Gå til innhold

Går dere i

Gjest Kristen ikkekirkegjenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke ofte jeg er i samsvar med Halling, men her må jeg nok svare som han....'bare når jeg må'

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

4

• amber sun

4

• muriel

4

• favn

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er dødsirriterende med foreldre som _ikke_ klarer å holde ungene sine stille på forskjellige arrangementer. Såppas burde ungene lære.

Der er jeg litt enig med deg, Lolanda.

Å ha unger løpende og bråkende rundt, enten det er i kirken eller andre steder hvor det er et arrangement, er en uting. Og foreldre bør lære barna hvordan man oppfører seg i visse situasjoner.

Da mener jeg ikke sånn sitte-stramt-på-stolen-opplegg, men det å kunne sitte litt rolig og ikke rope og bråke. Det burde være en selvfølge, og dersom det blir vanskelig så bør man faktisk ta med barnet ut av rommet.

Skrevet

Jeg går nok kun når jeg må...dvs. når en eller annen skal døpes, giftes, konfirmeres eller begraves.

Og så når jeg spiller der, da.

Skrevet

Jeg går nok kun når jeg må...dvs. når en eller annen skal døpes, giftes, konfirmeres eller begraves.

Og så når jeg spiller der, da.

Spiller du også i kirka? Orgel? Noe annet?

:)

Skrevet

Ikke ofte nei, bare én gang i året, som er julaften. Det hender dersom datteren min skal holde konsert sammmen kulturskolen, og ved begravelser, dåp og bryllup.

Synes forresten ikke dett er rart at folk unngår å gå kirka, så utrolig konservative som enkelte prester er! Var i dåp nå i juli, og fikk på forhånd beskjed om at unger ikke fikk løpe i midtgangen, fordi det distraherte presten og fordi konsentrasjonen til menigheten da ble flyttet fra prestens preken og til barnet. I tillegg ville ikke presten ha noe barnegråt i kirken, da måtte foreldrene gå ut med barnet.

Knipsing av bilder under dåpen burde vi unngå, da dette også tok fokus vekk fra dåpens kristne budskap. Presten forsto at foreldrene gjerne ville ha bilde av øyeblikket da barnet fikk vann på hodet, men så helst at dette ikke skjedde. Bilder fikk man ta ETTER at hele seremonien var over.

Trenger vel ikke si at søsteren min, mor til dåpsbarnet, tok masse bilder på trass (uten blitz, men dog...), og ikke orket bry seg i det hele tatt om "restriksjonene"? :)

Dette var forøvrig en ambulerende vikarprest i Trondheim. Håpløst.

Jeg har stor forståelse for prestens beskjeder til din søster. Når man første velger å døpe, er det naturlig å gjøre det i verdige rammer og på de premisser kirken trekker opp. Mange prester tenker nok som denne, men ikke alle sier det av frykt for disse reaksjoner av dåpsforeldre. Og det er jo forskjell på at en eller to tar et par bilder og det at samtlige dåpsgjester springer rundt med eller sitter og knipser. Det er jo tross alt en hellig handling.. for dem som tror på det.

Og uansett om man er i kirken eller på en konsert eller liknende, bør barn kunne sitte i ro. Det går an å åle på fanget, reise seg opp og stå m.m, men jeg synes det er en del av almenoppdragelsen at barn hvisker og ikke springer rundt på arrangementer eller i gudstjenester for den del til sjenanse for alle andre.

Skrevet

Der er jeg litt enig med deg, Lolanda.

Å ha unger løpende og bråkende rundt, enten det er i kirken eller andre steder hvor det er et arrangement, er en uting. Og foreldre bør lære barna hvordan man oppfører seg i visse situasjoner.

Da mener jeg ikke sånn sitte-stramt-på-stolen-opplegg, men det å kunne sitte litt rolig og ikke rope og bråke. Det burde være en selvfølge, og dersom det blir vanskelig så bør man faktisk ta med barnet ut av rommet.

Enig. Hvis folkeskikk er konservativt, så er jeg vel kanskje litt konservativ på det området.

Litt annet blir det selvsagt med egne barne- og familiegudstjenester hvor hele rammen er lagt opp rundt ungene.

Skrevet

Tja...går alltid i påsken og jula, og kanskje et par-fire ganger i tillegg.

Dessuten til bryllup, dåp og bgravelser, da.

Skrevet

Enig. Hvis folkeskikk er konservativt, så er jeg vel kanskje litt konservativ på det området.

Litt annet blir det selvsagt med egne barne- og familiegudstjenester hvor hele rammen er lagt opp rundt ungene.

"Litt annet blir det selvsagt med egne barne- og familiegudstjenester hvor hele rammen er lagt opp rundt ungene. "

Det er klart. Da blir situasjonen noe annerledes.

