Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha tatt celleprøve, men er jomfru. Klarer legen likevel å komme til og få tatt denne prøven eller må jomfruhinna fjernes først? Hvordan fjerner i såfall legen jomfruhinna og blir dette gjort med det samme og med eller uten bedøvelse? Bruker legen et vanlig spekulum ved undersøkelsen eller kan det brukes et som er mindre? Jeg er ganske trang og synes det er ubehagelig når det stikkes mer enn én finger i skjeden. Bør jeg prøve å sprekke hinna selv før undersøkelsen? Jeg har aldri tatt GU før og vil gjerne ha råd og tips!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/193876-jomfru-og-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gyno-skrekk og har aldri tatt en GU eller celleprøve selv, men tror neppe legen av-jomfru-serer deg, rent fysisk sett! De fleste har en ganske stor åpning der fra før av, og selve skjeden er som regel like trang selv når du ikke lenger er jomfru (såfremt du ikke har klemt en vannmelon...err, unge...gjennom den).

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være vanskelig og vondt å få tatt prøve hos en jomfru. Har du brukt tampong og det har gått, så kan det også gå greit. Er det vanskelig vil jeg foreslå at du ikke får tatt prøve. Det er minimal risiko for livmorhalskreft hos kvinner som ikke har hatt samleie. En annen mulighet er å gå til en gynekolog som har litt større utvalg i instrumenter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...