Gå til innhold

"Kamphunder"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår det ikke sånn av hjemmesiden. De føler seg urettferdig behandlet, fordi amstaff ikke er farligere enn andre hunder :-)

OK, leste ikke den siden så nøye.

Men jeg mener å ha lest et sted om at fordi hunderase A er nesten umulig å skille fra hunderase B, så forbys begge. Og så er "alle" enige om at hunderase A er dritfarlig, mens det er uenighet o hvor farlig hunderase B er, eller om den bare er farlig hvis den er krysset med rase A osv osv.

Jeg mener å ha lest noe slikt, men jeg har absolutt ingen forutsetninger for å uttale meg om hva som er riktig eller galt, men jeg stoler fullt og fast på at når staten har gått til det skritt å forby en bestemt rase, så er det gode grunner for det! :-)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

14

• Knotten

6

• morsan

6

• red

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, de fleste andre hunder avstår fra å spise familien sin også ;-) Heldigvis!

JA!!!

Dette er jo virkelig noe som skiller disse hundene fra "mannevonde bikkjer" av andre raser - de biter ikke hånda som gir dem mat.

mil1365380270
Skrevet

OK, leste ikke den siden så nøye.

Men jeg mener å ha lest et sted om at fordi hunderase A er nesten umulig å skille fra hunderase B, så forbys begge. Og så er "alle" enige om at hunderase A er dritfarlig, mens det er uenighet o hvor farlig hunderase B er, eller om den bare er farlig hvis den er krysset med rase A osv osv.

Jeg mener å ha lest noe slikt, men jeg har absolutt ingen forutsetninger for å uttale meg om hva som er riktig eller galt, men jeg stoler fullt og fast på at når staten har gått til det skritt å forby en bestemt rase, så er det gode grunner for det! :-)

Nei, det er helt riktig. De kan skilles med gentest. Og det surfet amstaff-folkene på en stund, men så tok det slutt! Og godt er det!

Skrevet

Det skjer jo ikke blodbad hver gang, jeg har en kompis som har tre stykker og det er aldeles flotte hunder. Nå har han riktignok jobbet og eid hund hele livet, så han har nok litt mer peil en den gjengse mann i gata.

Det har blitt ulovlig å avle frem både Amstaff og Pitbull i Norge fordi det er nesten umulig å se forskjell på de. Desverre for dette kan være gode hunder, som alle andre, om de blir behandlet rett.

Og forresten så var det en statistikk for et par år siden som viste at Golden Retrivere var de som oftest bet, men det har nok også med inkompetente eiere som lar hundene være alene med barn eller andre de er utrygge på.

Skrevet

Det skjer jo ikke blodbad hver gang, jeg har en kompis som har tre stykker og det er aldeles flotte hunder. Nå har han riktignok jobbet og eid hund hele livet, så han har nok litt mer peil en den gjengse mann i gata.

Det har blitt ulovlig å avle frem både Amstaff og Pitbull i Norge fordi det er nesten umulig å se forskjell på de. Desverre for dette kan være gode hunder, som alle andre, om de blir behandlet rett.

Og forresten så var det en statistikk for et par år siden som viste at Golden Retrivere var de som oftest bet, men det har nok også med inkompetente eiere som lar hundene være alene med barn eller andre de er utrygge på.

Men så er det vel ganske mange golden retrievere i dette landet! Og det er jo ikke så merkelig at en av de mest populære rasene er høyest representert på "biteskalaen".

Pluss at det er sikkert er en del inkompetente eiere der også + "overdrevent avl" for å tilfredsstille stor etterspørsel.

Goldener fikk jo rykte på seg som den store, store familiehunder, hvilket betyr at det finnes svært mange av dem i hjem med små barn. Og små barn kan som kjent være nokså nærgående mot hunder, så dersom hunden ikke er riktig trent etc så kan det faktsik, dessverre, bety at hunden biter barnet.

Men vi har vel fortsatt til gode å høre historier om to goldener som gikk i strupen på hverandre på gata mens eierne deres ble alvorlig skadet i forsøket på å rive dem fra hverandre? ;-)

Enda så mange flere goldener enn amstaff/pitbull det er i Norge ...

