Gjest Wita Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Hei! Etter min siste fødsel for over syv år siden, bestemte jeg meg for at jeg skulle ta keisersnitt hvis jeg skulle ha flere barn. Nå har jeg blitt gravid igjen og lurer på om jeg selv kan bestemme at jeg vil ta keisersnitt. Grunnen til dette er at fødselen har blitt satt igang begge gangene, og jeg er livredd for at det skal skje en gang til. Spesielt ille var den siste fødselen, da morkaken ikke ville ut,og den til slutt måtte hentes ut. Smertene var uutholdelige, og jeg oppfattet det hele som ganske dramatisk med alt stresset som var rundt meg. Jeg er ikke noe mindre redd av at søskenbarnet til min mor døde etter fødselen pga av at morkaken ikke ville ut. Hun fødte ikke på sykehuset da, men alikevel. Tror du det er grunn god nok til at jeg kan få keisersnitt? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19393-venter-barn-nr3-%C3%B8nsker-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Det er tydelig at du har en del erfaringer som gjør deg skremt med tanke på å gå inn i en ny fødsel. Jeg kan ikke si at du kommer til å oppleve en ukomplisert fødsel neste gang, men det er selvfølgelig store muligheter for det. Det er sjelden man får keisersnitt på slikt grunnlag. Hvis de komplikasjonene du hadde tidligere, kunne ført til at ditt eller barnets liv stod i fare, ville sikkert legene vurdert det dithen at keisersnitt kunne være et alternativ. Det du har opplevd, har helt sikkert vært tøft, som du besriver, men dette handler først og fremst om din opplevelse. Hverken igangsetting av fødsel eller uthenting av morkake, er i seg selv farlig, men opplevelsen kan være voldsom. Dette bør du få hjelp til å bearbeide. Papirene fra dine fødsler finnes helt sikkert i din journal, og der står det mye viktig informasjon. Hvis du kan få hjelp til å gå gjennom alt som skjedde, kan det tenkes at du også får bearbeidet endel av dine negative følelser. Du kan sikkert også få lovnad om at du skal få all mulig hjelp til å takle smertene, f.eks. med epidural. Uthenting av morkaken er ikke noe som ofte gjentar seg. Jeg vil anbefale deg å snakke med jordmor om dette så snart som mulig, slik at du får tid til å forberede deg på hva du kan ha i vente. Man skal ikke undervurdere muligheten for å bearbeide vonde opplevelser og i svangerskapet er muligheten større enn noen annen gang. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19393-venter-barn-nr3-%C3%B8nsker-keisersnitt/#findComment-85543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.