Gå til innhold

Ta seg av barn om moren dør

Anbefalte innlegg

Gjest hva skal man da "hete"?
Skrevet

Altså: en dame i familien har noen barn. Ett har ingen kontakt med faren sin. Om vi skulle hatt en avtale om å ta oss av barnet om noe hender moren; hvordan ordnes det og gjennom hvem? Ville du gjort det? Det er synd for barnet om moren dør og *** står helt alene. Men faren og hans familie lager trøbbel av og til.

Skrevet

Man blir fosterforeldre, og godkjennes av barnevernet. Skal mye til for at dere ikke er skikket dersom det er mors ønske at barnet skal bo hos dere.

Gjest hva skal man da "hete?
Skrevet

Man blir fosterforeldre, og godkjennes av barnevernet. Skal mye til for at dere ikke er skikket dersom det er mors ønske at barnet skal bo hos dere.

Barnet skulle ikke bodd her nå, men om moren skulle dø ville barnet visst at det hadde noen andre som ville ta seg av det siden det ikke har en far det kjenner. Det ville vært en trygghet for mor og barn nå om vi sa at vi kunne tatt oss av barnet dersom noe skulle skje moren. Moren vil nok ha noe på papiret, mens jeg synes det er enklest å ha det muntlig. Hva mener du?

Gjest Fenriskatten
Skrevet

Hvis moren har foreldreansvaret alene, lager hun en begrunnet erklæring om hvorfor hun ønsker at dere skal overta omsorgen. Hvis hun dør, må det gjøres en rettslig vurdering av barnets beste, der vil en slik erklæring bli tillagt stor vekt.

Hvis hun ikke har foreldreansvaret alene, får faren barnet.

Gjest Kari kenguru
Skrevet

Barnet skulle ikke bodd her nå, men om moren skulle dø ville barnet visst at det hadde noen andre som ville ta seg av det siden det ikke har en far det kjenner. Det ville vært en trygghet for mor og barn nå om vi sa at vi kunne tatt oss av barnet dersom noe skulle skje moren. Moren vil nok ha noe på papiret, mens jeg synes det er enklest å ha det muntlig. Hva mener du?

Hvis moren dør så kan hun ikke si selv hvor hun vil ha barnet. I så fall er det sikrest å ha det skriftlig. Lag et papir med hennes underskrift og vitner og da er det greit.

Skrevet

Hvis moren dør så kan hun ikke si selv hvor hun vil ha barnet. I så fall er det sikrest å ha det skriftlig. Lag et papir med hennes underskrift og vitner og da er det greit.

Best å ha det skriftlig, så er der ingen tvil om hva moren ønsket.

Skrevet

Dere bør ha det skriftelig, gå til en advokat og gjør det skikkelig. Vi har gjort det, det gikk kjempegreit og kostet ikke stort, sånne ting er greie å ha på papiret.

Skrevet

Som det blir skrevet nedover her er det nødvendig å få det ned skriftelig. Så må man sette fram krav om omsorg og så vil barnevernet vurdere om dere er skikket. Det er slett ikke alltid at morens ønske blir oppfylt dessverre. Dersom faren setter fram krav er det størst sannsynlighet at han får omsorgen.

Tro meg, jeg har sjekket dette.

Skrevet

Som det blir skrevet nedover her er det nødvendig å få det ned skriftelig. Så må man sette fram krav om omsorg og så vil barnevernet vurdere om dere er skikket. Det er slett ikke alltid at morens ønske blir oppfylt dessverre. Dersom faren setter fram krav er det størst sannsynlighet at han får omsorgen.

Tro meg, jeg har sjekket dette.

Faren har ikke omsorg for barnet nå pga noe. Moren til barnet kom på krisehjem pga ham. Kan han da kreve omsorg om barnet ikke lenger har moren sin der?

Skrevet

Hvis moren har foreldreansvaret alene, lager hun en begrunnet erklæring om hvorfor hun ønsker at dere skal overta omsorgen. Hvis hun dør, må det gjøres en rettslig vurdering av barnets beste, der vil en slik erklæring bli tillagt stor vekt.

Hvis hun ikke har foreldreansvaret alene, får faren barnet.

Hun har all omsorg for barnet, og faren treffer det ikke.

Skrevet

Faren har ikke omsorg for barnet nå pga noe. Moren til barnet kom på krisehjem pga ham. Kan han da kreve omsorg om barnet ikke lenger har moren sin der?

Ja, han kan kreve omsorgen. Om han får den er noe annet, det kommer helt an på omstendighetene. Men jeg tror reglene er slik at foreldrene kommer i første rekke hvis det ikke er noe alvorlig galt med dem.

skorpionfisken
Skrevet

Ja han kan kreve omsorg. Om ingen protesterer med en god grunn (mishandling av barnet) så er det godt mulig han får omsorgen også. Når hovedomsorgspersonen dør går barnevernet inn og vurderer saken på nytt. Om de finner far egnet til å være far, og han ønsker det selv, så ser de ikke på hva forholdet til mor var, med mindre han er dømt for mishandling av både henne og barna.

Gjest Fenriskatten
Skrevet

Hun har all omsorg for barnet, og faren treffer det ikke.

Omsorgen er ikke avgjørende her, det er det foreldreansvaret som er.

Hvis hun lurer på om de har felles foreldreansvar, kan hun sjekke hos folkeregisteret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...