Gå til innhold

Blodtap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å gi blod og undrer meg over hvor mye blod man kan gi.

Jeg føler meg svimmel etter jeg har gitt blod. Hvor mye blod må man miste hvis man skal bli alvorlig syk eller dø?

Har ikke noen mistanke om at jeg kommer til å dø av blodtap, men begynte å tenke på at folk kommer i sjokk hvis de mister mye blod også lurer jeg på hvor mye mer blod det er snakk om.

Noen som vet? :)

Gjest papirtiger
Skrevet

Søk på blodtap så finner du kanskje svar på spørsmålet (er litt for innviklet til at jeg føler for å skrive det..)

Men, hvis du føler deg svimmel etter blodgiving så må du drikke mer. Og spiser du godt før og etter tapping? Det er ikke vanlig å bli svimmel av å bare gi 0,5 liter blod.

Skrevet

Søk på blodtap så finner du kanskje svar på spørsmålet (er litt for innviklet til at jeg føler for å skrive det..)

Men, hvis du føler deg svimmel etter blodgiving så må du drikke mer. Og spiser du godt før og etter tapping? Det er ikke vanlig å bli svimmel av å bare gi 0,5 liter blod.

Kan være litt redsel også...

Gjest Halling
Skrevet

Du kan miste borti en hel liter av dine 4 uten at det gjør så mye, men du må nok ta det med ro en stund da.

500 ml er null problem. Om du er svimmel kan det være psykisk. Du syns du burde bli svimmel, og så blir du det :-) Og menn kan kanskje ikke få reisning med en gang etter blodtapping?

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat hvor mye blod man kan miste før man dør, men det er i nærheten av 3-4 liter _tror_ jeg (mennesket har normalt 5 liter blod totalt).

I forbindelse med et keisersnitt mistet jeg drøye 1,5 liter blod. Fikk vite at legene hadde vært ganske redde og jeg holdt på å miste livmoren. Den første dagen var jeg litt inn og ut av bevissthet og kastet opp p.g.a lavt blodtrykk, men etterhvert som blodoverføringen kom i gang ble jeg veldig fort pigg.

Når du gir blod så er det langt fra noen "farlig" mengde, men mange blir likevel svimle av det. Ikke noe å engste seg for. Kjempefint at du gir blod, stå på! :)

Skrevet

Du kan miste borti en hel liter av dine 4 uten at det gjør så mye, men du må nok ta det med ro en stund da.

500 ml er null problem. Om du er svimmel kan det være psykisk. Du syns du burde bli svimmel, og så blir du det :-) Og menn kan kanskje ikke få reisning med en gang etter blodtapping?

BUrde man strengt tatt det da? hehe

Gjest papirtiger
Skrevet

Kan være litt redsel også...

Kan jo alltids være det, men væskemangel slår meg som mer sannsynlig..

Jo mindre man veier, jo mer må man drikke før, under og etter blodgiving. Kjekt med gratis eplemost :)

Gjest Halling
Skrevet

BUrde man strengt tatt det da? hehe

Vet ikke, men farlig er det ikke.

Dere damer har bare en liten knott som skal fylles.

Skrevet

Vet ikke, men farlig er det ikke.

Dere damer har bare en liten knott som skal fylles.

Ja - dere tømmer jo knotten - hehe

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat hvor mye blod man kan miste før man dør, men det er i nærheten av 3-4 liter _tror_ jeg (mennesket har normalt 5 liter blod totalt).

I forbindelse med et keisersnitt mistet jeg drøye 1,5 liter blod. Fikk vite at legene hadde vært ganske redde og jeg holdt på å miste livmoren. Den første dagen var jeg litt inn og ut av bevissthet og kastet opp p.g.a lavt blodtrykk, men etterhvert som blodoverføringen kom i gang ble jeg veldig fort pigg.

Når du gir blod så er det langt fra noen "farlig" mengde, men mange blir likevel svimle av det. Ikke noe å engste seg for. Kjempefint at du gir blod, stå på! :)

mail

Gjest Halling
Skrevet

Knotten=hue - det øverste.

Åneidu.

Ikke regn med meg. Jeg har dokumentasjon på at jeg ikke tømmer knotten. En hel bunke små og store lapper med skryt på.

Skrevet

Åneidu.

Ikke regn med meg. Jeg har dokumentasjon på at jeg ikke tømmer knotten. En hel bunke små og store lapper med skryt på.

hæhæ - gule lapper på veggen over senga - med gamle erobringer og "nå stikker jeg"-meldinger? :)

Gjest Halling
Skrevet

hæhæ - gule lapper på veggen over senga - med gamle erobringer og "nå stikker jeg"-meldinger? :)

Mer romantisk enn det.

Koselig å finne små lapper i lomma når jeg er på jobben. Eller i matpakka. Eller på kjøkkenbordet.

Skrevet

Mer romantisk enn det.

Koselig å finne små lapper i lomma når jeg er på jobben. Eller i matpakka. Eller på kjøkkenbordet.

Jeg fikk en gang en sånn lapp - UNDER osten. Og en 100lapp på FAX - hehe

Skrevet

Vet ikke hvor mye evtlitre blod en hb på 4,2 er,men jeg vet at det haster med blodoverføring da.

Hadde 4,2 og fikk fortalt at det var nære døden.

Gjest Halling
Skrevet

Jeg fikk en gang en sånn lapp - UNDER osten. Og en 100lapp på FAX - hehe

Jeg fikk lapper med meldinger som ikke egner seg på trykk.

Skrevet

Jeg fikk lapper med meldinger som ikke egner seg på trykk.

Gris!

Gjest Halling
Skrevet

Gris!

"Griser" er ikke alltid mislikt. Med riktig timing og trygge rammer....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...