Gå til innhold

Er det teit...

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Veit ikke jeg, kanskje jeg bare er overdrevent nærtagende på andres vegne? Har bare hørt så mange lite flatterende kommentarer om min bror og andre funksjonshemmede i årenes løp, av typen "mongo" osv.

Joa, skjønner det..Personlig tenker jeg vel mere at så lenge intensjonen er god så er det vel ikke så nøye.

Dessuten mener jeg det er kjempeforskjell på å si mongo opp i ansiktet på noen (stygt) og å omtale et fenomen som ikke har noenting med døve å gjøre som døvt.(ikke særlig stygt)

Jeg er vel ikke no naturtalent på sensitivitet og politisk korrekthet.

Men intensjonen er sjelden vond.

:-)

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• flisa

8

• laguna1365380434

7

• Gemini

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joa, skjønner det..Personlig tenker jeg vel mere at så lenge intensjonen er god så er det vel ikke så nøye.

Dessuten mener jeg det er kjempeforskjell på å si mongo opp i ansiktet på noen (stygt) og å omtale et fenomen som ikke har noenting med døve å gjøre som døvt.(ikke særlig stygt)

Jeg trodde heller aldri at det var vondt ment. :-)

Men ofte kan ting som er ubetenksomt også være leit for den som føler seg truffet.

Men som sagt, mulig jeg er overdrevent nærtagende på andres vegne her nå. Har vel litt å gjøre med den "bagasjen" jeg har med meg... Men nok om det, var ikke meningen å gjøre det til en kjempesak.

Skrevet

Skal en døv person bli fornærmet fordi noen bruker ordet "døvt" for å beskrive noe de synes er kjedelig? Jeg nekter å tro at vanlig oppegående mennesker (døve eller ei) faktisk tror at en person som bruker det ordet har noen som helst slags intensjoner om å rakke ned på døve.

Skal dumme folk bli fornærmet fordi man sier at "å gjøre slik og slik er dumt"? :-)

Hva med ordet "lamt", som har kommet fra det engelske ordet "lame", som betyr dum, kjip, kjedelig, talentløs etc. Skal folk i rullestol føle seg fornærmet fordi noen bruker det ordet?

".................................."

Skrevet

Huffda, nei det har jeg faktisk aldri tenkt på..Men tror du døve tar seg nær av det altså?

Alle retttenkende mennesker vet jo at døvt og døvt ikke er det samme i det hele tatt? ;-)

Men virkelig ikke fornærmende ment..Jeg har selvsagt ingenting i mot døve, og antar at de ikke er kjedelige, sånn bare fordi;-)

Jeg sier også det ordet - men jeg utaler det DØFT......?

Skrevet

Jeg leser for det meste utenlandsk literatur. Jeg henger meg ikke opp i en eller flere bestemt forfattere.

"................................."

Morgan Kane? :)

Skrevet

Ikke så dumt.

Ja, ta et røsk på "GLITTER" når de har salg :)

Skrevet

Huffda, nei det har jeg faktisk aldri tenkt på..Men tror du døve tar seg nær av det altså?

Alle retttenkende mennesker vet jo at døvt og døvt ikke er det samme i det hele tatt? ;-)

Men virkelig ikke fornærmende ment..Jeg har selvsagt ingenting i mot døve, og antar at de ikke er kjedelige, sånn bare fordi;-)

Enig med det. Jeg sier også "døft", og har gjort det sikkert 20 år... ;)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg sier også det ordet - men jeg utaler det DØFT......?

Jeg sier det med v,,Døv fest, døve drinker og døvt opplegg..

Men det har for min del intet å bestille med hørselshemmede. Det slumper liksom bare til å ha samme ord.

Som prozak er inne på å også, jeg bruker da lame på omtrent akkurat samme måte på engelsk, og jeg har ALDRI hørt at funksjonshemningsforbundet eller noe slikt har brydd seg om det..Selv i USA..The land of the hårsåre..;-) Tror det rimelig utbredt å si døvt(eller døft) uten å mene å erte de døve.

Jeg kan forresten ikke se for meg hvorfor noen skulle ønske å erte døve..Blir døve særlig erta da?

Jeg vet at en kan bli ertet for å være lam, ha store fysiske handikap..(særlig cp og andre sykdommer med spasmer og skjelving og sånn), være tykk, høy, brun..Osv osv..Men jeg trodde ikke engang det var noen problemstilling å bli ertet for ø være døv..(da i betydningen hørselshemmet..;-)) i den andre betydningen..jovisst og til og med min sympati fra tid til annen..;-))

Like lite som folk blir ertet for å ha, la oss si migrene.. Blir døve folk erta? Har de grunn tilå være sensitive?

