Gå til innhold

Hva skal jeg si på jobben?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkenåidag
Skrevet

Skal til Danmark for prøverørsbehandling.Vi må være der i 3 dager.Jeg vil ikke fortelle på jobben om dette.Vet rett og slett ikke hva jeg skal si for å få fri,,,,,,,,Noen forslag? Får man sykemelding for slikt?

Skrevet

Skulle tro du kunne få sykemelding for det ja. Men arbeidsgiveren har uansett taushetsplikt, så hvis du er fortrolig med h*n ville jeg sagt det som det er.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er i Danmark, men i Norge blir man normalt sykemeldt 4 dager fra og med uttaksdagen. Man kan sikkert få videre sykemelding ut over dette, men da må du sikkert gjennom fastlegen.

Skrevet

Skulle tro du kunne få sykemelding for det ja. Men arbeidsgiveren har uansett taushetsplikt, så hvis du er fortrolig med h*n ville jeg sagt det som det er.

Hvor har du det fra at arbeidsgiveren har taushetsplikt?

Skrevet

Hvor har du det fra at arbeidsgiveren har taushetsplikt?

Vil du påstå de ikke har det da? Ble litt usikker, men mener bestemt at de har det

Skrevet

Vil du påstå de ikke har det da? Ble litt usikker, men mener bestemt at de har det

Arbeidsgivere er ikke pålagt juridisk taushetsplikt så vidt jeg vet. Noe annet er at de av moralske grunner bør pålegge seg selv det.

Skrevet

Hør med fastlegen din om du får sykemelding. Ellers så er det jo ikke så unormalt at folk tar seg fri noen dager for å reise til Danmark, ingen behøver jo å vite hva du skal gjøre der.

Skrevet

Arbeidsgivere er ikke pålagt juridisk taushetsplikt så vidt jeg vet. Noe annet er at de av moralske grunner bør pålegge seg selv det.

I det offentlige er de det pga forvaltningsloven.

Skrevet

Forslag: Enten har du "behov for noen dager til å lade opp batteriene" (fri uten lønn/avspasering/ta ut ferie).

Eller så skal du "til medisinsk behandling" - hvis du får legeattest.

Gjest to forslag
Skrevet

Du kan jo finne opp at du har en venninne som skal gifte seg der nede (de gifter seg visst ofte midt i uka der) og at du gjerne vil til bryllupet - hvis du klarer å lyve om slikt.

Problemet er at hvis du må dit flere ganger, kan det bli ganske mange brylluper!

Så det beste er vel at du forteller sjefen som det er, og minner han om taushetsplikten han har.

Gjest Persille
Skrevet

Kan ikke påstå at jeg har noen lov å henvise til - men det er da allmenn kjent at arbeidsgivere ikke kan utlevere personlig informasjon?

Eller?

Blant annet når man skal være referanse er det begrenset hva man har lov å si (ettersom jeg har forstått).

Skrevet

Du kan jo finne opp at du har en venninne som skal gifte seg der nede (de gifter seg visst ofte midt i uka der) og at du gjerne vil til bryllupet - hvis du klarer å lyve om slikt.

Problemet er at hvis du må dit flere ganger, kan det bli ganske mange brylluper!

Så det beste er vel at du forteller sjefen som det er, og minner han om taushetsplikten han har.

Jeg tror det er lurere å minne sjefen om at dette er veldig lite kjent og at dere ikke snakker om det til andre. Jeg tror ikke det er nødvendig - eller lurt for dem saks skyld - å minne sjefen om taushetsplikten. Enten har h*n taushetsplikt, og vet det, eller så har h*n det ikke, og vet det også.

Skrevet

Hadde sagt jeg skulle noe "underlivsgreier" - da spør de ikk enoe nærmere...:)

Kanksje du har en jobb hvor det er dumt å si at man planlegger å bli gravid - med alt det medfører for en arbeidsgiver? - en får vel heller ta den bøygen når/om den tiden kommer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...