Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pluss to

Familierådgiveren Gary Chapman skriver i sin bok at det kun er 5 måter for mennesker i parforhold å uttrykke sin kjærlighet til hverandre på:

* Anerkjennende ord

* Tid for hverandre

* Tjenester

* Gaver

* Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex)

Videre skriver han at vi kan være nokså forskjellige med hensyn til hva vi liker best. Og at ens partner ganske ofte har andre preferanser mellom disse 5 en en selv har.

Hvordan er prioriteringsrekkefølgen din mellom disse 5 ? (Skriv gjerne anonymt, men ta med om du er kvinne eller mann.) Spør gjerne ektefelle/samboer hvordan h*n vil prioritere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

* Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex)

* Tid for hverandre

* Anerkjennende ord

* Tjenester

* Gaver

Dette er rekkefølgen jeg setter størst pris på. Jeg er en kvinne som er hodestups nyforelsket (sånn i tilfelle noen skulle ha gått glipp av det!). :o)

har du fått deg ny kjæreste? er det han som er tilbake om 12 uker eller hva det er? godt å være forelsket!!

(jeg misunner deg ikke for å være hodestups forelsket, det slet meg helt ut, og jeg følte meg som en blondine hver gang jeg traff ham (misforstå meg riktig)).

spurte min kjære hvilken liste han hadde. heldigvis hadde vi lik liste! ;)

nyt det lillemus, ikke alle som er så heldige som deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/#findComment-1354910
Del på andre sider

har du fått deg ny kjæreste? er det han som er tilbake om 12 uker eller hva det er? godt å være forelsket!!

(jeg misunner deg ikke for å være hodestups forelsket, det slet meg helt ut, og jeg følte meg som en blondine hver gang jeg traff ham (misforstå meg riktig)).

spurte min kjære hvilken liste han hadde. heldigvis hadde vi lik liste! ;)

nyt det lillemus, ikke alle som er så heldige som deg!

Nå har heldigvis tiden gått og i morra er det bare 6 uker til jeg er i armene hans igjen! :o)

Og om dere synes jeg er tussete (og det er jeg nok!) så er ikke han det spor bedre! :o))) *Nyyyter*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/#findComment-1354932
Del på andre sider

1 * Tid for hverandre

2 * Anerkjennende ord

3 * Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex)

4 * Tjenester

5 * Gaver

Slik tror jeg at jeg - kvinne - vil prioritere i et forhold.

Å har tid for hverandre er veldig viktig, det kan vise interesse, respekt, samhør mm.

Annenkjennende ord er viktig, å si positive ting til hverandre, vise at man setter pris på og er glad i.

Nærhet som to kan dele som par er unikt. Den varmen, nærheten og tryggheten trenger et forhold.

Å gjøre tjenester for hverandre viser at man ønsker godt for andre parten, at man ønsker å avlaste, glede mm.

Gaver kan glede i en hverddag. Gjerne et godtepose, et lite kort ea. Det kan vise at vi ikke har gått i stå men at tankene er der på partneren når denne er ute av syne.

Synes jeg :)

Heldige meg er i et forhold hvor det flommer over av alt dette...

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/#findComment-1355829
Del på andre sider

Gjest pluss to

Dette er min prioritering, og jeg er kvinne. Noen bedre halvdel å spørre har jeg ikke.

1! Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex)

2. Anerkjennende ord

3. Tid for hverandre

4. Tjenester

5. Gaver

Du svarte mer likt som de fleste her.

For meg selv (mann):

1. Fysisk nærhet

2. Tjenester

3. Tid for hverandre

4. Anerkjennende ord

5. Gaver

Oppsummering:

Gaver: Begge kjønn legger forholdsvis lite vekt på det.

Tjenester: nesten alle har satt det nest sist.

Anerkjennende ord:

1 har satt det på fjerde plass,

7 har satt det på tredje plass,

6 har satt det på andre plass,

1 har satt det på første plass.

Tid for hverandre:

ingen har satt det på siste plass,

1 har satt det på nest siste plass.

6 har satt det på tredje plass,

3 har satt det på andre plass,

5 har satt det på første plass.

Fysisk nærhet:

At menn setter denne på første plass er vel å forvente, men kvinners preferanser her overrasket.(Min fordom kanskje !) Bare en har satt det på siste plass,

ingen har satt det på nest siste plass,

1 har satt det på tredje plass,

5 har satt det på andre plass og

8 har satt det på første plass !

Noen av Gary Chapmans poenger:

Vi burde kjenne vår ektefelles/samboers preferanser. Det gjør det mye lettere å tilfredstille den andre partens behov. Det er veldig lett å møte ens egen bedre halvdel slik ens egne preferanser er, i stedet for å følge den andre partens preferanser.

For begge parter må være veldig oppmerksomme, påpasselige og ta initiativ til å imøtekomme den andre partens behov slik denne mest trenger. Forsøk på å tilfredstille de minst viktige behovene mens de viktigste forblir utilfredstilt, skaper frustrasjon.

Min kone og jeg gjennomgikk Chapmans liste og begge fikk seg overraskelser ! Vi trodde vi visste bedre !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/#findComment-1355868
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...