Gå til innhold

Prevansjon, apc-resistens og hudfold etter hemoride

Anbefalte innlegg

Jeg er apc-resistent og går på albyl-e, og vurderer nå ulike prevansjonsmetoder. P-pillen er jo uaktuell, siden jeg har økt sjangs for blodpropp, men jeg lurer på hvordan det er med hormonspiralen? Gir denne også økt risiko for blodpropp i forhold til feks. vanlig kobberspiral? Har hørt at kobberspiral gir økt menstrasjon i både mengde og lengde og dette frister lite, men heller det en å gamble med helsa.. Hva anbefaler du?? Jeg har to barn på 6 og 8 fra før.

Etter den siste fødselen min fikk jeg en hemoride som heldigvis forsvant fort, men denne etterlot seg en liten hudfold som ikke er sjenerende annet enn for forfengeligheten. Er det mulig å få denne fjernet? Evt. hvor får jeg gjort dette? Er det et stort inngrep?

Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du skal holde deg fra østrogen, men prevensjon som bare inneholder gestagen kan du bruke: hormonspiral, p-sprøyte, gestagen-implantat (stav under huden) og minipille.Hormonspiral virker stort sett bare i livmoren, gir mindre blødning. Den egner seg godt for de som har født.

Snakk med din fatslege om hemorroide-resten, det kan være en enkel sak å fjerne den, ev. må du henvises til kirurgisk poliklinikk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Du skal holde deg fra østrogen, men prevensjon som bare inneholder gestagen kan du bruke: hormonspiral, p-sprøyte, gestagen-implantat (stav under huden) og minipille.Hormonspiral virker stort sett bare i livmoren, gir mindre blødning. Den egner seg godt for de som har født.

Snakk med din fatslege om hemorroide-resten, det kan være en enkel sak å fjerne den, ev. må du henvises til kirurgisk poliklinikk.

Jeg glemte å nevne den 'østrogen-fri' p-pille Cerazette.

Jeg har en slik og. :o) Er ikke så overbegeistret for den nei, og har vært på sykehuset til undersøkelse om det gikk an å fjerne den. Det _gikk_ an sa legen (selvfølgelig en ung og søt en!), men de anbefalte det ikke. Det er veldig mye muskler og nerver der og de var redde for å ødelegge noe slik at man kan få varig avføringsinkontinens - lite fristende! I tillegg er det vanskelig å få slike sår til å gro på grunn av infeksjonsfaren. Så jeg lot det bare være jeg.

Ingen av dem jeg har vært til sengs med har lagt merke til den tror jeg, de har i alle fall ikke sagt noe! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...