Gå til innhold

Syting synes jeg

Anbefalte innlegg

Gjest tull og tøys
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286769

100 kilometer i taxi, det er jo daglig kost for folk ute i distriktene. Mange har over det dobbelte til nærmeste sykehus...Skjønner ikke at det er noe å lage overskrifter av.

Greit nok at gutten hadde vondt men det var aldri fare for livet.

Ja, det er syting.

Skrevet

Går jo an å vise litt skjønn når det er en unge, men her jeg bor er det minst 8 mil til nærmeste sykehus. Gikk bra med brukket bein i egen bil for meg det.

Skrevet

Avgjørelsen om å la Ullevål stå for behandlingen var sannsynligvis ok, men det står ingenting om at de tok seg tid til å gi ham smertestillende etc slik at transporten ikke ble altfor slitsom. Dessuten kunne en slik avgjørelse blitt tatt raskere; å vente i timevis for ingenting er alltid spesielt provoserende.

Gjest sussilei
Skrevet

Det er jo forskjell på å med viten og vilje bosette seg langt fra sykehus, slik at man vet at man må reise langt hvis det skjer noe, og å bli avvist av et sykehus man faktisk har kommet seg til. Ikke rart man blir provosert over sånt!

Jeg vet at kvinnner på yttersida av Senja blir anbefalt å flytte til fastlandet et par uker før de har termin (i alle fall om vinteren) slik at de ikke blir værfast på yttersida når barnet melder sin adkomst. De kan jo ikke bli sure for det. Men jeg som bor i Oslo ville blitt temmelig sinna dersom jeg måtte flytte hjemmefra 2 uker før termin fordi et av sykehusene i nærområde ikke ville tatt meg i mot.

Det er en grunn til at vi har valgt å bosette oss i sentrale strøk....

Gjest tull og tøys
Skrevet

Det er jo forskjell på å med viten og vilje bosette seg langt fra sykehus, slik at man vet at man må reise langt hvis det skjer noe, og å bli avvist av et sykehus man faktisk har kommet seg til. Ikke rart man blir provosert over sånt!

Jeg vet at kvinnner på yttersida av Senja blir anbefalt å flytte til fastlandet et par uker før de har termin (i alle fall om vinteren) slik at de ikke blir værfast på yttersida når barnet melder sin adkomst. De kan jo ikke bli sure for det. Men jeg som bor i Oslo ville blitt temmelig sinna dersom jeg måtte flytte hjemmefra 2 uker før termin fordi et av sykehusene i nærområde ikke ville tatt meg i mot.

fyttirakkern så hoven du er da. Du kan da ikke for alvor mene at vi alle skal presse oss ned i Oslo-gryta for å kunne forvente et godt helsetilbud? Det handler om mer enn valg av bosted, vi velger f.eks. ikke hvor vi blir født. Å bo der hvor en har sine røtter tror jeg har gunstigere effekt på helsa vår enn å bo 5 minutter fra Oslo legevakt. Selv folk i utkantstrøk er en del av fellesskapet og må kunne bli sur for å måtte bo hjemmefra i ukevis før en forventet fødsel.

Gjest sussilei
Skrevet

fyttirakkern så hoven du er da. Du kan da ikke for alvor mene at vi alle skal presse oss ned i Oslo-gryta for å kunne forvente et godt helsetilbud? Det handler om mer enn valg av bosted, vi velger f.eks. ikke hvor vi blir født. Å bo der hvor en har sine røtter tror jeg har gunstigere effekt på helsa vår enn å bo 5 minutter fra Oslo legevakt. Selv folk i utkantstrøk er en del av fellesskapet og må kunne bli sur for å måtte bo hjemmefra i ukevis før en forventet fødsel.

Det er min oppriktige mening at man ikke kan forvente samme helsetilbud i spredtbygde strøk som i tettbygde strøk, jo. Det skulle bare mangle om det skulle være like tett mellom sykehusene i de tre nordligste fylkene (med til sammen ca 150000 innbyggere eller noe sånt), som i sentrale østlandsstrøk med ca 1 million innbyggere.

Vet ikke om du har vært på yttersiden av Senja, men Mefjordvær, Senjahopen, Fjordgår, Skaland og Husøy - for å ta noen eksempler - er fiskevær med ca 2 - 600 innbyggere hver, eller noe sånt - og hvert enkelt fiskevær risikerer å bli isolert både fra hverandre og fra fastlandet om vinteren. På det verste, kan ikke en gang helikopteret lande pga været.

Mener du det skulle vært et sykehus i hvert av disse fiskeværene slik at de fødende kunne bodd hjemme til termin? Hvor godt utstyrt skulle hvert av sykehusene vært synes du, og mener du at det skulle vært barnelege på hvert av dem. Det måtte det jo, hvis man skulle tatt sjangsen på å føde der uten mulighet for å bli flydd til Tromsø i dårlig vær.

Det er jo helt umulig å forsvare en pengebruk på dette nivået for at de par tusen innbyggerne som har valgt å bosette seg der skal kunne bo hjemme til termin. Det er jeg helst sikker på at du også er enig i hvis du tenker deg om.

I Norge har alle krav på et godt helsetilbud, ja, men det sier seg selv at de som bor grisgrendt må tåle lengre reisevei enn man må i tettbygde strøk.

Og jeg synes det er du som er hoven, når du mener at folk som faktisk er kommet seg til sykehus skal tåle å bli avvist og å kjøre mange mil til et annet sykehus fordi dette er "helt vanlig" for folk i utkantstrøk.

Gjest vi ble da det
Skrevet

Jeg ble sendt fra Oslo til Fredrikstad for å føde, så det er da ikke alle som får plass her heller....

VI bor midt i Oslo.

Skrevet

Jaja, det var godt han rakk å nå fram før røntgenavdelingen på legevakta stengte. Den stenger klokka 22 og kommer man etter den tid så må man vente til dagen etter.

Gjest sussilei
Skrevet

Jeg ble sendt fra Oslo til Fredrikstad for å føde, så det er da ikke alle som får plass her heller....

VI bor midt i Oslo.

Når sykehuset er fullt, blir det jo sånn. Men jeg oppfattet ikke at det var begrunnelsen for denne lille gutten - bare at han skulle sendes til det sykehuset han "hørte til". Spesielt, siden det faktisk også er fritt sykehusvalg her til lands.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...