Skrevet

Ikke bare inkompetente eiere, Velouria, men like mye det faktum at en Golden ser så nusselig ut at folk ikke har respekt for at det faktisk også er en hund!

Jeg hadde Golden i mange år, nesten 11, og han var det snilleste man kunne tenke seg på fire bein. Trygg, stødig og solid på alle måter. Men fortsatt en hund.

En gang jeg var ute med han opplevde jeg følgende; Jeg står med hunden tett inntil og i bånd. En far med en ett-åring kommer fra ingensteds, plasserer ungen bums i bakken 10 cm foran snuta på hunden min og sier "Se på den søøøte hunden dah!!! Den kan du klappe."

Hadde mest lyst til å klappe mannen, jeg, hardt midt på nesa. Tenk om jeg hadde en hund som var redd unger (og de finnes det en del av!). Han kunne jo ha flydd rett i synet på ungen uten at jeg kunne ha forhindret det! Makan til tosk!

Tilsvarende episoder opplevde jeg mange av. Folk hadde rett og slett ikke respekt for en Golden, slik man normalt har for fremmede hunder.

Jeg er vokst opp med schäfer, og gjett om noen gjorde tilsvarende da jeg gikk med en av dem!!?? Aldri :)

Skrevet

Men så er det vel ganske mange golden retrievere i dette landet! Og det er jo ikke så merkelig at en av de mest populære rasene er høyest representert på "biteskalaen".

Pluss at det er sikkert er en del inkompetente eiere der også + "overdrevent avl" for å tilfredsstille stor etterspørsel.

Goldener fikk jo rykte på seg som den store, store familiehunder, hvilket betyr at det finnes svært mange av dem i hjem med små barn. Og små barn kan som kjent være nokså nærgående mot hunder, så dersom hunden ikke er riktig trent etc så kan det faktsik, dessverre, bety at hunden biter barnet.

Men vi har vel fortsatt til gode å høre historier om to goldener som gikk i strupen på hverandre på gata mens eierne deres ble alvorlig skadet i forsøket på å rive dem fra hverandre? ;-)

Enda så mange flere goldener enn amstaff/pitbull det er i Norge ...

Golden biter mest prosentvis i forhold til antall. I allefall var det sånn for få år siden.

Som jeg skriver til Velouria så er ikke det så rart, for folk flest har ikke respekt for en Golden på samme måte man har for en schäfer.

Skrevet

Ikke bare inkompetente eiere, Velouria, men like mye det faktum at en Golden ser så nusselig ut at folk ikke har respekt for at det faktisk også er en hund!

Jeg hadde Golden i mange år, nesten 11, og han var det snilleste man kunne tenke seg på fire bein. Trygg, stødig og solid på alle måter. Men fortsatt en hund.

En gang jeg var ute med han opplevde jeg følgende; Jeg står med hunden tett inntil og i bånd. En far med en ett-åring kommer fra ingensteds, plasserer ungen bums i bakken 10 cm foran snuta på hunden min og sier "Se på den søøøte hunden dah!!! Den kan du klappe."

Hadde mest lyst til å klappe mannen, jeg, hardt midt på nesa. Tenk om jeg hadde en hund som var redd unger (og de finnes det en del av!). Han kunne jo ha flydd rett i synet på ungen uten at jeg kunne ha forhindret det! Makan til tosk!

Tilsvarende episoder opplevde jeg mange av. Folk hadde rett og slett ikke respekt for en Golden, slik man normalt har for fremmede hunder.

Jeg er vokst opp med schäfer, og gjett om noen gjorde tilsvarende da jeg gikk med en av dem!!?? Aldri :)

Selvsagt ikke bare inkompetente eiere, men jeg bare understreker at idioter har alle slags dyr ;)

Det som slår meg med historien din, jeg har opplevd tilsvarende selv, er at det ofte er folk som har hund selv som forteller barna sine om hvor ufarlige hunder er. Vi mennesker blir jo også litt skeptiske og vil forsvare oss om noen ukjente plutselig løper mot oss å skal klemme oss ikke sant. Når man sier det så pleier liksom folk å våkne ;)

Skrevet

Golden biter mest prosentvis i forhold til antall. I allefall var det sånn for få år siden.

