Gå til innhold

Hvor mye skal til før du sykemelder deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på jobb igjen i morgen etter å ha hatt fri en ukes tid og deretter vært fem dager på kurs (jeg jobber i 20 dager (er da på jobb døgnet rundt) og har fri i 10).

Nå har jeg et lite/stort problem. Jeg fikk for noen måneder siden (rett før jeg begynte i denne jobben) konstatert en mindre rygglidelse som også fører til at jeg har mye vondt i hodet.

Den siste uka har jeg hatt hodepine konstant å klarte nesten ikke å følge med på kurset. Jeg har også vondt i ryggen nesten hele tiden nå (ellers max 2-3 timer per dag), og jeg gruer meg til å jobbe fordi jeg vet det blir verre av det (jobben er fysisk krevende).

Legen sa jeg skulle komme igjen hvis det ble verre, og jeg vil til lege NÅ og få en henvisning til fysioterapaut.

Men jeg er usikker på om jeg skal bli hjemme, har jo nettopp begynt i denne jobben og vil gjøre et godt inntrykk, og spesielti morgen er de avhengige av meg.

Noen idè til hva jeg skal gjøre?

Skrevet

I din situasjon har jeg kommet til å presset meg langt. Siden du er ny i jobben, går ut i fra at du også trives med den, og i tillegg er de spesielt avhengig av deg i morgen. Da hadde jeg villet dratt på jobb og heller dratt hjem igjen utpå dagen hvis det ble for ille. Da hadde de også kanskje med egne øyne sett at du var syk.

God bedring!

Skrevet

I din situasjon har jeg kommet til å presset meg langt. Siden du er ny i jobben, går ut i fra at du også trives med den, og i tillegg er de spesielt avhengig av deg i morgen. Da hadde jeg villet dratt på jobb og heller dratt hjem igjen utpå dagen hvis det ble for ille. Da hadde de også kanskje med egne øyne sett at du var syk.

God bedring!

Takk! Men det er ikke bare bare å dra hjem igjen da. Når jeg drar på jobb skal jeg være der i 20 dager (sover der også), og det er fem timer hjem.

Gjest Prioritér ryggen din
Skrevet

Hm, litt vanskelig, men uansett er du nødt til å ta ryggen din på alvor. Den skal bære hele kroppen din.

Siden det er for 20 dager og det tar 5 timer å reise hjem igjen, ville jeg kanskje ha vurdert en sykemelding og kommet meg til fysioterapeut.

Slik kan du kanskje bli raskere bra og komme tilbake i arbeid igjen, i motsetning til hvis du presser deg nå og kanskje blir enda verre. Da kommer du deg ikke til fysio på 20 dager heller da vel?

Skrevet

Hm, litt vanskelig, men uansett er du nødt til å ta ryggen din på alvor. Den skal bære hele kroppen din.

Siden det er for 20 dager og det tar 5 timer å reise hjem igjen, ville jeg kanskje ha vurdert en sykemelding og kommet meg til fysioterapeut.

Slik kan du kanskje bli raskere bra og komme tilbake i arbeid igjen, i motsetning til hvis du presser deg nå og kanskje blir enda verre. Da kommer du deg ikke til fysio på 20 dager heller da vel?

Takk for svar!

Jeg tror jeg vil se hvordan jeg har det i morgen tidlig før jeg reiser. Og nei, jeg kan ikke komme til fysioterapeut de neste ukene.

Gjest Prioritér ryggen din
Skrevet

Takk for svar!

Jeg tror jeg vil se hvordan jeg har det i morgen tidlig før jeg reiser. Og nei, jeg kan ikke komme til fysioterapeut de neste ukene.

Jeg er sånn veldig for at man skal ta seg selv på alvor og ikke risikere helsa si for andre. Man har aldri noenting igjen for det og får aldri noen takk for det.

Derfor jeg svarte slik.

Hvis du tar en sjanse nå og blir dårligere, er det ingen som får nytte av arbeidskraften din på en lang lang stund uansett.

God bedring!

Skrevet

Jeg er sånn veldig for at man skal ta seg selv på alvor og ikke risikere helsa si for andre. Man har aldri noenting igjen for det og får aldri noen takk for det.

Derfor jeg svarte slik.

Hvis du tar en sjanse nå og blir dårligere, er det ingen som får nytte av arbeidskraften din på en lang lang stund uansett.

God bedring!

Takk :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg ble tvangssykmeldt da jeg gikk gravid med minstemor. Ellers har jeg aldri i min yrkeskarriere vært sykmeldt, så jeg har nok vært heldig og hatt god helse.

Men så prøver jeg og spise sundt og trene litt innmellom.Tror det hjelper.

Jeg sliter foressten ofte med bronkitt når jeg blir forkjølet, men jeg har aldri sykmeldt meg av den grunn.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Takk :-)

Jeg er enig med nypa.

Når du er ny i jobben, skulle jeg ha hatt veldig vondt, før jeg sykmeldte meg.

Jeg ville heller ha møtt opp.

Si det som det er så får de nok forståelse for at du ikke vil fungere 100%.

Skrevet

Jeg ble tvangssykmeldt da jeg gikk gravid med minstemor. Ellers har jeg aldri i min yrkeskarriere vært sykmeldt, så jeg har nok vært heldig og hatt god helse.

Men så prøver jeg og spise sundt og trene litt innmellom.Tror det hjelper.

Jeg sliter foressten ofte med bronkitt når jeg blir forkjølet, men jeg har aldri sykmeldt meg av den grunn.

Heldiggris.. Jeg pleier ikke være mye syk jeg heller, har aldri vært sykemeldt før.

Skrevet

Jeg er enig med nypa.

Når du er ny i jobben, skulle jeg ha hatt veldig vondt, før jeg sykmeldte meg.

Jeg ville heller ha møtt opp.

Si det som det er så får de nok forståelse for at du ikke vil fungere 100%.

Jeg kommer nok til å dra (med mindre jeg ikke klarer å karre meg ut av senga-det har skjedd en gang før, men da skulle jeg ikke på jobb).

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg kommer nok til å dra (med mindre jeg ikke klarer å karre meg ut av senga-det har skjedd en gang før, men da skulle jeg ikke på jobb).

Var lite gjennomtenkt svaret mitt. For det kommer selvfølgelig mye an på hva slags jobb man har.

Jeg sitter på en kontorstol, og kunne dandere med puter i ryggen, slik at jeg satt noenlunde godt, da jeg hadde vondt i ryggen etter et fall i alpinbakken.

Ser for meg at det er verre med f.eks en vaskejobb eller annet hardt arbeid, når man har vondt i ryggen.

Skrevet

Som ny i en jobb hadde jeg ikke sykemeldt meg såfremt jeg var i stand til å karre meg på jobb. Hadde derimot snakket med arbeidsgiver og forklart situasjonen, kanskje du kan få mulighet til å hvile 30 minutter et par ganger om dagen i løpet av arbeidstiden?

Ring legen og be om henvisning til fysioterapeut, og forsøk deretter å få tak i en fysioterapeut som kan gi behandling og instruere i egentrening i friperiodene dine.

De færreste rygglidelser forverres slik at det er skadelig av belastninger. Man kan midlertidig få økte smerter, og det kan være ille nok, men dersom du gjerne vil gjøre et godt inntrykk i ny jobb så kan det vel være verdt å holde ut de økte smertene.

Ibux ol i kombinasjon med noe paracet kan kanskje hjelpe deg over kneika?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...