Gå til innhold

Finnes det språk som det er fysisk ubehagelig å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var bare 15 år eller noe sånt da! Hadde nok ikke verdens beste språkøre da vil jeg tro.

Det var en fyr fra en fjellhylle på vestlandet som jeg jobbet sammen med på leir i sommer. Ingen forsto noenting av hva han sa, så vi bare jattet med. Veldig interessant å få han til bords til festmiddagen. har aldri sagt så mye mm og ja i hele mitt liv.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• amber sun

8

• Knotten

6

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg sto 20 meter unna en som snakket til meg, skjønte ingenting, gikk nærmere og nærmere mens han gjentok. Til slutt sto jeg rett foram ham og skjønte INGENTING. Det var skrekkelig da jeg måtte be sidemannen om å oversette.

Vedkommende var fra Førde eller Florø eller noe sånt.

Jeg må innrømme at når jeg hører folk fra Voss på tv så lurer jeg på om det er sånn at de ikke _kan_ snakke tydelig så andre enn naboen forstår dem eller om det er det at de _ikke_ vil?! For det er stort sett komplett uforståelig.

Skrevet

Det var en fyr fra en fjellhylle på vestlandet som jeg jobbet sammen med på leir i sommer. Ingen forsto noenting av hva han sa, så vi bare jattet med. Veldig interessant å få han til bords til festmiddagen. har aldri sagt så mye mm og ja i hele mitt liv.

*Rister av latter* Godt å høre at det ikke er bare meg!

Skrevet

Jeg må innrømme at når jeg hører folk fra Voss på tv så lurer jeg på om det er sånn at de ikke _kan_ snakke tydelig så andre enn naboen forstår dem eller om det er det at de _ikke_ vil?! For det er stort sett komplett uforståelig.

Pst: det er ikke lett å forstå trøndere alltid, heller.

Før hadde jeg store problemer med det, men så jobbet jeg et års tid sammen med nesten bare trøndere, og plutselig skjønte jeg dialekten mye lettere. :)

Skrevet

*lol*

Skrevet

Det så ut som et morsomt program!

Skulle sendt det om igjen, jeg kan ikke huske å ha sett det.

:)

Det er bare helt utrolig. I siste scene kommer en av 'danskene' med følgende appell til verden:

'Help us, we need help!'

Skrevet

*flire* Han gikk nok hjem med kjempestor selvtillit, vil jeg tro :)

Skrevet

Jeg også! :-)

Og andre rogalandsdialeter også!!

Eg og!

Skrevet

Pst: det er ikke lett å forstå trøndere alltid, heller.

Før hadde jeg store problemer med det, men så jobbet jeg et års tid sammen med nesten bare trøndere, og plutselig skjønte jeg dialekten mye lettere. :)

Vi har nok en tendens til å snakke veldig fort og å svelge halve ordene så jeg skjønner godt at vi kan være vanskelige å forstå innimellom. :o)

Skrevet

*flire* Han gikk nok hjem med kjempestor selvtillit, vil jeg tro :)

Stakkars de blinde barna som han jobbet med som sikkert ikke forsto bæret av hva han sa.

Skrevet

Vi har nok en tendens til å snakke veldig fort og å svelge halve ordene så jeg skjønner godt at vi kan være vanskelige å forstå innimellom. :o)

Jeg har ei trøndersk venninne som stammer, og da er det ikke alltid lett for ei fra diagonalt motsatt side av landet...

Skrevet

Stakkars de blinde barna som han jobbet med som sikkert ikke forsto bæret av hva han sa.

Huff :)

Jeg er fra en ganske normal bygd med østlandsdialekt, og skulle undervise i en klasse i nabokommunen, altså ca. 1 mil unna. Ungene skjønte knapt hva jeg sa, jeg måtte legge om fullstendig! Tenke seg ungene på leir, da :)

Skrevet

Jeg sto 20 meter unna en som snakket til meg, skjønte ingenting, gikk nærmere og nærmere mens han gjentok. Til slutt sto jeg rett foram ham og skjønte INGENTING. Det var skrekkelig da jeg måtte be sidemannen om å oversette.

Vedkommende var fra Førde eller Florø eller noe sånt.

Førde og Florø er småbyer, så der snakker de vel mer forståelig. Vil tippe han var fra et lite utkantsted. Jeg snakket en gang med en tidligere stjernespiller på Sogndal (husker ikke hvilken bygd han var oppvokst i), men jeg skjønte lite.

Skrevet

Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, men ikke med språk, men dialekter.

Synes det høres anstrengende ut å uttale skarre-r og vestlandsdialekt.

For oss som skarrer, så er det anstrengende med rulle-r :)

Det har nok bare med hva man er vant til.

Gjest wolfine
Skrevet

et er vel xhosa som har klikkelyd..... forøvrig er africaans minst like stygt som nederlandsk (og har jo mye av det språket i seg også).

Skrevet

Jeg får nok halve DOL på nakken når jeg sier at Rogalandsdialekt ikke er spesielt vakkert...

Men bare for å ha sagt det - den dialekten som gjør seg desidert minest på tv er trøndersk! Å æ e trønder sjøl!

Hehe... tremenningen min jobber i tv, og det er ikke veldig pent å høre på, nei. Nå har hun lagt seg til fintrøndersk, men likevel blir jeg litt flau over å snakke trøndersk selv når jeg hører det på tv eller radio :)

Skrevet

Hehe... tremenningen min jobber i tv, og det er ikke veldig pent å høre på, nei. Nå har hun lagt seg til fintrøndersk, men likevel blir jeg litt flau over å snakke trøndersk selv når jeg hører det på tv eller radio :)

Fintrøndersk er enda verre enn "vanlig" trøndersk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...