Gå til innhold

Digitale bilder, 10*13

Gjest må de være i den størrelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker ikke det formatet, syns det forminsker bildet og ødelegger det. Går det an å "fremkalle" bildet fra digital kamera i formatet 10*15? altså det vanlige formatet. *irritert* elsker å ta bilder, men tror ikke jeg skal ta mer med digital kamera hvis jeg ikke kan få de i 10*15 formatet. SÅ stygt mener jeg det er altså. Dessutten passer det ikke i noen rammer. Grrrr..

Skrevet

Det er jo ikke noe problem og få til, bare og klippe dem i 10*15 det. Mangr programmer som gjør det, også gratisprogrammer.

Skrevet

Det er jo ikke noe problem og få til, bare og klippe dem i 10*15 det. Mangr programmer som gjør det, også gratisprogrammer.

Hva mener du? De er da for små, ikke for store. De mangler jo 2 cm på sidene.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har du Windows XP kan du skrive ut bildene akkurat så store som du vil, innenfor "smertegrensen" til kameraet ditt selvfølgelig...

Bestiller du dem hos en fotograf kan du da også bestemme selv hvor store kopier du vil ha. Skjønner egentlig ikke hva som er problemet ditt.

Skrevet

Dersom opplyøsinga på bileta er bra nok, er det jo ingenting i vegen for å kappe litt oppe og/eller nede med eit eller anna biletprogram for å få det til å passe i 10x15-formatet. Så kan du framkalle det hos ein fotograf i 10x15.

Ikkje alle digitalkamera tar bileta i 10x13 heller. EOS300/350D f.eks. tar 10x15. Det er sikkert nokre av kompaktkameraene som gjer det óg.

Eg er forøvrig heilt samd. 10x15 er definitivt best!

Skrevet

I de nettbutikkene jeg har bestilt bilder har jeg kunnet velge størrelse selv.

Men om bildet blir ødelagt kommer jo an på hvilket format kameraet ditt tar bilder i da, dersom det tar bilder som har et størrelsesforhold som tilsier 10x13 så blir det jo absolutt ikke pent med 10x15 da. Og omvendt selvsagt, så da skjønner jeg jo at du ikke vil det.

Skrevet

Har du Windows XP kan du skrive ut bildene akkurat så store som du vil, innenfor "smertegrensen" til kameraet ditt selvfølgelig...

Bestiller du dem hos en fotograf kan du da også bestemme selv hvor store kopier du vil ha. Skjønner egentlig ikke hva som er problemet ditt.

Nei, ikke alle fotografer har 10*15 formatet skjønner du, derfor! DET er problemet mitt. FORDI de _fleste_ fotografer, om ikke alle, fremkaller 10*13 fra digital kamera, og 10*15 fra vanlig kamera.

Men jeg vil ikke skrive ut bildene mine, fordi det blir så dyrt med blekk, i lengden.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nå har jeg vel prøvd det meste av online fotobutikker og fått framkalt bilder der, og selv om jeg har et kamera som ikke tar bilder i 10x15 format har jeg alltid fått bildene i det formatet fordi det er det jeg har bestilt. De beskjærer rett og slett bildene mine sånn at de blir riktig størrelse. Men jeg foretrekker selvsagt å skrive ut selv, og da velger jeg en av standarene i XP.

Skrevet

Nå har jeg vel prøvd det meste av online fotobutikker og fått framkalt bilder der, og selv om jeg har et kamera som ikke tar bilder i 10x15 format har jeg alltid fått bildene i det formatet fordi det er det jeg har bestilt. De beskjærer rett og slett bildene mine sånn at de blir riktig størrelse. Men jeg foretrekker selvsagt å skrive ut selv, og da velger jeg en av standarene i XP.

Hvilken online butikk ville du anbefalt da?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvilken online butikk ville du anbefalt da?

Kommer jo an på hvilke behov du har ut over det at bildene skal være i 10x15, Du får ta for deg de forskjellige, få tilsendt noen gratisutskrifter derfra og selv bedømme hvem som er best.

De forskjellige testene jeg har sett av fotobutikker på nett har vært alt annet enn entydige, så det kommer helt an på hva hver enkelter ute etter. F.eks har Eurofoto (som jeg bruker til det meste utenom papirkopier) fått alt fra full pott til terningkast 2.

Som sagt allerede foretrekker jeg å skrive ut selv fordi jeg da har full kontroll over beskjæring o.l. Jeg har likevel prøvd de forskjellige og alle ganger fått 10x15-bilder.

Skrevet

Hva mener du? De er da for små, ikke for store. De mangler jo 2 cm på sidene.

Det fungerer nok ikke slik med digitalebilder, det er størrelseforholdene til hverandre som er saken. 10 x 13 er et digitalt format 10 x 15 er det ikke, derfor må bildet beskjæres i bånn eller topp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...