Lillemus Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Tusen takk, det setter jeg pris på! Men jeg minnes med gru bestemoren til venninnen min, hun uttalte til og med navnet hennes, unnskyld, hennærs merkelig. Hun heter Monica, men uttalte de Monicæ Eldre trøndere er verdensmestre i å radbrekke navn... Marrrriannnne Nekolaie (Nikolaus) Injbranna (Ingeborg-Anna) *Får grøsninger* 0 Siter
favn Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Sånt synes jeg høres festlig ut! Selv skjønner jeg ikke bæret av endel dialekter på nord-vestlandet, Sogn og deromkring. Jeg har ingen formening om dialektene er stygge, bare at det er ubegripelig hva folk derfra sier. 0 Siter
org Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Eldre trøndere er verdensmestre i å radbrekke navn... Marrrriannnne Nekolaie (Nikolaus) Injbranna (Ingeborg-Anna) *Får grøsninger* Og Kæri - Kari Berret - Berit (jeg er klar over at Beret faktisk er et eget navn, men enkelte "omdøper" alle Berit'er... Arnt - blir Arne Ola blir Ole Ole blir Ola (neida, ikke skriveleif denne gangen). Grufullt! 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Sånt synes jeg høres festlig ut! Selv skjønner jeg ikke bæret av endel dialekter på nord-vestlandet, Sogn og deromkring. Jeg har ingen formening om dialektene er stygge, bare at det er ubegripelig hva folk derfra sier. Jeg hadde også problem med å forstå Sognedialekta tidligere. Men så lærte jeg meg et triks: Tenke å hver gang de sa au og kutte ut 2/3 av d-ene. Det hjalp 0 Siter
Reg@l Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg hadde også problem med å forstå Sognedialekta tidligere. Men så lærte jeg meg et triks: Tenke å hver gang de sa au og kutte ut 2/3 av d-ene. Det hjalp Vet du hva "saukjan" betyr da? 0 Siter
MsSophie Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Sånt synes jeg høres festlig ut! Selv skjønner jeg ikke bæret av endel dialekter på nord-vestlandet, Sogn og deromkring. Jeg har ingen formening om dialektene er stygge, bare at det er ubegripelig hva folk derfra sier. ....men jeg må noe beklemt innrømme at et intimt forhold til en hedemarking ville bydd på store problemer...."vært det gøtt for deg å jinta mi"...*grøss* :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Vet du hva "saukjan" betyr da? Jeg vet, jeg vet *rekke opp hånda* Hilsen Shira som er samboeren med en sogning og har bosatt seg i sogn. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 ....men jeg må noe beklemt innrømme at et intimt forhold til en hedemarking ville bydd på store problemer...."vært det gøtt for deg å jinta mi"...*grøss* :-) *Hyler av latter* 0 Siter
MsSophie Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Tusen takk, det setter jeg pris på! Men jeg minnes med gru bestemoren til venninnen min, hun uttalte til og med navnet hennes, unnskyld, hennærs merkelig. Hun heter Monica, men uttalte de Monicæ ...og i kveld lærte jeg at vi faktisk sier "brølløp" også...hehe. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 -er det så stygt da? Sånn snakker vi her i byen også. Synes ikke vi skal snakke om stygt og pent når det gjelder språk og dialekt, det er da en noe gammeldags holdning? Jeg synes det er værre med dem som ikke klarer forskjellen på kj og skj..., for ikke å snakke om forskjellen på de og dem. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 *grøss* jeg sliter skikkelig bare med å gå på butikken jeg altså, det går kaldt nedover ryggen på meg når de snakker. Nå skal eldste begynne på skolen om tre dager og jeg håper av hele mitt hjerte at hun får en lærer som er utenbys fra, eller som styrer sleivspråket sitt når hun er på jobb -men din dialekt da , er den verdens vakreste? Eller er du enda en av dem som snakker oslo-vest dialekt og tror de er såååååååååååå fine og fjonge? -Ikke mobb dialekta mi! 