Gå til innhold

Finnes det språk som det er fysisk ubehagelig å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fintrøndersk er enda verre enn "vanlig" trøndersk!

Tja, kommer an på i grunn. Med hun her er det ikke så ille som det ville vært dersom hun pratet rent trøndersk.

Tidligere jobbet hun i Nrk radio, og da hørtes det verre ut og, etter min mening...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• amber sun

8

• Knotten

6

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg får nok halve DOL på nakken når jeg sier at Rogalandsdialekt ikke er spesielt vakkert...

Men bare for å ha sagt det - den dialekten som gjør seg desidert minest på tv er trøndersk! Å æ e trønder sjøl!

Nei, nå tuller du vel?

Skikkelig trøndersk - ikke "trånnjæææmer" - gjør seg knallgodt på tv, synes jeg!

Skrevet

Dansk er jo et deilig språk. Jeg blir alltid glad når jeg hører noen snakke dansk. :)

Enig!

Skrevet

Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, men ikke med språk, men dialekter.

Synes det høres anstrengende ut å uttale skarre-r og vestlandsdialekt.

Skarre-r er faktisk lettere å lære enn rulle-r.

Det er en av hovedgrunnene til at skarre-r-en er i ferd med å bre seg, sakte, men sikkert.

Skrevet

Tegnspråk kanskje, hvis man lider av reumatisme eller lignende? ;-)

Skrevet

Nei, nå tuller du vel?

Skikkelig trøndersk - ikke "trånnjæææmer" - gjør seg knallgodt på tv, synes jeg!

*Hehe* Antagelig hater jeg det fordi jeg snakker det selv. Den eneste trønderen som gjør seg på TV er Arve Tellefsen.

Gjest isbjørnen
Skrevet

Tja norsk kanskje. Det går ikke an for utlendinge å uttale ø og æ, for ikke å snakke om kj, skj og sj lydene.

Skrevet

*humre* Den ser jeg for meg, gitt!

Skrevet

*Hehe* Antagelig hater jeg det fordi jeg snakker det selv. Den eneste trønderen som gjør seg på TV er Arve Tellefsen.

Ja, han er god å høre på.

Men Tande P. er et sant mareritt! Og ordet "detta" som han bruker i annenhver setning. Hva er DETTA for noe, da? Jeg har vært trønder i 34 år, og aldri hørt om DETTA før.

*fres*

Skrevet

Men Tande P. er et sant mareritt! Og ordet "detta" som han bruker i annenhver setning. Hva er DETTA for noe, da? Jeg har vært trønder i 34 år, og aldri hørt om DETTA før.

*fres*

Men aller verst er Ingrid Kristiansen. Er det ikke det hun heter hun løpedama fra 80-tallet eller deromkring?

Hvis hun skal legge om til østlandsdialekt så får hun se til å gjøre det skikkelig!

Skrevet

Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, men ikke med språk, men dialekter.

Synes det høres anstrengende ut å uttale skarre-r og vestlandsdialekt.

Jeg hørte på en CD md Vamp i dag. Det er UTROLIG at det går an å skarre så mye. Jeg prøvde å synge med, men fikk vondt i halsen...

Skrevet

Lillemus, da. Det er ikke noe som heter rogalandsdialekt!

;-p

Da er det ikke noe som heter trøndersk heller! :)

Skrevet

Ja, jeg så "gudene må være gale" :)

Det er en vanvittig morsom film!

Skrevet

*fres*

Han er frøyværing og _de_ er noe for seg selv... Men akkurat "detta" må han ha plukket opp i et annet fylke, har ikke hørt andre trøndere si detta. "De herre" si vi. :o)

Skrevet

Det er en vanvittig morsom film!

Enig! Jeg lo så godt, var helt uforberedt på hva slags film det var den gangen vi tilfeldigvis droppa innom den på kino.

Skrevet

Dansk er jo et deilig språk. Jeg blir alltid glad når jeg hører noen snakke dansk. :)

Helt enig.

Skrevet

Ei venninne av meg flyttet til USA for noen år tilbake. Sønnen hennes var da 5 år.

I fjor var vi på besøk hos dem, og de hadde da bodd i USA i 3 år.

Sønnen hennes forstod fremdeles norsk godt, og kunne fremdeles snakke norsk om han måtte.

Men han klagde hele tiden over at det "gjorde fysisk vondt" å snakke norsk.

Så ja - det finnes i hvert fall ett språk som det gjør fysisk vond å snakke for de som ikke gjør det daglig....

Skrevet

Prøvde meg på noen tegn på BSL som en del av studiet. Jeg synes noen av tegnene som holiday og unemployed hvor du måtte bøye langefingeren bakover var direkte smertefullt, for ikke å snakke om ufint å vise fingeren til noen på den måten :)

Skrevet

Førde og Florø er småbyer, så der snakker de vel mer forståelig. Vil tippe han var fra et lite utkantsted. Jeg snakket en gang med en tidligere stjernespiller på Sogndal (husker ikke hvilken bygd han var oppvokst i), men jeg skjønte lite.

Ja, det er mye ubegripelig fra den kanten av landet. Snålt at det skal være enkelt å forstå fremmedspråk, men ikke norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...