Gå til innhold

Hvor henvender man seg når store barn stjeler?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma igen
Skrevet

Datteren min er 13 år. Hun har stjålet ved flere anledninger og tar ikke signalene på at dette er ulovlig. Hun lover at det aldri skal skje igjen, men det gjør det.Jeg har fortalt henne hvor ulovlig slike ting er og at det ikke aksepteres på noen måter. Hun frastøter seg både venner og bekjente ved at hun tar ting rundt omkring. Etter at hun stjal fra pengeboka mi i går eksploderte jeg mildt sagt. Nå er jeg oppgitt og har bare lyst at hun skal dra di pepper gror, fordi jeg er så sliten av å måtte passe på alt jeg har i huset. Jeg innser at dette er i ferd med å bli et stort problem som jeg ikke klarer håndtere lengere. Vi lever et vanlig stabilt familieliv med to voksne og to barn. Ingenting skulle tilsi at hun må stjele. Nå må vi ha proffesjonell hjelp, men er usikker på hvor det er greiest å henvende seg.

Skrevet

Begynn med å kontakte helsesøster.Det er en bra start synes jeg....

Skrevet

Begynn med å kontakte helsesøster.Det er en bra start synes jeg....

Har inntrykk av at helsesøstre bare diller jeg, men...

Skrevet

Politiet? Få dem til å ta en alvorsprat med henne? Kanskje det kan skremme henne tilstrekkelig?

Skrevet

Synes forslaget til Lillemus om Politiet er ok, jeg.

Har et par kompiser som jobber i Politiet, de driver mye med forebyggende arbeid blant ungdom.

Skrevet

Helt klart Politiet - før det går for langt. Det kan jo være et sykdomstegn også.

Skrevet

PP-tjenesten som kan vurdere om hun trenger hjelp fra barnepsykiatrien eller lignende.

Gjest colbein
Skrevet

Det må være noe noe med moral og verdier, som ikke har fått den plass disse begrepene bør ha i en familie.

Skrevet

Har inntrykk av at helsesøstre bare diller jeg, men...

Enig med Lillemus - også skjønner jeg ikke helt hva helsesøster kan gjøre med stjeling? Helsesøster kan vel ikke henvise til noen annen instans?

Jeg ville tatt en telefon til politiet, jeg, og snakket med et fornuftig menneske der. Hvis ikke de kan ta en prat med henne - og en omvisning på politistasjonen - ville jeg faktisk kontaktet barnevernet. Ikke for å "gi bort" ungen, men for å få råd og veiledning om hvordan ting skal takles.

Håper det ordner seg!

Skrevet

Enig med Lillemus - også skjønner jeg ikke helt hva helsesøster kan gjøre med stjeling? Helsesøster kan vel ikke henvise til noen annen instans?

Jeg ville tatt en telefon til politiet, jeg, og snakket med et fornuftig menneske der. Hvis ikke de kan ta en prat med henne - og en omvisning på politistasjonen - ville jeg faktisk kontaktet barnevernet. Ikke for å "gi bort" ungen, men for å få råd og veiledning om hvordan ting skal takles.

Håper det ordner seg!

Helsesøster kan henvise barn både til ppt og bup.

Gjest Bekymret mamma igjen
Skrevet

Politiet? Få dem til å ta en alvorsprat med henne? Kanskje det kan skremme henne tilstrekkelig?

Har nå ringt politiet og forklart saken. De virket ikke særlig villig til å snakke med datteren min. De sa at jeg heller burde ringe konfliktrådet, og spørre der om assitanse. Det verste som finns nåe en skal få hjelp fra det offentlige er avvisningen man føler. Ringte konfliktrådet som sa at vi måtte ha en konkret sak mellom 2 parter. Altså datteren min og noen hun har stjålet fra som har meldt det og er villig til å stille i konfliktrådet i en eventuell sak. Vi har ikke noen konkrete akkurat nå, så da virket det vanskelig å komme inn der også.Vi bor også i en liten kommune der ikke alt er like moderne.

Skrevet

Helsesøster kan henvise barn både til ppt og bup.

OK, da er det jo litt mer mening i å ta en kontakt.

Hadde imidlertid aldri giddet det med vår helsesøster - jeg vet hvordan hun ville svart: "Hva tror DU om det, da?" i et litt slapt tonefall...

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Har nå ringt politiet og forklart saken. De virket ikke særlig villig til å snakke med datteren min. De sa at jeg heller burde ringe konfliktrådet, og spørre der om assitanse. Det verste som finns nåe en skal få hjelp fra det offentlige er avvisningen man føler. Ringte konfliktrådet som sa at vi måtte ha en konkret sak mellom 2 parter. Altså datteren min og noen hun har stjålet fra som har meldt det og er villig til å stille i konfliktrådet i en eventuell sak. Vi har ikke noen konkrete akkurat nå, så da virket det vanskelig å komme inn der også.Vi bor også i en liten kommune der ikke alt er like moderne.

Vel, du er en part er du ikke? Hun tok lommeboken din... Men kanskje de ikke tar det alvorlig i konfliktrådet, siden du er moren hennes...

Håper det ordner seg.

Skrevet

Det må være noe noe med moral og verdier, som ikke har fått den plass disse begrepene bør ha i en familie.

For et flott råd du kom med der. Det var nok til riktig god hjelp.

*riste på hodet*

Gjest kvitsymra
Skrevet

Politiet et et kjempe godt forslag, synes eg. Er det noen som bryr seg ungdommen, så er det dem!

PPT? Helsesøter? *Grøss*

Eg ville ikke fokusert på at det er noe i veien med jenta i første omgang. Det er ikke uvanlig barn og ungdommer tester grenser... Og her trenger du noen som backer deg opp!

Lykke til!

Skrevet

Den var temmelig kategorisk du.

Gjest Bekymret mamma igjen
Skrevet

Vel, du er en part er du ikke? Hun tok lommeboken din... Men kanskje de ikke tar det alvorlig i konfliktrådet, siden du er moren hennes...

Håper det ordner seg.

Det måtte være en person utenom meg.

Gjest colbein
Skrevet

Den var temmelig kategorisk du.

Rådet var mer rettet mot de som enda ikke har barn i den alderen. En familie der rollefigurene framelsker og bevisstgjør en "ærlighets-kultur", vil ikke utvikle slik adferd hos barna.

Gjest colbein
Skrevet

For et flott råd du kom med der. Det var nok til riktig god hjelp.

*riste på hodet*

Rådet var mer rettet mot de som enda ikke har barn i den alderen. En familie der rollefigurene framelsker og bevisstgjør en "ærlighets-kultur", vil ikke utvikle slik adferd hos barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...