Gå til innhold

Har jeg rett til dagpenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Brigitteja
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig utdannet og har ingen jobb. Jeg har heller ikke hatt jobb tidligere. Har jeg rett til dagpenger? Isåfall hvor mye? Jeg er 23 år gammel.

Skrevet

Nei du har ikke rett på dagpenger.

Har du krav på noe så er det sosialhjelp, så ta kontakt med nærmeste sosialkontor.

Gjest Brigitteja
Skrevet

Nei du har ikke rett på dagpenger.

Har du krav på noe så er det sosialhjelp, så ta kontakt med nærmeste sosialkontor.

Det er vel ikke så lett å få sosialhjelp akkurat? Må man ikke ha enorme problemer?

Skrevet

Du må ha opptjent deg et visst beregningsgrunnlag for å få dagpenger. Tror dette er litt over 80000 siste år. Hvis ikke du har det, får du ikke dagpenger.

Skrevet

Nei, du har dessverre ikke rett på dagpenger / arbeidsledighetstrygd som nyutdannet dersom du ikke har jobbet de tre siste årene.

Skrevet

Det er vel ikke så lett å få sosialhjelp akkurat? Må man ikke ha enorme problemer?

Nei.

Holder at man ikke har andre rettigheter/muligheter.

" Sosialtjenesteloven § 5-1. Stønad til livsopphold.

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen."

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-006.html#5-1

Men det blir stilt krav. Alle andre muligheter skal være prøvd. Fikk du igjen penger på skatten så må de penga brukes, har du sparekonto så må de penga brukes.. BSU.. samme...

Må også gjøre en aktiv innsats for å få jobb. Stille opp på det som sosialtjenesten krever osv.

Skrevet

Nei, studenter og ferdig-studenter som ikke straks får napp på jobb, har så godt som ingen rettigheter, men er prisgitt å låne penger i banken for å leve evt sosialen evt rote i søpla etter flasker evt snille foreldre som ikke har noe imot å ta opp forsørgerbyrden igjen.

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til det folk under her sier om at du ikke har rett til dagpenger. Så vidt jeg husker gjøres det unntak fra regelen om at man må ha tjent en viss sum penger året før hvis man har tatt en utdannelse som har vart i en viss tid. Men sikker er jeg ikke.. Men under alle omstendigheter må du være registrert hos Aetat for å få dagpenger.

Gjest Sofline-litt mer
Skrevet

Hvis du leter litt på http://www.aetat.no så står det noe om at du har rett til dagpenger som nyutdannet (men husk å søk så fort som mulig-dagpenger betales først ut fra den dagen du søker).

Gjest Brigitteja
Skrevet

Hvis du leter litt på http://www.aetat.no så står det noe om at du har rett til dagpenger som nyutdannet (men husk å søk så fort som mulig-dagpenger betales først ut fra den dagen du søker).

Jeg så der, men så ikke det. Har du en adresse som går rett til der det står? :)

Skrevet

Nei, studenter og ferdig-studenter som ikke straks får napp på jobb, har så godt som ingen rettigheter, men er prisgitt å låne penger i banken for å leve evt sosialen evt rote i søpla etter flasker evt snille foreldre som ikke har noe imot å ta opp forsørgerbyrden igjen.

Man har en soleklar rett til sosialstøtte, så låning av penger er bare tull.

"..................................."

Skrevet

Jeg så der, men så ikke det. Har du en adresse som går rett til der det står? :)

Jeg har ikke funnet noe hvor det står "direkte", men der hvor det står beskrevet hvilke dukumenter man skal legge ved når man søker om dagpenger, står dette:

"For deg som de siste seks måneder har vært eller er skoleelev/student: Dokumentasjon av lærestedets offisielle sluttdato for siste avlagte avsluttende eksamen, eller bekreftelse fra skolen på at du har avsluttet studiet dersom du har avbrutt skolegangen."

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=36432

(og det må jo bety at man har rett til dagpenger etter 6 måneders studier)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...