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Det er langt fra alle som sier fævvlær. Jeg sier fuuler. Men atte du kan bare fløtte igjen om du ikke likær måten vår å prate på assa. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 *grøss* jeg sliter skikkelig bare med å gå på butikken jeg altså, det går kaldt nedover ryggen på meg når de snakker. Nå skal eldste begynne på skolen om tre dager og jeg håper av hele mitt hjerte at hun får en lærer som er utenbys fra, eller som styrer sleivspråket sitt når hun er på jobb Jeg blir nesten litt fornærmet jeg, for det er langt fra alle som snakker så innmari "bræjt". Jeg sier både saus, fuler, biler og båter, og fikk jammen klask på lanken da jeg kalte en bekjent for Ævrora, hun het Aurora, må vite. Ble ganske nysgjerrig på hvilken by du bor i da, for jeg er overbevist om at de snakker styggere i skien enn i porsgrunn. Også sier jeg ikke brølløp, sier bryllup. Men vet at det er mange som sier brølløp da. Men... jeg hører ikke hvordan det er å høre på før jeg ser på TvTelemark, da gremmes til og med jeg litt. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 -er det så stygt da? Sånn snakker vi her i byen også. Synes ikke vi skal snakke om stygt og pent når det gjelder språk og dialekt, det er da en noe gammeldags holdning? Jeg synes det er værre med dem som ikke klarer forskjellen på kj og skj..., for ikke å snakke om forskjellen på de og dem. Hvilken by snakker du om? Eller er det hemmelig? 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Vet du hva "saukjan" betyr da? Nei, den var vrien. Hva betyr det? 0 Siter
MsSophie Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg blir nesten litt fornærmet jeg, for det er langt fra alle som snakker så innmari "bræjt". Jeg sier både saus, fuler, biler og båter, og fikk jammen klask på lanken da jeg kalte en bekjent for Ævrora, hun het Aurora, må vite. Ble ganske nysgjerrig på hvilken by du bor i da, for jeg er overbevist om at de snakker styggere i skien enn i porsgrunn. Også sier jeg ikke brølløp, sier bryllup. Men vet at det er mange som sier brølløp da. Men... jeg hører ikke hvordan det er å høre på før jeg ser på TvTelemark, da gremmes til og med jeg litt. Jeg mener også at jeg ikke snakker så veldig breit..., men har nok en tendens til å dra sammen ord..."ha`kke", må`kke" etc. Og jeg sier verken fævvlær, sævs, brølløp eller tæv. Men jeg sier "ælj"... Og som deg så grøsser også jeg når jeg hører på Radio Grenland eller TV Telemark. Og selvfølgelig snakker de møe støggære i nordbygda...:-) PS! Pokker Åsemor, vi har gått glipp av Rune Rudberg konsert... 0 Siter
zapata Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg har problemer med karmøy-dialekta jeg... 0 Siter
favn Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg hadde også problem med å forstå Sognedialekta tidligere. Men så lærte jeg meg et triks: Tenke å hver gang de sa au og kutte ut 2/3 av d-ene. Det hjalp Dæven, det hørtes komplisert ut. Men rett skal være rett, etter at jeg oppdaget det med diftongene overalt ble det bittelitt enklere. 'Soula skin' feks... SOULA??... Hvorfor kan de ikke si 'sola skinner' som andre folk? ;-) 0 Siter
favn Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 ....men jeg må noe beklemt innrømme at et intimt forhold til en hedemarking ville bydd på store problemer...."vært det gøtt for deg å jinta mi"...*grøss* :-) *lol* Uffda, de kan jo ikke for det *trekker lol-en tilbake* 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg mener også at jeg ikke snakker så veldig breit..., men har nok en tendens til å dra sammen ord..."ha`kke", må`kke" etc. Og jeg sier verken fævvlær, sævs, brølløp eller tæv. Men jeg sier "ælj"... Og som deg så grøsser også jeg når jeg hører på Radio Grenland eller TV Telemark. Og selvfølgelig snakker de møe støggære i nordbygda...:-) PS! Pokker Åsemor, vi har gått glipp av Rune Rudberg konsert... Ja, også på "det populære utestedet Gimle" da... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.