Gå til innhold

Bisettelse/begravelse - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En onkel døde da vi var på ferie - og vi fikk ordnet med krans og sånn fra oss til bisettelsen som var mens vi enda var på tur. Nå skal han begraves og vi er hjemme - og ønsker å delta i den....men skal vi da ha med blomster eller noe? -Hva skjer i en begravelse -altså en urnenedsettelse -eller hva det kalles.

Skrevet

Det er vanligvis ikke så mange tilstede på en urnenedsettelse som jeg tror er det dere skal på nå. Såvidt jeg husker er det enten en fra kirkevergen eller fra begravelsesbyrået som kommer med urnen og sørger for at den senkes i jorda. Har ikke opplevd at det har vært prest eller noe seremonielt ved urnenedsettelse. Alle formelle kirkelige handlinger ble jo foretatt ved selve gravferdsseremonien. Men det er jo mulig at det kan være forskjeller. Jeg hadde med noen roser og la på grava til farmor ved hennes urnenedsettelse selv om jeg hadde sendt bårebukett. Men det var bare jeg som gjorde det. Gjorde det ikke til onkelen min, og jeg husker ikke om andre i familien gjorde det.

Gjest Halling
Skrevet

Presten kan du spørre, og dere år komme fram legge blomster på ved et vistt tigspunkt. Skolekamerater legger bare ne blomst hver. Ofte Barn legger tegninger på og små gaver de har laget.

Når båren er kjørt kan man ta med blomster hjem og lage et minnebord hemme, særlig ge nærmeste gjør det. man kan også ta fra bBåren.

Blomstene setes osså rundt huset p på trappen.

Noe adet merkeligste jeg ser er at kistebærerene sr ut som et tivolifølge med gevante i alle farger.

Skrevet

Det er vanligvis ikke så mange tilstede på en urnenedsettelse som jeg tror er det dere skal på nå. Såvidt jeg husker er det enten en fra kirkevergen eller fra begravelsesbyrået som kommer med urnen og sørger for at den senkes i jorda. Har ikke opplevd at det har vært prest eller noe seremonielt ved urnenedsettelse. Alle formelle kirkelige handlinger ble jo foretatt ved selve gravferdsseremonien. Men det er jo mulig at det kan være forskjeller. Jeg hadde med noen roser og la på grava til farmor ved hennes urnenedsettelse selv om jeg hadde sendt bårebukett. Men det var bare jeg som gjorde det. Gjorde det ikke til onkelen min, og jeg husker ikke om andre i familien gjorde det.

Han stod oss nær og vi sysn det var fryktelig trist at vi ikke fikk overvære begravelsen - da tar jeg bare med en rose jeg. Takk skal du ha! :)

Skrevet

Han stod oss nær og vi sysn det var fryktelig trist at vi ikke fikk overvære begravelsen - da tar jeg bare med en rose jeg. Takk skal du ha! :)

Værsågod

Skrevet

Jeg er kanskje for sent ute med å svare, men hvis ikke.....

det er en av de ansatte på kirkegården som pleier å sette ned urna. (kirketjener/kirkegårdsarbeider)

Det hender de leser et dikt eller ber Fader Vår, tror det er litt opp til hva pårørende ønsker.

Den ansatte har som regel på seg svart dress.

Hvis pårørende ønsker kan de sette urna ned i bakken og hjelpe til med å grave igjen, er jo ikke store hullet da.

Ang. blomster, fint å ha med en rose, ellers hender det at pårørende har med en blomsterbukett med friske blomster og setter i en sånn "kirkegårdsvase".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...