Gå til innhold

Kirsebærlikøren er på glass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå har jeg prøvd meg som kirsebærlikør-brygger for første gang :-)

Vi fikk 8 kilo deilige mørkerøde moreller på treet vårt i år. Spiste ganske mye ferskt, men så reiste vi til Danmark, og vi frøys ned resten av bærene.

I dag tok jeg opp en liter, tinte dem og la dem på sprit sammen med sukker, nellik, kanel og vanlijestang. Glasset står i vinduskarmen og skal stå der i tre måneder. Spennende!

Fortsetter under...

Gjest Shira12
Skrevet

Moro!

Har alltid tenkt at jeg skulle prøve noe slikt, men har ikke somlet meg til det.

Men du, er det jeg som er moden for skjønnhetssøvnen min, eller hvordan får en kirsebærlikør av moreller?

Skrevet

Moro!

Har alltid tenkt at jeg skulle prøve noe slikt, men har ikke somlet meg til det.

Men du, er det jeg som er moden for skjønnhetssøvnen min, eller hvordan får en kirsebærlikør av moreller?

Egentlig vet jeg ikke forskjellen på kirsebær og moreller. Da jeg var liten sa vi kirsebær til alt. Nå synes jeg de fleste sier moreller til alt...?

Uansett - den oppskriften jeg fant het Kirsebærlikør, og en kunne bruke både sure og søte bær. Bærene vi har plukket er visstnok MORELLER :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Egentlig vet jeg ikke forskjellen på kirsebær og moreller. Da jeg var liten sa vi kirsebær til alt. Nå synes jeg de fleste sier moreller til alt...?

Uansett - den oppskriften jeg fant het Kirsebærlikør, og en kunne bruke både sure og søte bær. Bærene vi har plukket er visstnok MORELLER :-)

Kirsebær er sure på smak, moreller søte.

Nå er jeg oppvoks på vestlandet i en fruktbygd, og da må en vite slike ting :-)

Men når du skrev kjøttfulle, er det nok moreller (Nam!!)

Og da kan du kalle det morellelikør.

Blir sikkert kjempegodt!

Jeg har 2 morelletrær, men det er nok mangen år til de bærer nok frukt til og lage likør.

Samboeren min kjøpte de trærene til sønnen vår da han ble født :-)

Skrevet

Kirsebær er sure på smak, moreller søte.

Nå er jeg oppvoks på vestlandet i en fruktbygd, og da må en vite slike ting :-)

Men når du skrev kjøttfulle, er det nok moreller (Nam!!)

Og da kan du kalle det morellelikør.

Blir sikkert kjempegodt!

Jeg har 2 morelletrær, men det er nok mangen år til de bærer nok frukt til og lage likør.

Samboeren min kjøpte de trærene til sønnen vår da han ble født :-)

Så det e definisjonen?! OK - da skal jeg klare å si det rette. Vi pleier alltid å kjøpte to korver med moreller i Hardanger når vi kjører til/fra sommerferie :-)

Men du - treet vårt er ikke gammelt. Vi flyttet inn her i 1997, og det var helt sikkert ikke før i 1999 vi plantet det. Og i år var det altså 8 kilo!!! Knallgøy!

Gjest Shira12
Skrevet

Så det e definisjonen?! OK - da skal jeg klare å si det rette. Vi pleier alltid å kjøpte to korver med moreller i Hardanger når vi kjører til/fra sommerferie :-)

Men du - treet vårt er ikke gammelt. Vi flyttet inn her i 1997, og det var helt sikkert ikke før i 1999 vi plantet det. Og i år var det altså 8 kilo!!! Knallgøy!

Da er det ikke så mangen år til jeg kan plukke litt da.

Ble plantet i 2001.

Moreller er noe alle som er innom Hardanger bør kjøpe, er så godt!

Kjøp gjerne jordbær av de lokale som selger langs veien også, om dere er forbi i den sesongen, de er også knallgode.

He he, nå er jeg kanskje litt inhabil da, siden jeg er Harding ;-)

Annonse

Skrevet

Da er det ikke så mangen år til jeg kan plukke litt da.

Ble plantet i 2001.

Moreller er noe alle som er innom Hardanger bør kjøpe, er så godt!

Kjøp gjerne jordbær av de lokale som selger langs veien også, om dere er forbi i den sesongen, de er også knallgode.

He he, nå er jeg kanskje litt inhabil da, siden jeg er Harding ;-)

Jordbær får min kjære tak i i Grimstad - de er gode der og! Vi hadde spist massevis av jordbær her hjemme da vi dro til Vestlandet - så det er moreller som er det eksotiske og fantastiske for oss!

Hvordan bruker dere morellene - bortsett fra å spise dem in natura?

Gjest Shira12
Skrevet

Jordbær får min kjære tak i i Grimstad - de er gode der og! Vi hadde spist massevis av jordbær her hjemme da vi dro til Vestlandet - så det er moreller som er det eksotiske og fantastiske for oss!

Hvordan bruker dere morellene - bortsett fra å spise dem in natura?

Jeg spiser de bare så der har jeg ikke noen gode råd og komme med.

Men steinene inni kan brukes til morellestein-spyttekonkurranse ;-)

Er en egen festival med dette som konkurranse, Morellefestivalen blir avholdt hvert eneste år i Hardanger :-)

Men det er sikkert mye du kan bruke de til, jeg er ikke flink til og utnytte bær og slikt jeg *bittelitt flau*

Skrevet

Jeg spiser de bare så der har jeg ikke noen gode råd og komme med.

Men steinene inni kan brukes til morellestein-spyttekonkurranse ;-)

Er en egen festival med dette som konkurranse, Morellefestivalen blir avholdt hvert eneste år i Hardanger :-)

Men det er sikkert mye du kan bruke de til, jeg er ikke flink til og utnytte bær og slikt jeg *bittelitt flau*

Ja, jeg leste om den konkurransen her i sommer. Er det ikke 14 meter som er rekorden? Er ganske flink jeg og, men har ikke målt.

NÅ SKAL jeg legge meg. God natt!

Var forresten på besøk på en morellgård i Hardanger en gang. Da fikk vi frosne mørke moreller (de var litt tinte da) med varm vanlijesaus på. Deilig!

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, jeg leste om den konkurransen her i sommer. Er det ikke 14 meter som er rekorden? Er ganske flink jeg og, men har ikke målt.

NÅ SKAL jeg legge meg. God natt!

Var forresten på besøk på en morellgård i Hardanger en gang. Da fikk vi frosne mørke moreller (de var litt tinte da) med varm vanlijesaus på. Deilig!

Det hørtes godt ut!

Skal krype til køys jeg også nå.

Natta :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...