Gå til innhold

Drakk til kl.03.00

Anbefalte innlegg

Gjest Halling
Skrevet

"Alkoholpolitikk? :-)"

Vet ikke helt hva du vil frem til...? Hvis du mener at alkoholpolitikken er litt idiotisk, så er jeg ikke uenig :-)

Man har ikke lov til å skjenke mer enn 4cl ren sprit. En drink som inneholder kun én spritkomponent (som altså ikke er en "mikset drink") kan kun innholde 4cl sprit. Men - en drink med flere komponenter - en "mikset drink" - har ingen øvre grense lenger. Det er faktisk lovlig å lage en Long Island Iced Tea med 10cl sprit - selv om det er helt feil. Men de aller fleste skjenkesteder, ihverfall de seriøse, forholder seg til en grense på maks. 6cl., for å unngå at noen idioter i staten igjen får det for seg at reglene må strammes inn.

Ellers er det flere ting i alkoholloven (skjenkeloven i dette tilfelet) som konsekvent brytes.

"................................."

Jeg har lenge visst at det ikke er bare å helle opp i glass og selge :-)

Her i nærheten har vi fest et par ganger i året hvor vi selger drinker til selvkost uten bevilling. Vi gidder ikke betale 800 kr for en ambulerende bevillig en kveld til kommunen for å få lov.

Det er vel fremdeles slik at kommunen har et visst antall ambulerende bevillinger de kan selge? Dvs at f eks bare 10 selskaper kan selge alkohol på en gang i kommunen.

Det er et merksnodig påfunn vi har glist mye av. Vi mister liksom respekten for et slikt tåpelig system.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

8

• carma

5

• favn

3

• Velouria

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Halling
Skrevet

Et fornuftig bruk av alkohol ville sannsynligvis gitt større avkastning p.g.a den sosiale gevinsten enn det ville gitt utgifter for staten p.g.a alkohol- og alkoholrelaterte skader. Men så er det disse idiotene som må ødelegge for oss andre som stort sett bare vil ha det hyggelig, da :-)

".................................."

Misbrukere utgjør kanskje 2-4%, og de bevirker at vi andre 96-98 skal skattlegges og umyndiggjøres. Etter kl 20 er jeg plutslig umyndiggjort, jeg får ikke kjøpe øl. Da må jeg innom vår lokale "ølhandler" og kjøpe smuglervarer billigere og bedre. De leverer til og med på døra til faste tider.

Skrevet

Jeg har lenge visst at det ikke er bare å helle opp i glass og selge :-)

Her i nærheten har vi fest et par ganger i året hvor vi selger drinker til selvkost uten bevilling. Vi gidder ikke betale 800 kr for en ambulerende bevillig en kveld til kommunen for å få lov.

Det er vel fremdeles slik at kommunen har et visst antall ambulerende bevillinger de kan selge? Dvs at f eks bare 10 selskaper kan selge alkohol på en gang i kommunen.

Det er et merksnodig påfunn vi har glist mye av. Vi mister liksom respekten for et slikt tåpelig system.

"Det er vel fremdeles slik at kommunen har et visst antall ambulerende bevillinger de kan selge? Dvs at f eks bare 10 selskaper kan selge alkohol på en gang i kommunen."

Det tror jeg i såfall er avhengig av kommunen. Jeg har ikke hørt om det før, tror jeg. Det ville vært meningsløst i en stor kommune som f.eks Oslo.

Skrevet

Misbrukere utgjør kanskje 2-4%, og de bevirker at vi andre 96-98 skal skattlegges og umyndiggjøres. Etter kl 20 er jeg plutslig umyndiggjort, jeg får ikke kjøpe øl. Da må jeg innom vår lokale "ølhandler" og kjøpe smuglervarer billigere og bedre. De leverer til og med på døra til faste tider.

Enig i at det ikke henger helt på greip, ja. Men - jeg ser ikke denne grensen med kl.20:00 som det helt store problemet - da er det mer idiotisk at grensen er 18:00 på lørdager, og at man ikke kan selge øl på søndager. Lørdager er jo often nettopp den dagen man kjøper øl, og siden jeg ikke er kristen har jeg null respekt for at en "sabbat-regel" skal påtvinges meg.

Gjest Halling
Skrevet

"Det er vel fremdeles slik at kommunen har et visst antall ambulerende bevillinger de kan selge? Dvs at f eks bare 10 selskaper kan selge alkohol på en gang i kommunen."

Det tror jeg i såfall er avhengig av kommunen. Jeg har ikke hørt om det før, tror jeg. Det ville vært meningsløst i en stor kommune som f.eks Oslo.

Alle kommuner har slike ordninger, med ulike priser fra 200 til 800 kr merkelig nok.

En dustete regel sier at med slik bevilling får vi ikke lov å kjøpe engros. Så vi må kjøpe øl gjennom den lokale kjøpmannen, dobbelt så dyrt. Ikke rart vi bruker smuglervare.

Gjest Halling
Skrevet

Enig i at det ikke henger helt på greip, ja. Men - jeg ser ikke denne grensen med kl.20:00 som det helt store problemet - da er det mer idiotisk at grensen er 18:00 på lørdager, og at man ikke kan selge øl på søndager. Lørdager er jo often nettopp den dagen man kjøper øl, og siden jeg ikke er kristen har jeg null respekt for at en "sabbat-regel" skal påtvinges meg.

For noen er det godt å få en pause på søndag. Og mange får det. Men jeg mener også at reglene bør fjernes av hensyn til de som vil kjøpe. Det er jo voksne folk, som kan bestemme selv. Alkoholikere tar sine forholdsregler likevel.

En fyr oppi veien her drikker en helflaske om dagen, og vil gjøre det til han dør, samme hva den koster eller hva han må gjøre for å få tak i den. De 2% misbrukere lar seg ikke stoppe uansett. Det eneste reglene gjør er å hindre vanlige folk å få sin vanlige kveldsøl eller -dram.

Skrevet

Alle kommuner har slike ordninger, med ulike priser fra 200 til 800 kr merkelig nok.

En dustete regel sier at med slik bevilling får vi ikke lov å kjøpe engros. Så vi må kjøpe øl gjennom den lokale kjøpmannen, dobbelt så dyrt. Ikke rart vi bruker smuglervare.

"En dustete regel sier at med slik bevilling får vi ikke lov å kjøpe engros"

Det er ikke så dustete. Engros kjøp er for de som driver en virksomhet, og ambulerende skjenking er ikke en fast virksomhet.

Gjest Halling
Skrevet

"En dustete regel sier at med slik bevilling får vi ikke lov å kjøpe engros"

Det er ikke så dustete. Engros kjøp er for de som driver en virksomhet, og ambulerende skjenking er ikke en fast virksomhet.

Ganske mange arrangementer der, og å kjøpe til full butikkpris er uaktuelt.

Skrevet

Ganske mange arrangementer der, og å kjøpe til full butikkpris er uaktuelt.

"og å kjøpe til full butikkpris er uaktuelt."

Hvorfor det? Butikkprisen på øl er da jaggu rimeligere enn skjenkeprisene? Men hvis du får tak i billige smuglervarer, så er jo saken grei.

Her omkring driver mange innvandrerbutikker og smugler boksøl (35cl.) og selger. Ikke skjønner jeg at noen gidder å kjøpe av dem, når de betaler samme pris for en liten boks som en flaske koster i butikken.

"................................"

Skrevet

Jeg ville venta 10-11 timer fra du slutta å drikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...