Gå til innhold

Slutte med p-sprøyte for lettere å planlegge graviditet om et par år?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er 24 år gammel, har gått på p-sprøyte siden 1999. Nå lurer jeg på hva som er best å gjøre. jeg vil sannsynligvis begynne å prøve på å få barn om et år eller to, men er avhengig av sikker prevensjon fram til vi begynner å prøve. Vil også helst vente så kort tid som mulig etter at vi begynner å prøve. Det jeg lurer på om jeg bør gjøre er å begynne på p-piller neste gang jeg skulle tatt sprøyten, for å roe ned kroppen, og slik at jeg i større grad kan planlegge eventuelle barn. Kan det være skadelig med for mye hormoner på denne måten? Vil dette være den beste løsningen, eller finnes det andre metoder som kan passe bedre? Vi vil aller helst unngå å bruke pessar og andre midler som krever innsats i forbindelse med selve gjerningsøyeblikket :o) Lurer også på om det vil være fornuftig å prøve den nye pillen Yasmin som det snakkes så mye om. Jeg røyker ikke, og har ikke hjerteproblemer e.l. i nær familie, men har noen få kilo for mye som ankom like etter jeg begynte på sprøyten. I det siste har jeg også fått noe problemer med kviser og uren hud.

Fortsetter under...

Det er flere her som har skrevet om problemer med å bli gravid etter bruk av p-sprøyte. Altså det du selv er inne på, at det kan ta lang tid før man blir gravid.

Jeg ville imidlertid sjekket ut p-plaster, p-ringen eller p-implantat, ikke bare p-pille.

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noen dum ide å slutte med p-sprøyte et års tid før du ønsker å forsøke å bli gravid. Effekten kan sitte i veldig lenge. Du kan gjerne starte med p-pille, og det er ikke stor forskjell på de ulike p-pille. Loette er den svakeste, og i og med at du har hormoner i kroppen, så er det kanskje greit med lav dose, men andre typer kan også brukes. Jeg kan ikke tenke meg at det betyr noe at du fortsatt har effekt av p-sprøyten. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...