favn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 1) * Tid for hverandre 2) * Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex) og * Anerkjennende ord - det er umulig å prioritere mellom disse to 3) * Åndelig og intellektuell sparring 4) * Tjenester 5) * Gaver ****** Jeg tillot meg å legge inn et ekstra aspekt. Hvordan skal man klare seg uten denne? De tre øverste punktene overlapper for øvrig, det er bortimot umulig å skille dem fra hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/page/2/#findComment-1355892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pluss to Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 1) * Tid for hverandre 2) * Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex) og * Anerkjennende ord - det er umulig å prioritere mellom disse to 3) * Åndelig og intellektuell sparring 4) * Tjenester 5) * Gaver ****** Jeg tillot meg å legge inn et ekstra aspekt. Hvordan skal man klare seg uten denne? De tre øverste punktene overlapper for øvrig, det er bortimot umulig å skille dem fra hverandre. Jeg synes også det var vanskelig å prioritere. Det eneste jeg var heeeeelt sikker på, var gaver til slutt og fysisk nærhet først. Jo, det er en viss overlapping. Mye går på å vise den andre parten tilstrekkelig oppmerksomhet på ulike måter. Den andre måten overlapping skjer på, er ved å vise den andre parten anerkjennelse, ikke nødvendigvis bare i ord. "Jeg tillot meg å legge inn et ekstra aspekt. Hvordan skal man klare seg uten denne?" "Åndelig og intellektuell sparring" vil jeg ta for en måte å gi den andre anerkjennende ord - meningsutveksling som tar sikte på å gi den andre anerkjennende ord knyttet til intellektuelle samtaler. En mental næring, om du vil. For noen er anerkjennende ord spesiellt viktig. I følge Chapman burde man regne med at disse er mer sårbare for nedsettende utsagn fordi disse har motsatt virkning av anerkjennelse. Derfor måtte man være spesiellt forsiktig med å sårende ord overfor disse. Chapman var opptatt av menneskelig sårbarhet på disse områdene, frustrasjon over manglende tilfredstilelse og hvordan vi imøtekommer den andre parten. Nå ser det ut til at flest kvinner svarer her. Håpte flere menn kunne svare også, bare for å se tydligere forsjeller i preferanser. Men der er også interessanne likthetstrekk i svarene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/page/2/#findComment-1355932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det mener jeg Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Fysisk nærhet (kjærtegn, kos, klem, sex) Anerkjennende ord Tid for hverandre Tjenester Gaver Jeg er en kvinne, skilt, men har en kjæreste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/page/2/#findComment-1355963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Jeg synes også det var vanskelig å prioritere. Det eneste jeg var heeeeelt sikker på, var gaver til slutt og fysisk nærhet først. Jo, det er en viss overlapping. Mye går på å vise den andre parten tilstrekkelig oppmerksomhet på ulike måter. Den andre måten overlapping skjer på, er ved å vise den andre parten anerkjennelse, ikke nødvendigvis bare i ord. "Jeg tillot meg å legge inn et ekstra aspekt. Hvordan skal man klare seg uten denne?" "Åndelig og intellektuell sparring" vil jeg ta for en måte å gi den andre anerkjennende ord - meningsutveksling som tar sikte på å gi den andre anerkjennende ord knyttet til intellektuelle samtaler. En mental næring, om du vil. For noen er anerkjennende ord spesiellt viktig. I følge Chapman burde man regne med at disse er mer sårbare for nedsettende utsagn fordi disse har motsatt virkning av anerkjennelse. Derfor måtte man være spesiellt forsiktig med å sårende ord overfor disse. Chapman var opptatt av menneskelig sårbarhet på disse områdene, frustrasjon over manglende tilfredstilelse og hvordan vi imøtekommer den andre parten. Nå ser det ut til at flest kvinner svarer her. Håpte flere menn kunne svare også, bare for å se tydligere forsjeller i preferanser. Men der er også interessanne likthetstrekk i svarene. Jeg synes ikke det er overraskende at materiell oppmerksomhet betyr minst for de aller fleste. Anerkjennelse er så mye, ikke bare komplimenter og hyggelig snakk til hverandre. Det er faktisk også viktig at 'hele verden' ser at 'jeg bryr meg om og elsker dette mennesket' - tror jeg. Altså for begge, både den som viser og den som blir elsket. I alle fall har jeg det slik. Ikke for at andre har noe som helst med hvem og hva jeg befatter meg med eller at jeg bryr meg om naboen, men at åpenheten refererer til en slags betingelsesløs greie, en ikke-skjult anerkjennelse. '"Åndelig og intellektuell sparring" vil jeg ta for en måte å gi den andre anerkjennende ord - meningsutveksling som tar sikte på å gi den andre anerkjennende ord knyttet til intellektuelle samtaler. En mental næring, om du vil.' Ja, det å ta hverandres synspunkter og meninger opp til debatt, interessere seg for den andres meninger og holdninger, er i alle fall veldig viktig for meg. Det hjelper ikke at han begjærer kroppen hvis han ikke begjærer hjernen - og omvendt ;-) 'For noen er anerkjennende ord spesiellt viktig. I følge Chapman burde man regne med at disse er mer sårbare for nedsettende utsagn fordi disse har motsatt virkning av anerkjennelse. Derfor måtte man være spesiellt forsiktig med å sårende ord overfor disse. Chapman var opptatt av menneskelig sårbarhet på disse områdene, frustrasjon over manglende tilfredstilelse og hvordan vi imøtekommer den andre parten.' For meg som på mange måter nesten lever og ånder for språket, er ordene svært viktige. Men jeg tror så gjerne at for et voksent menneske uten samme 'profesjonelle' forhold til ord og språk, kan et 'skeivt' ord skade mye mer enn en handling. Eller? Handlinger kan være klønerier og tiden fader dem langsomt ut. Ordene brennemerker seg i ryggmargen vår. Igjen: Tror jeg. Jeg tror menn og kvinner og mennesker er mer like enn ulike. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/194318-kjapp-test/page/2/#findComment-1356068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.