte.

Og jeg vet at de godt kan finne på å gjøre ting de vet er "ulovelig" - så lenge jeg ikke er til stede.

Selv om de aldri gjør det når jeg er der:-)

Og uansett hvor mye jeg forsøker, så klarer jeg aldri å ta dem "på fersken"....

Så det er det bare å lære seg å leve med:-)

Noe av det mest morsomme jeg vet er når det kommer mange personer på besøk, og alle sitteplasser rundt stuebordet er opptatt. Så fort noen reiser seg en kort stund, så legger eldste katten seg på den ledige sitteplassen.

Og da går han ikke ned derfra frivillig.

Det morsomme er å se gjesten forsøke å fjerne en 10 kilos katt som så absolutt viser at han ikke har til hensikt å etterkomme det ønsket....he-he...

Hjelp fra meg får de i utgangspunktet ikke, for jeg vet at han bare "gjør seg til" - og egentlig er snill som et lam:-)

mil1365380270
Skrevet

Det som er helt klart er at katter kan være smarte.

Og jeg vet at de godt kan finne på å gjøre ting de vet er "ulovelig" - så lenge jeg ikke er til stede.

Selv om de aldri gjør det når jeg er der:-)

Og uansett hvor mye jeg forsøker, så klarer jeg aldri å ta dem "på fersken"....

Så det er det bare å lære seg å leve med:-)

Noe av det mest morsomme jeg vet er når det kommer mange personer på besøk, og alle sitteplasser rundt stuebordet er opptatt. Så fort noen reiser seg en kort stund, så legger eldste katten seg på den ledige sitteplassen.

Og da går han ikke ned derfra frivillig.

Det morsomme er å se gjesten forsøke å fjerne en 10 kilos katt som så absolutt viser at han ikke har til hensikt å etterkomme det ønsket....he-he...

Hjelp fra meg får de i utgangspunktet ikke, for jeg vet at han bare "gjør seg til" - og egentlig er snill som et lam:-)

He-he! Onde menneske! ;-) Hvis man ikke kjenner katten, er det helt unaturlig å ville stikke hendene opp i masse tenner og klør ;-)

Skrevet

He-he! Onde menneske! ;-) Hvis man ikke kjenner katten, er det helt unaturlig å ville stikke hendene opp i masse tenner og klør ;-)

:-)

Skrevet

Oi, her var det mange gode råd!

Hva koster forresten nødvendig (start)utstyr?

Og sterilisering, vaksinering etc.

Når må dette gjøres? (alder)

Vaksine første gang med en gang man får kattungen, om den ikke er vaksinert fra før. Dvs. ved 12 ukers alder. Neste vaksine 4 uker etter. Deretter hvert år.

Litt forskjellig når kastrering anbefales.

Hunnkatt:

Har innekatt derfor ingen fare ved plutselig løpetid. Fordi hun er liten av vekst (enklere å operere litt større dyr) ville veterinæren helst vente til det var nødvendig - altså når løpetid inntraff.

Hannkatt:

Noen veterinærer mener at (for) tidlig kastrering av hannkatter medfører økt risiko for urinveisproblemer. Vanlig å kasterer når de begynner å bli store - ikke nødvendigvis helt utvokst. På den annen side ikke nødvendig å kastrere før kjønnsdriften begynner å ta overhånd.

Kastrering av hannkatt er naturlig nok en liten operasjon og derfor billigere enn hunnkatt.

Du kan sjekke prisene hos forskjellige veterinærer, men husk at det er mer enn pris som er viktig.

Gjest mangeårig katteeier
Skrevet

Mener du hairball-control..?

Den skal i så fall motvirke at hårballer danner seg i magesekken, det har ingenting med utvokst pels å gjøre. :-)

Nei, det var ikke det jeg mente. Sist jeg var i dyrebutikken spurte jeg om de har et for som gjør at langhårede katter ikke får så mye floker i pelsen (jeg passet den langhårede katten til venninnen min i sommer, og den fikk så mange floker, derfor spurte jeg). Svaret var at det hadde de nettopp fått inn fra Royal Canin. Ettersom jeg forstod var det en ny type for. Men jeg husker selvfølgelig ikke nå hva det heter. Jeg har selv korthåret katt, så her har vi ikke de problemene! :-)

Skrevet

Oi, her var det mange gode råd!

Hva koster forresten nødvendig (start)utstyr?

Og sterilisering, vaksinering etc.

Når må dette gjøres? (alder)

Vi betalte 230.- for vår katte do, men har du en lav balje e.l kan jo den gjøre samme nytten. Vaksinering skal vi betale 420,- for og chip koster 250,- Sterilisering vet jeg ikke enda, det er ikke aktuelt før pus er litt eldre han er bare 11,5 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...