Åsemor Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Ikke tenk så hardt på slike "angrep", Åsemor. Alle snakker sin dialekt, og alle er like bra mennesker om de sier ikke eller itte eller ikkje eller itj eller hva det nå måtte være. Den ene er ikke bedre og finere enn den andre, og mindreverdighetskomplekser i forbindelse med sin egen dialekt er bare trist. (Jeg vet at du ikke har det, altså ...) Og når det er sagt, må folk selvsagt få lov til å mene at de ikke liker eller ikke forstår visse dialekter. Det får bli deres "problem". ;o) ) Hehe, jeg syns ikke at grenlandsdialekta er særlig pen selv, men det er bare det at ikke ALLE snakker sånn. Og det tror jeg heller ikke hun mente altså. Egentlig syns jeg det var litt gøy med en egen tråd om hvordan vi pratær hær jæ'bor. 0 Siter
Gjest sussilei Skrevet 14. august 2005 Skrevet 14. august 2005 Jeg synes Haugesund og Stavanger - dialektene er mindre pene, for å si det sånn. Trodde det var en opplest og vedtatt sannhet, helt til et par venner av meg påsto at de synes disse dialektene er kjempefine, og at de "aller fleste andre" også synes det!!?! Så feil kan man altså ta... 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Dæven, det hørtes komplisert ut. Men rett skal være rett, etter at jeg oppdaget det med diftongene overalt ble det bittelitt enklere. 'Soula skin' feks... SOULA??... Hvorfor kan de ikke si 'sola skinner' som andre folk? ;-) Har du funnet ut at "i jaur" betyr "i går"? Den tok det litt tid før jeg forstod... 0 Siter
favn Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Har du funnet ut at "i jaur" betyr "i går"? Den tok det litt tid før jeg forstod... Nei, det har jeg ALDRI forstått. I jaur? Merkelige greier. Ok, må prøve å huske den 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Ja. Det er vel sytten ...? javisst, det burde jeg ha husket!Jeg er nok blitt litt rusten, det er noen år siden sist jeg var i Sogn, nå. 0 Siter
favn Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286863 Hvordan er Valdres-dialekten? Eksempler, anyone? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Hvilken by snakker du om? Eller er det hemmelig? Kongsberg. Du da? 0 Siter
Velouria Skrevet 15. august 2005 Forfatter Skrevet 15. august 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286863 Hvordan er Valdres-dialekten? Eksempler, anyone? Er ikke det sånn "je og itte" dialekt a? Tror det. Sånn dialekt som er søt på barn og som høres litt rar ut på en høy og maskulin mann. 0 Siter
org Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Jeg blir nesten litt fornærmet jeg, for det er langt fra alle som snakker så innmari "bræjt". Jeg sier både saus, fuler, biler og båter, og fikk jammen klask på lanken da jeg kalte en bekjent for Ævrora, hun het Aurora, må vite. Ble ganske nysgjerrig på hvilken by du bor i da, for jeg er overbevist om at de snakker styggere i skien enn i porsgrunn. Også sier jeg ikke brølløp, sier bryllup. Men vet at det er mange som sier brølløp da. Men... jeg hører ikke hvordan det er å høre på før jeg ser på TvTelemark, da gremmes til og med jeg litt. Siden jeg er trønder, synes du sikkert at jeg snakker styggere enn deg. Det er alt ettersom, det, vet du. Neida, ikke tenk på det, du. Fævler er sikkert greie dyr. :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Siden jeg er trønder, synes du sikkert at jeg snakker styggere enn deg. Det er alt ettersom, det, vet du. Neida, ikke tenk på det, du. Fævler er sikkert greie dyr. :-) Hvis man først skal si det sånn, så er det fævvlær, ikke fævler. Jeg syns trønderdialekt er pent å høre på jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.