Jeg tenkte mer generelt på vanlige gudstjenester, eller konserter o.l.

Gjest la kirka bli friere!
Skrevet

Vi går en del i kirken og trives med det.

Hos oss har vi heldigvis en flott prest som er glad i barn og bryr seg ikke om det er lyd fra dem. Barna har også egen lekekrok nederst i kirken som de kan leke med ting eller tegne. Der sitter de gjerne og skravler selvom presten holder tale.

Noen ganger er det søndagsskole og da går barna inn i et rom og koser seg der enten alene eller med en foreldre og tegner og hører historie og synger.

Jeg er glad vi har en slik glad og fri kirke. Det gjør at man har lyst til å komme og at ikke hele menigheten blir gubbete!! Noe som ville skje hvis vanlige familier ikke føler seg velkomne med sine barn som ofte har makk i blodet og trenger litt bevegelse.

Skrevet

Bryllup, begravelser og en ur-sjelden gang konsert.

Barna har julespill i kirka rett før jul. Der stiller jeg selvsagt. Og gråten tar meg, håpløse sippa.

Skrevet

Vi går en del i kirken og trives med det.

Hos oss har vi heldigvis en flott prest som er glad i barn og bryr seg ikke om det er lyd fra dem. Barna har også egen lekekrok nederst i kirken som de kan leke med ting eller tegne. Der sitter de gjerne og skravler selvom presten holder tale.

Noen ganger er det søndagsskole og da går barna inn i et rom og koser seg der enten alene eller med en foreldre og tegner og hører historie og synger.

Jeg er glad vi har en slik glad og fri kirke. Det gjør at man har lyst til å komme og at ikke hele menigheten blir gubbete!! Noe som ville skje hvis vanlige familier ikke føler seg velkomne med sine barn som ofte har makk i blodet og trenger litt bevegelse.

Makk i blodet? Hjelp...

Skrevet

Forskjellen er etter mitt syn primært da at det er lettere å holde barna i ro, for opplegget rettes inn mot barna. Det er vel ikke bedre om barna turner i midtgangen på en familiegudstjeneste..?

Skrevet

det varierer litt. gikk en del i vår, i den katolske kirka (er ikke katolsk selv, men ei venninne er). å gå i kirka går gjerne i bølgedaler. før i vår hadde jeg ikke hatt en fast periode da jeg gikk ofte på over ett år. den perioden ble avsluttet på en kveldsgudstjeneste med bare ti fremmøtte der presten, etter gudstjenesten var ferdig, pratet med alle og så til meg...fra god avstand...og sa det var godt å se unge ansikt i menigheten og kanskje jeg var ny? flaut, og nei..jeg hadde vært der før..jeg satt bare alltid bakerst.

Gjest Kari kenguru
Skrevet

Hadde en periode hvor jeg søkte mye til kirken, og gikk bl.a. på Alphakurs. Fant ut at jeg ikke trodde, og går mye mindre nå. Går i dåp, bryllup, begravelser og jul i hvert fall. Synes det er høytidelig og godt, og gir meg indre ro selvom ikke jeg kan tro på Gud og Jesus og himmelen.

Skrevet

Jeg synes det er dødsirriterende med foreldre som _ikke_ klarer å holde ungene sine stille på forskjellige arrangementer. Såppas burde ungene lære.

Joda, men når det er snakk om så små unger som et og toåringer som blir lei av å sitte på fanget i over en time i strekk, må det være rom for at de skal få tusle litt for seg selv i midtgangen. Det forstyrrer mindre enn at de skal begynne å sutre.

Skrevet

Konfirmasjon, dåp, bryllup og begravelse. Her vært der et par ganger julaften.

Skrevet

I ny og ne. Har et kristent livssyn, men for meg er det først og fremst en personlig sak.

Jeg leser lite i bibelen, men troen betyr nok mye for meg likevel.

Kunne ikke tilbrakt det meste av min tid innenfor en menighet, slik noen kristne gjør.

Trives like godt sammen med mennesker som har et annet livssyn enn meg, og de fleste vennene mine har nok det.

Trives ikke i karismatiske menigheter, men det får være hver sin smak.

Skrevet

Joda, men når det er snakk om så små unger som et og toåringer som blir lei av å sitte på fanget i over en time i strekk, må det være rom for at de skal få tusle litt for seg selv i midtgangen. Det forstyrrer mindre enn at de skal begynne å sutre.

Det er jeg ikke enig i. Som organist har jeg sett mange unger som bråker og springer og forstyrrer. Små unger gjør som regel mer enn å "rusle litt".

Da synes jeg heller foreldrene bør ta med seg ungen ut.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Går aldri, uten i ting jeg er bedt i.. Ja, og begravelse da.. Men blir vel ikke akkurat bedt i en begravelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...