*oppriktig uvitende*

Skrevet

Jeg sier det med v,,Døv fest, døve drinker og døvt opplegg..

Men det har for min del intet å bestille med hørselshemmede. Det slumper liksom bare til å ha samme ord.

Som prozak er inne på å også, jeg bruker da lame på omtrent akkurat samme måte på engelsk, og jeg har ALDRI hørt at funksjonshemningsforbundet eller noe slikt har brydd seg om det..Selv i USA..The land of the hårsåre..;-) Tror det rimelig utbredt å si døvt(eller døft) uten å mene å erte de døve.

Jeg kan forresten ikke se for meg hvorfor noen skulle ønske å erte døve..Blir døve særlig erta da?

Jeg vet at en kan bli ertet for å være lam, ha store fysiske handikap..(særlig cp og andre sykdommer med spasmer og skjelving og sånn), være tykk, høy, brun..Osv osv..Men jeg trodde ikke engang det var noen problemstilling å bli ertet for ø være døv..(da i betydningen hørselshemmet..;-)) i den andre betydningen..jovisst og til og med min sympati fra tid til annen..;-))

Like lite som folk blir ertet for å ha, la oss si migrene.. Blir døve folk erta? Har de grunn tilå være sensitive?

*oppriktig uvitende*

Du'a . ditt migrenetryne!

laguna1365380434
Skrevet

Du'a . ditt migrenetryne!

Kjeften pårei du a..kusmaytrine.. eh vel(utslag av SÆRDELES dårlig fantasi når jeg skulle finne en "uskyldig" sykdom/handikap..;-))

See,makes no sense..Jeg tror ikke det er vanlig å erte noen for sykdommer og handicap..Med mindre de er i øynefallende og "rare"

Jeg kan ikke tro at døve tar det personlig at vi sier døvt. Næhei!

Skrevet

Ja, ta et røsk på "GLITTER" når de har salg :)

_Det_ skal jeg gjøre :)

Skrevet

Morgan Kane? :)

Unnskyld meg, flisa: Morgan Kane skrives (ble skrevet) av "Louis Masterson", aka Kjell Hallbing. Norsk som raspaballer :-)

(Jeg har vel forøvrig lest 1 - én Morgan Kane bok - det falt ikke spesiellt i smak hos meg)

"....................................."

Skrevet

Unnskyld meg, flisa: Morgan Kane skrives (ble skrevet) av "Louis Masterson", aka Kjell Hallbing. Norsk som raspaballer :-)

(Jeg har vel forøvrig lest 1 - én Morgan Kane bok - det falt ikke spesiellt i smak hos meg)

"....................................."

hihi - det har jeg også gjort. Den siste. det ble liksom med den :)

Skrevet

hihi - det har jeg også gjort. Den siste. det ble liksom med den :)

Kjedelige greier, synes jeg. Tunglest, og litt vel klisjéfylt på feil måte. Men, smak og behag :-)

Jeg er ikke noen literatur-snobb - jeg leste Isfolket i tenårene og koste meg med den. Ikke på samme måten som jeg kan kose meg med Kafka, men kos er kos :-)

"..................................."

Skrevet

Kjedelige greier, synes jeg. Tunglest, og litt vel klisjéfylt på feil måte. Men, smak og behag :-)

Jeg er ikke noen literatur-snobb - jeg leste Isfolket i tenårene og koste meg med den. Ikke på samme måten som jeg kan kose meg med Kafka, men kos er kos :-)

"..................................."

Kafka har jeg ikke lest - burde jeg det? eller er det helt feil for meg? ,)

Skrevet

Det er "feil" for de fleste, tror jeg :-) Jeg liker å lese litt spesielle ting - i utg.punktet for å forsøke å finne ut hva det er som er så spesiellt med det. (Og så liker jeg å få meg med de "essensielle" klassikerne)

"...................................."

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg har prøvd Kafka. Det var som å drukne i en bolle med gele... Fire timers finsk fjernsynsteater ville gitt meg mer.

*overfladisk*

laguna1365380434
Skrevet

Kafka er konge!Men noen liker, andre liker ikke Prøv davel! :-)

Personlig finner jeg fort ut om jeg kommer tilå like en bok eller ikke, og synes ikke det er så farlig å prøve hvertfall.

Skrevet

Det er "feil" for de fleste, tror jeg :-) Jeg liker å lese litt spesielle ting - i utg.punktet for å forsøke å finne ut hva det er som er så spesiellt med det. (Og så liker jeg å få meg med de "essensielle" klassikerne)

"...................................."

Samme her - jeg liker ikke å ikke vite hva folk snakker om :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...