Gå til innhold

progesteronverdier og graviditet

Anbefalte innlegg

rosi1365379983

Kjære Mette Moen!

Ja, så er jeg gravid igjen (etter 3 aborter på ett år, den siste i september 2000). Min mann og jeg er selvfølgelig fyktelig spente på om det endelig skal gå bra denne gangen. Vi er begge ferdige med utredninga for en måned siden, og den fortalte oss at alt var helt fint med oss begge to. Jeg er nettopp fylt 30 år (og vi har barn fra før). Gynegologen jeg går hos mente vi kunne ta en progesteronprøve denne måneden for å se om jeg hadde eggløsning (jeg har fra 27 til 33 dagers sykluser). CP ga fullt utslag på dag 15. Jeg tok den første progesteronprøven på dag 23, den viste en verdi på 40. Prolaktinen var på 320. Jeg tok også en progesteronprøve på dag 27 (siden jeg er noe uregelmessig), verdien var da 43, mens prolaktinen var på 356. Graviditetstesten ga fullt utslag på dag 30 (12/2-01).

Gynekologen jeg går hos er bortreist akkurat nå, han kommer ikke tilbake før på mandagen. Jeg har fått time da. I mellomtiden lurer jeg hva progesteron- og prolaktinprøvene forteller.

1: Er prøvene fine til det at jeg faktisk er gravid? Jeg syns stigningen fra dag 23 til dag 27 var liten.

2: Jeg lurer forresten litt på hva prolaktin er for noe? Har forstått det slik at den ikke skal være verken for høy eller for lav.

Gynekologen min sa at jeg skulle få progesteron stikkpiller ved en eventuell ny graviditet.

3: Hvis det skulle ha noen virkning, er det ikke litt sent å starte med det på dag 37? (Muligens minus 2-3 dager på grunn av litt sein eggløsning.)

Jeg syns ikke jeg har noen spesielle graviditetssymtomer (unntatt uteblitt mensturasjon). Jeg er så redd for at det skal gå galt denne gangen også.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19412-progesteronverdier-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1: Er prøvene fine til det at jeg faktisk er gravid? Jeg syns stigningen fra dag 23 til dag 27

var liten.

Progesteronverdien er helt normal

2: Jeg lurer forresten litt på hva prolaktin er for noe? Har forstått det slik at den ikke skal

være verken for høy eller for lav.

Prolaktin er helt normal. Den vil øke i svagreskapet, men har ikke betydning for graviditeten.

Gynekologen min sa at jeg skulle få progesteron stikkpiller ved en eventuell ny graviditet.

3: Hvis det skulle ha noen virkning, er det ikke litt sent å starte med det på dag 37?

(Muligens minus 2-3 dager på grunn av litt sein eggløsning.)

Det er meget omdiskuteret om progesteron har effekt, men skade kan det ikke. Vi har ikke regle for når man skal begynne med det, men dag 37 er sikkert OK. Lykke til med svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...