Line Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Fintrøndersk er enda verre enn "vanlig" trøndersk! Tja, kommer an på i grunn. Med hun her er det ikke så ille som det ville vært dersom hun pratet rent trøndersk. Tidligere jobbet hun i Nrk radio, og da hørtes det verre ut og, etter min mening... 0 Siter
org Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Jeg får nok halve DOL på nakken når jeg sier at Rogalandsdialekt ikke er spesielt vakkert... Men bare for å ha sagt det - den dialekten som gjør seg desidert minest på tv er trøndersk! Å æ e trønder sjøl! Nei, nå tuller du vel? Skikkelig trøndersk - ikke "trånnjæææmer" - gjør seg knallgodt på tv, synes jeg! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Dansk er jo et deilig språk. Jeg blir alltid glad når jeg hører noen snakke dansk. Enig! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, men ikke med språk, men dialekter. Synes det høres anstrengende ut å uttale skarre-r og vestlandsdialekt. Skarre-r er faktisk lettere å lære enn rulle-r. Det er en av hovedgrunnene til at skarre-r-en er i ferd med å bre seg, sakte, men sikkert. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Tegnspråk kanskje, hvis man lider av reumatisme eller lignende? ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Nei, nå tuller du vel? Skikkelig trøndersk - ikke "trånnjæææmer" - gjør seg knallgodt på tv, synes jeg! *Hehe* Antagelig hater jeg det fordi jeg snakker det selv. Den eneste trønderen som gjør seg på TV er Arve Tellefsen. 0 Siter
Gjest isbjørnen Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Tja norsk kanskje. Det går ikke an for utlendinge å uttale ø og æ, for ikke å snakke om kj, skj og sj lydene. 0 Siter
Knotten Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Tegnspråk kanskje, hvis man lider av reumatisme eller lignende? ;-) *humre* Den ser jeg for meg, gitt! 0 Siter
org Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 *Hehe* Antagelig hater jeg det fordi jeg snakker det selv. Den eneste trønderen som gjør seg på TV er Arve Tellefsen. Ja, han er god å høre på. Men Tande P. er et sant mareritt! Og ordet "detta" som han bruker i annenhver setning. Hva er DETTA for noe, da? Jeg har vært trønder i 34 år, og aldri hørt om DETTA før. *fres* 0 Siter
Platina Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Ja, han er god å høre på. Men Tande P. er et sant mareritt! Og ordet "detta" som han bruker i annenhver setning. Hva er DETTA for noe, da? Jeg har vært trønder i 34 år, og aldri hørt om DETTA før. *fres* Men aller verst er Ingrid Kristiansen. Er det ikke det hun heter hun løpedama fra 80-tallet eller deromkring? Hvis hun skal legge om til østlandsdialekt så får hun se til å gjøre det skikkelig! 0 Siter
Platina Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Jeg har lurt på akkurat det samme som deg, men ikke med språk, men dialekter. Synes det høres anstrengende ut å uttale skarre-r og vestlandsdialekt. Jeg hørte på en CD md Vamp i dag. Det er UTROLIG at det går an å skarre så mye. Jeg prøvde å synge med, men fikk vondt i halsen... 0 Siter
Platina Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Lillemus, da. Det er ikke noe som heter rogalandsdialekt! ;-p Da er det ikke noe som heter trøndersk heller! 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Ja, jeg så "gudene må være gale" Det er en vanvittig morsom film! 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Ja, han er god å høre på. Men Tande P. er et sant mareritt! Og ordet "detta" som han bruker i annenhver setning. Hva er DETTA for noe, da? Jeg har vært trønder i 34 år, og aldri hørt om DETTA før. *fres* Han er frøyværing og _de_ er noe for seg selv... Men akkurat "detta" må han ha plukket opp i et annet fylke, har ikke hørt andre trøndere si detta. "De herre" si vi. ) 0 Siter
Gyda Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Det er en vanvittig morsom film! Enig! Jeg lo så godt, var helt uforberedt på hva slags film det var den gangen vi tilfeldigvis droppa innom den på kino. 0 Siter
Gyda Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Dansk er jo et deilig språk. Jeg blir alltid glad når jeg hører noen snakke dansk. Helt enig. 0 Siter
Goliath Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Ei venninne av meg flyttet til USA for noen år tilbake. Sønnen hennes var da 5 år. I fjor var vi på besøk hos dem, og de hadde da bodd i USA i 3 år. Sønnen hennes forstod fremdeles norsk godt, og kunne fremdeles snakke norsk om han måtte. Men han klagde hele tiden over at det "gjorde fysisk vondt" å snakke norsk. Så ja - det finnes i hvert fall ett språk som det gjør fysisk vond å snakke for de som ikke gjør det daglig.... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Tegnspråk kanskje, hvis man lider av reumatisme eller lignende? ;-) Prøvde meg på noen tegn på BSL som en del av studiet. Jeg synes noen av tegnene som holiday og unemployed hvor du måtte bøye langefingeren bakover var direkte smertefullt, for ikke å snakke om ufint å vise fingeren til noen på den måten 0 Siter
favn Skrevet 12. august 2005 Skrevet 12. august 2005 Førde og Florø er småbyer, så der snakker de vel mer forståelig. Vil tippe han var fra et lite utkantsted. Jeg snakket en gang med en tidligere stjernespiller på Sogndal (husker ikke hvilken bygd han var oppvokst i), men jeg skjønte lite. Ja, det er mye ubegripelig fra den kanten av landet. Snålt at det skal være enkelt å forstå fremmedspråk, men ikke norsk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.