mAd Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Det er vel ingen som sier norsk rett ut vel? Og rs er jo en annen lyd enn r uansett. Eller var det et annet ord enn norsk du snakker om? Haha mycket bra poeng, og hvorfor jeg klarte å få NY-ÅRSJK til å bli NÅRSCHJK (altså norsk), aner jeg ikke, for jeg TENKTE new york altså.. makan *klasker seg selv i bakhodet* 0 Siter
Prozak Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Noen plasser i Vesterålen har de mange -sch lyder. Blant annet de som kommer fra Sigerfjorden :-) Der har jeg bodd, gitt. Men det er en blanding av sch- og r-lyder. Man sier f.eks "sterchk", og "røre". "...................................." 0 Siter
citoyen Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Både o-lyd, r-yd og s-lyd? Har jeg aldri hørt. Ja. Litt avhengig av hva du mener med "o-lyd". I norsk brukes *bokstaven* o om flere *lyder*. Du har o som i kor og o som i kort. I ordet "norsk" brukes o-lyden fra "kort". 0 Siter
oslogutt Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Var på i Lofoten og fant ut at vest i Lofoten (Vestvågøy) brukte de den skikkelig breie "sch" istedet for "r". De som kom fra Svolvær, Kabelvåg og der hadde ikke denne lyden. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Haha mycket bra poeng, og hvorfor jeg klarte å få NY-ÅRSJK til å bli NÅRSCHJK (altså norsk), aner jeg ikke, for jeg TENKTE new york altså.. makan *klasker seg selv i bakhodet* *hahahahhahahaha* mycket bra, ja! Nå ble jeg i så godt humør at du får en klem i farta! 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Der har jeg bodd, gitt. Men det er en blanding av sch- og r-lyder. Man sier f.eks "sterchk", og "røre". "...................................." Har du :-o Jeg er fra Sortland jeg ) For leeeeeenge siden. Veldig veldig idyllisk i Sigerfjorden. Myre har rare rrrrr-er de! :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Har du :-o Jeg er fra Sortland jeg ) For leeeeeenge siden. Veldig veldig idyllisk i Sigerfjorden. Myre har rare rrrrr-er de! :-) Jeg kjenner en fra Myre, og han har "amerikanske" r-er :-) Jeg bodde på Sortland fra jeg var 7 til jeg var 8, så i Sigerfjord fra jeg var 8 til jeg var 12 - så det er ikke så mye igjen av meg som er derfra lengre :-) Men for noen år siden møtte jeg en barndomskamerat av meg fra Sortland, og ble overrasket over hvordan han snakket. For det første hadde han også antydning til disse "amerikanske" r-ene, og i tillegg en uttalelse av "o" som var mer "u", noe jeg ikke husker fra da jeg bodde der oppe. Han sa f.eks "muuder'n" og "bruuder'n" (moder'n og broder'n). "..................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.