Gå til innhold

Har jeg rett til dagpenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Brigitteja
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig utdannet og har ingen jobb. Jeg har heller ikke hatt jobb tidligere. Har jeg rett til dagpenger? Isåfall hvor mye? Jeg er 23 år gammel.

Skrevet

Nei du har ikke rett på dagpenger.

Har du krav på noe så er det sosialhjelp, så ta kontakt med nærmeste sosialkontor.

Gjest Brigitteja
Skrevet

Nei du har ikke rett på dagpenger.

Har du krav på noe så er det sosialhjelp, så ta kontakt med nærmeste sosialkontor.

Det er vel ikke så lett å få sosialhjelp akkurat? Må man ikke ha enorme problemer?

Skrevet

Du må ha opptjent deg et visst beregningsgrunnlag for å få dagpenger. Tror dette er litt over 80000 siste år. Hvis ikke du har det, får du ikke dagpenger.

Skrevet

Nei, du har dessverre ikke rett på dagpenger / arbeidsledighetstrygd som nyutdannet dersom du ikke har jobbet de tre siste årene.

Skrevet

Det er vel ikke så lett å få sosialhjelp akkurat? Må man ikke ha enorme problemer?

Nei.

Holder at man ikke har andre rettigheter/muligheter.

" Sosialtjenesteloven § 5-1. Stønad til livsopphold.

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen."

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-006.html#5-1

Men det blir stilt krav. Alle andre muligheter skal være prøvd. Fikk du igjen penger på skatten så må de penga brukes, har du sparekonto så må de penga brukes.. BSU.. samme...

Må også gjøre en aktiv innsats for å få jobb. Stille opp på det som sosialtjenesten krever osv.

Skrevet

Nei, studenter og ferdig-studenter som ikke straks får napp på jobb, har så godt som ingen rettigheter, men er prisgitt å låne penger i banken for å leve evt sosialen evt rote i søpla etter flasker evt snille foreldre som ikke har noe imot å ta opp forsørgerbyrden igjen.

Skrevet