Gå til innhold

Programvare for slektsforskning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk plutselig lyst å begynne å organisere slektsoversikta litt. Er i den sammenheng på jakt etter eit slektsprogram. Eg har ingen erfaring frå slektsforskning frå før, men har likevel ein del tankar om korleis dette slektsprogrammet bør vere:

1)All informasjon må vere lagra i eit format som har lang forventa levetid, som er fleksibelt og som er lett å konvertere til/frå (gjerne XML)

2)Programmet må vere gratis

3)Programmet bør vere nettbasert slik at fleire personar kan gå inn å søke, lese, skrive ut og vedlikehalde informasjon om seg sjølv og andre i slekta.

4)Programmet må innehalde mulighet for utskrifter og forhåndsvisningar i fleire ulike format, dvs grafiske framstillingar i treform samt meir tekstlege framstillingar som egnar seg trykte hefter o.l.

5) I tillegg til standard informasjon bør det vere mulighet for å legge inn bilder og annan informasjon, f.eks informasjon om kilder.

Er det nokon som veit om det finst eit program som støttar i alle fall nokre av desse krava? Eller må eg lage eit sjølv? Er det andre ting eg bør legge vekt på i valg av verktøy?

Takkar for alle svar!

Skrevet

Tviler på at du finner noe slikt gratis, i så fall er det ikke full-versjoner, men smakebiter vil jeg tro.

Selv bruker jeg Embla familie & slekt. Er ikke helt fornøyd med det, men det funker. Synes dog det er litt krøkkete innimellom.

Skrevet

Hvorfor krav om at programmet må være gratis? Programvare med omfattende funksjonalitet er sjelden gratis ut over demo-versjon eller begrenset versjon. Fullversjoner med alle funksjoner koster gjerne litt, men fx shareware koster jo ikke skjorta da.

Men her finner du i alle fall linker til en masse slektsforskningsprogrammer, vet ikke om det er noen som passer behovet ditt blant disse:

http://www.startsiden.no/kategorier/hobby_og_fritid/slektsforskning/programvare/index.html

Skrevet

http://www.embla.no

PS! Har ikke helt satt meg inn i sidene deres, vet ikke om de fyller dine krav =)

Det gjør de ikke. Det koster nemlig en del hundrelapper for det. Ikke så rart - for det første skal jo programmet utvikles og deretter distribuseres, oppdateres og kundestøtte gis. Da sier det seg selv at det ikke kan være gratis...

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det gjør de ikke. Det koster nemlig en del hundrelapper for det. Ikke så rart - for det første skal jo programmet utvikles og deretter distribuseres, oppdateres og kundestøtte gis. Da sier det seg selv at det ikke kan være gratis...

Okei..jeg leste ikke hele innlegget til goss..Så bare litt på det de første linjene og så sleksforskning. Siden jeg har inside-iformation, så måtte jeg sef legge ut linken ;)

Skrevet

Okei..jeg leste ikke hele innlegget til goss..Så bare litt på det de første linjene og så sleksforskning. Siden jeg har inside-iformation, så måtte jeg sef legge ut linken ;)

Bruker du Embla selv eller kjenner du noen som lager det eller?! Bruker det sjø, men er ikke heeeelt fornøyd.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Bruker du Embla selv eller kjenner du noen som lager det eller?! Bruker det sjø, men er ikke heeeelt fornøyd.

Kjenner noen som har jobbet der bare =)

• 3 uker senere...
Skrevet

Tviler på at du finner noe slikt gratis, i så fall er det ikke full-versjoner, men smakebiter vil jeg tro.

Selv bruker jeg Embla familie & slekt. Er ikke helt fornøyd med det, men det funker. Synes dog det er litt krøkkete innimellom.

Tenkte kanskje det fantes noe open source programvare, eller evt reklamefinansiert. Men da så.

Skrevet

Tenkte kanskje det fantes noe open source programvare, eller evt reklamefinansiert. Men da så.

Det finnes gratis slektsforskningsprogrammer, men kanskje ikke som har alt du etterspør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...