Gå til innhold

Karbonadedeig vs kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg
Skrevet

For å prøve litt lettere mat her i huset, har jeg begynt å bruke karbonadedeig i de rettene jeg vanligvis ville brukt kjøttdeig.

Men jeg synes ikke det smaker så godt. Blir mye tammere i smaken liksom.

Vet at det er sunnere, men maten skal jo smake godt også.

Noen synspunkter der ute?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er tammere i smaken fordi det er mindre fett, du får heller krydre bedre med urter og sånn.

Gjest lurer jeg
Skrevet

Det er tammere i smaken fordi det er mindre fett, du får heller krydre bedre med urter og sånn.

Det er nok der jeg har bommet hittil. Er ganske fersk på området :)

Skrevet

Vanesak kanskje? Jeg synes karbonadedeig smaker mye bedre, men har vel knapt kjøpt kjøttdeig på det jeg kan huske.

Skrevet

Hm - det er jo renere kjøtt, og dermed en "renere" smak, som du sikkert må venne deg til. Etter hvert vil du ikke ha noe annet. ;o)

Men bruk krydder og urter godt, så vil du sikkert bli fornøyd.

Skrevet

Merker egentlig ikke forskjell jeg. Men bruker helst karbonadedeig pga fettinnhold.

Annonse

Gjest Halling
Skrevet

Smaken sitter dessverre i fettet. Den beste kjøttdeigen er dansk, der blander de ofte spekk i. Kryddersmak er ofte fettløselig, så fettet trekker bedre smaken ut av krydder og det varme fettet gir også bedre kontakt med smaksløkene på tunga. Når fettet blir kaldt, blir det belegg på tunga som stopper smaken, derfor smaker kald fet mat ikke så godt.

Skrevet

Det jeg lurer på er hvor man får tak i karbonadedeig. Har aldri sett annet enn kjøttdeig i butikken.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det jeg lurer på er hvor man får tak i karbonadedeig. Har aldri sett annet enn kjøttdeig i butikken.

Den ligger ved siden av kjøttdeigen... Alle butikker jeg har vært i fører det.

Skrevet

Det er nok der jeg har bommet hittil. Er ganske fersk på området :)

Jeg er ikke enig med dere som sier at karbonadedeigen er tammere i smaken, jeg syns det er mye mer kjøttsmak i karbonadedeig enn vanlig kjøttdeig.

Skrevet

Jeg er ikke enig med dere som sier at karbonadedeigen er tammere i smaken, jeg syns det er mye mer kjøttsmak i karbonadedeig enn vanlig kjøttdeig.

Jeg spiser ikke kjøtt og har ikke gjort det på lenge, men jeg bare antok at det var sannsynlig siden det jo er sånn at fett er smaksrikt.

Gjest lurer jeg
Skrevet

Hm - det er jo renere kjøtt, og dermed en "renere" smak, som du sikkert må venne deg til. Etter hvert vil du ikke ha noe annet. ;o)

Men bruk krydder og urter godt, så vil du sikkert bli fornøyd.

Og hvordan krydrer du riktig hvis du f.eks skal ha lasagna?

Annonse

Skrevet

Og hvordan krydrer du riktig hvis du f.eks skal ha lasagna?

Hvis du bruker lasagne fra pakke og bare skal tilsette karbonadedeig, kan du feks bruke salt, pepper, frisk basilikum, hvitløk og oregano.

Jeg pleier å lage lasagnen fra bunnen.

Da lager jeg en tomatsaus med bl.a knuste tomater, hvitløk, balsamicoeddik, basilikum, oregano, piri piri, salt, sukker og hønsebuljong.

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over. Vi bruker også endel karbonadedeig, men også noe kjøttdeig.

Eneste forskjellen jeg har merket er at det er mindre vann i karbonadedeigen, og det synes jeg jo bare er et pluss.

Skrevet

Ja, karbonadedeig smaker mindre, fordi fett smaker, og det er mindre fett i karbonadedeig enn i kjøttdeig. Et renere produkt. Og derfor dyrere.

Mer salt og pepper, ulike krydder, ble svaret for min del, siden det var fettet jeg ikke ville ha. Mer salt vil ikke være like bra for alle selvsagt.

Gjest Halling
Skrevet

Hvis du bruker lasagne fra pakke og bare skal tilsette karbonadedeig, kan du feks bruke salt, pepper, frisk basilikum, hvitløk og oregano.

Jeg pleier å lage lasagnen fra bunnen.

Da lager jeg en tomatsaus med bl.a knuste tomater, hvitløk, balsamicoeddik, basilikum, oregano, piri piri, salt, sukker og hønsebuljong.

Gode kjøttkaker med brun saus

Ingredienser

500 g karbonadedeig

1 stort egg

1 tykk skive av loff

1 stk gul løk

1 ts salt

1 ts hvit pepper

1/4 ts nyrevet muskatnøtt

1/2 ts paprikapulver

1/2 ts grillkrydder

1/4 ts chillipulver

3/4 dl matfløte

i stk buljongterning

5 dl vann til koking

Brun saus:

2 ss mel

2 dl melk blandes godt til jevning av sausen.

Kraft etter kokingen av kjøttkakene.

2 skiver brunost

2 1/2 dl matfløte

salt og pepper etter smak

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...