Som jeg skriver til Velouria så er ikke det så rart, for folk flest har ikke respekt for en Golden på samme måte man har for en schäfer.

Jeg leste historien ovenfor, og det er sjokkerende at folk gjør noe slikt, enten det er en golden eller en pappillon!

Da jeg hadde et bittelite barn synes jeg det var en vanskelig balansegang å få ham til å vise respekt for hunder uten at han ble redd dem.

Store eller små hunder spiller ingen rolle - man SKAL ikke "kaste" seg over dem og klappe i vei helt uten videre. Så jeg har derfor innprentet sønnen min at han skal sette seg ned og la hunden komme til seg, og selvsagt: spørre/snakke med eieren først! :-)

Skrevet

Selvsagt ikke bare inkompetente eiere, men jeg bare understreker at idioter har alle slags dyr ;)

Det som slår meg med historien din, jeg har opplevd tilsvarende selv, er at det ofte er folk som har hund selv som forteller barna sine om hvor ufarlige hunder er. Vi mennesker blir jo også litt skeptiske og vil forsvare oss om noen ukjente plutselig løper mot oss å skal klemme oss ikke sant. Når man sier det så pleier liksom folk å våkne ;)

*s*

Men jeg har også sett folk som ikke er vant med hund gjøre det motsatte: Dra med seg ungen i stooooor bue rundt hunden mens de snakker med høy skingrende stemme om at vi må passe oss for hunden!!!

OK, barnet blir ihvertfall ikke bitt, men må kanskje slite med hundeskrekk resten av livet?

Skrevet

Tror du det er sånn at hundeeiere er de som på død og liv skal ha ungene til å hilse på andres hunder?

Jeg tror nemlig det er omvendt, jeg. Mine unger, som er oppvokst med hund, bryr seg filla om andre hunder. Det finnes ikke interessant, for hundebehovet har de fått dekket hjemme.

Samtidig så har de fått prentet inn med morsmelka at hunden er et dyr man skal respektere, ikke kaste seg over, ikke ta mat fra osv.

Når unger stopper og vil hilse (de er nemlig veldig flinke til å spørre først), så blir det til at vi småprater litt. De fleste har ikke hund, men ønsker seg veldig :)

Skrevet

*s*

Men jeg har også sett folk som ikke er vant med hund gjøre det motsatte: Dra med seg ungen i stooooor bue rundt hunden mens de snakker med høy skingrende stemme om at vi må passe oss for hunden!!!

OK, barnet blir ihvertfall ikke bitt, men må kanskje slite med hundeskrekk resten av livet?

Ja, det har jeg også sett :)

Morsomste jeg så var en gjeng tyttebærplukkere i skogen, hvor noen ga seg over for hvor snille schäfere vi kom med! De hadde nemlig akkurat møtt en Golden som knurret... En av tyttebærplukkerene fløy sikkert 100 meter inn i skogen da vi kom. Stakkar, skikkelig hundeskrekk vil jeg tro.

Vi hadde dem i bånd også!

Skrevet

Jeg leste historien ovenfor, og det er sjokkerende at folk gjør noe slikt, enten det er en golden eller en pappillon!

Da jeg hadde et bittelite barn synes jeg det var en vanskelig balansegang å få ham til å vise respekt for hunder uten at han ble redd dem.

Store eller små hunder spiller ingen rolle - man SKAL ikke "kaste" seg over dem og klappe i vei helt uten videre. Så jeg har derfor innprentet sønnen min at han skal sette seg ned og la hunden komme til seg, og selvsagt: spørre/snakke med eieren først! :-)

Og det er en god forsikring!

Skrevet

Tror du det er sånn at hundeeiere er de som på død og liv skal ha ungene til å hilse på andres hunder?

Jeg tror nemlig det er omvendt, jeg. Mine unger, som er oppvokst med hund, bryr seg filla om andre hunder. Det finnes ikke interessant, for hundebehovet har de fått dekket hjemme.

Samtidig så har de fått prentet inn med morsmelka at hunden er et dyr man skal respektere, ikke kaste seg over, ikke ta mat fra osv.

Når unger stopper og vil hilse (de er nemlig veldig flinke til å spørre først), så blir det til at vi småprater litt. De fleste har ikke hund, men ønsker seg veldig :)

Ok, da har vi bare ulik erfaring.

