Gå til innhold

hvor mange dager skal man ta p-piller etter at mensen har startet?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om p-piller
Skrevet

Skal begynne med p-piller pga sterke PMS-smerter. Nå har jeg rotet bort resepten fra Gynekologen. Hvor mange dager etter første blødning skal man begynne med pillene?

anyone?

Skrevet

Du skal begynne med pillene på første blødningsdag.

Skrevet

Du skal begynne med pillene på første blødningsdag.

men sist jeg begynte med p-piller (noen år siden) så er jeg ganske sikker på at jeg begynte på et brett ca 10 dager etter første blødning. Er du sikker på at det er det samme om det dreier seg om prevensjon og primært pms og eggløsningssmerter?

Skrevet

men sist jeg begynte med p-piller (noen år siden) så er jeg ganske sikker på at jeg begynte på et brett ca 10 dager etter første blødning. Er du sikker på at det er det samme om det dreier seg om prevensjon og primært pms og eggløsningssmerter?

Jeg vet bare at det er sånn hvis du tar dem for prevensjonens skyld. Du bør nok spørre legen for sikkerhets skyld da, hvis du husker du skulle vente 10 dager sist gang. Kanskje det er et spesielt pillemerke du har fått.

Ta en telefon til legen og spør for sikkerhets skyld.

:)

Skrevet

Har du rotet bort pakningsvedlegget også? I så fall finner du det på

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave

:-)

Der fant jeg det og det sto at jeg skulle ta det første blødningsdag. jeg må ha husket feil sist

Vet du om det går ann å seponere det i tilfelle jeg skulle oppleve uønskede bivirkninger?

Skrevet

Der fant jeg det og det sto at jeg skulle ta det første blødningsdag. jeg må ha husket feil sist

Vet du om det går ann å seponere det i tilfelle jeg skulle oppleve uønskede bivirkninger?

seponere? p-piller kan man jo bare kutte ut når man måtte ønske det.

Men for å ikke få forstyrrelser i syklus osv så bør man helst ta et helt brett ferdig.

En annen sak er at man bør prøve ut p-pillene i inntil 3 mnd før man kutter de ut pga bivirkninger, forutsatt at ikke bivirkningene er alvorlige og uutholdelige. For mange bivirkninger går over når kroppen har rukket å venne seg til de. Og det tar altså noen få mnd. gjerne.

Gjest papirtiger
Skrevet

Du kan begynne med p-piller når som helst, men hvis du ikke begynner på første menstruasjonsdag, så er du ikke beskyttet mot graviditet før 7-14 dager.

Skrevet

Du kan begynne med p-piller når som helst, men hvis du ikke begynner på første menstruasjonsdag, så er du ikke beskyttet mot graviditet før 7-14 dager.

p-pillene er for å minske smerter rundt eggløsning. Har ingen partner så prevensjon er ikke viktig for meg nå.

Skrevet

varierer kanskje etter hvilket merke du bruker. Selv brukte jeg Trinordiol(eller hva de nå het) og da skulle jeg starte på mensens første dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...