Skrevet

Ok, da har vi bare ulik erfaring.

Hmm... mon tro om jeg hørtes litt krass ut i innlegget over? Jeg tenkte nemlig ikke krasse tanker og langt mindre krasse tonefall da jeg skrev, men så leste jeg det på nytt nå og synes selv jeg låter som ei bisk gammel kjerring.

Beklager altså!!! :) :) :)

Skrevet

Ja men hvorfor ikke bare forby alle slike hunderaser. En eier må de jo ha, og det er jo de som lever litt på kanten av livet som gjerne ønsker en slik hund.

"En eier må de jo ha, og det er jo de som lever litt på kanten av livet som gjerne ønsker en slik hund."

Jeg vet ikke. Det er mange seriøse amstaff-eiere, og det er kjempeflotte hunder. Hadde det bare vært mulig at kun seriøse eiere og oppdrettere drev med rasen, så hadde man avlet den snillere og snillere med tiden.

"................................"

mil1365380270
Skrevet

Problemet med disse hundene er resultatet når det klikker for dem. Ikke at de ikke kan være snille og gode hunder.

Å skille pitbull og amstaff var ikke det eneste problemet, amstaff har vist seg å oppføre seg på akkurat samme måten når det går galt.

Skrevet

Har møtt tilsynelatende normale folk med både pitbull og amstaff også.

F.eks. en hyggelig gutt i nabolaget her. Bikkja virker ganske normal, selv om den ikke er overstrømmende.

Så, her om dagen skal jeg gå forbi boffevofsen. Og nå var det ikke jeg som oppførte meg rart, denne bikkja trodde jeg faktisk var normal. Tror du ikke dyret først reiser seg opp, for så å knurre lavt (hørte det nesten ikke, men så på den at den knurret). Jeg lot som ingen ting, så den ikke i øynene, men fortsatte med samme kurs (ikke mot bikkja, på på skrå bort og forbi). Når jeg er 3-4 meter fra den, begynner den å gå mot meg, brummer i halsen, og hever ryggen. Fy f.. Er ikke redd for bikkjer, men da måtte jeg ta meg sammen for å gå normalt.

Hunden sto oppå ett platå, så for meg en amstaff komme flyvende i luften mot meg. Nesten så jeg kjente armene mine bli revet opp ;-)

Det er definitivt ikke normal oppførsel. Jeg er jente. Jeg gjorde ikke noe rart. Hunden var løs, ikke innestengt eller sperret på noen måte. Og jeg hilste på den da den var hvalp.

Eieren var der ikke, og det var liksom ikke fristende å gå og finne ham. Men neste gang jeg ser han - da skal han få klar beskjed om at hvis jeg ser den hunden løs en eneste gang til, da ringer jeg til politiet!

Var problemet med den hunden naboenb hadde og.

Når eieren var der var den helt ok og tildels fasinerende å se på i 'aksjon' (hoppe og slite røtter og slike saker).

Men når eieren ikke var der, feks når hunden hadde løpt ut i hagen om døren hans sto åpen, drev den aktiv 'terror' og prøvde dominere området.

Den kunne glatt finne på å hoppe over gjerdet ut mot gaten og sette etter folk ute.

Ustabil hund, ustabil eier.

Skrevet

Eierne er nok ofte problemet. Men når bikkja barker sammen med en annen, har det ikke alltid så mye med oppdragelse å gjøre. Det kan være to hunder med stor selvtillit, der ingen av dem er villige til å underkaste seg.

Det kan jo også være en såkalt "kamphund" som blir angrepet. Resultatet blir bare så forferdelig mye verre enn om det hadde vært to andre hunder.

Ikke glem at pitbul er avlet for hundekamp, og dermed søker konfontrasjon fremfor å unnvike dem.

mil1365380270
Skrevet

Ikke glem at pitbul er avlet for hundekamp, og dermed søker konfontrasjon fremfor å unnvike dem.

Og mange av dem har utydelige signaler, det er altså vanskelig for andre hunder å "lese" de. Og det gjelder for mennesker også så klart, sikkert derfor det oppfattes som om de eksploderer, sånn helt uten videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...