Gå til innhold

Kattungen peser som en hund!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Det KAN da ikke være riktig!?

Når vi leker aktivt stikker hun tungen ut og peser, akkurat slik som hunder gjør når de er ivrige..

er DET riktig?!

Eller er pus syk?

Hun virker ellers frisk og glad, og er både kjælen og spretten om hverandre og oppfører seg som kattunger flest.

Skal katter pese?

*litt bekymret*

P.S Hun klakker også med tennene når hun ser noe spennende som kan fanges, som fluer og mygg og sånn, kan det være noen sammenheng?

Det har jeg heller aldri sett katter gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/194377-kattungen-peser-som-en-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ene katten min gjorde også det når han var liten og jeg herjet med han. Ingenting galt med han :-) Jeg spurte dyrlegen på konroll, men hun sa det var helt ok så lenge han ikke hadde problemer med å puste ellers.

Tannklakking har han imidlertid ikke sluttet med. Begge kattene gjør det når de ser fugler - det er helt normalt :-)

laguna1365380434

Den ene katten min gjorde også det når han var liten og jeg herjet med han. Ingenting galt med han :-) Jeg spurte dyrlegen på konroll, men hun sa det var helt ok så lenge han ikke hadde problemer med å puste ellers.

Tannklakking har han imidlertid ikke sluttet med. Begge kattene gjør det når de ser fugler - det er helt normalt :-)

Flott! Nå ble jeg lettet! :-)

Vi lekte voldsomt med tøyedderkoppen her, og hun satt med ørene stivt rett opp,og tunga ut av munnen og PESTE..:-o Hun var veldig ivrig & engasjert, og så på et vis glad ut for det..(men rar! ;-))

Hun virker slett ikke som hun har noen pusteproblemer, eller helseproblemer i det hele tatt, og har kondis som bare rakkern.

Takker for beroligende svar.

:-)

Gjest Halling

Kattene klakker med tenna omtrent for alt som rører seg. Ikke så greit å se smådyr og ikke kunne hoppe gjennom glasset.

laguna1365380434

Jeg har lest et sted at katten er svært stresset når den peser som en hund. Ro ned leken når det skjer og la kattepusen hvile seg litt.

Da skal jeg gjøre det! :-) Men hun virket VELDIG ivrig på mere lek når hun peste..Ville ikke gi seg..Jeg ble jo bekymret og skulle se på henne og sånn,men hun ville bare fortsette å leke..

Takk for svar! :-) Da pakker vi bort edderkoppen når hun peser!

Annonse

Jeg har lest et sted at katten er svært stresset når den peser som en hund. Ro ned leken når det skjer og la kattepusen hvile seg litt.

Det er riktig at katter som er svært stresset kan pese på denne måten, men det betyr ikke at katten er stresset hvis den peser :-)

Katter som er svært redde, i sjokk, i store smerter e.l. kan pese på denne måten. Men de kan også pese slik hvis de er ekstra ivrige, som her, eller rett og slett hvis det er veldig varmt. De gjør det jo først og fremst for å regulere kroppstemperaturen og for å øke oksygennivået i blodet.

Så lenge katten selv vil leke mer tror jeg ikke det er noen fare. Når den ikke orker mer går den :-)

Det er riktig at katter som er svært stresset kan pese på denne måten, men det betyr ikke at katten er stresset hvis den peser :-)

Katter som er svært redde, i sjokk, i store smerter e.l. kan pese på denne måten. Men de kan også pese slik hvis de er ekstra ivrige, som her, eller rett og slett hvis det er veldig varmt. De gjør det jo først og fremst for å regulere kroppstemperaturen og for å øke oksygennivået i blodet.

Så lenge katten selv vil leke mer tror jeg ikke det er noen fare. Når den ikke orker mer går den :-)

Det er sikkert sant.

Men kattunger gir seg ikke med en gøy lek før den absolutt må. Det er min erfaring iallefall. De leker til de detter i dørken nesten.

Jeg er ikke vetrinær, så jeg skal ikke uttale meg for sikkert.

Da skal jeg gjøre det! :-) Men hun virket VELDIG ivrig på mere lek når hun peste..Ville ikke gi seg..Jeg ble jo bekymret og skulle se på henne og sånn,men hun ville bare fortsette å leke..

Det er jo litt vanskelig å vite så lenge hun er gira på å leke mer. Det kan jo være at en pause er greit likevel, for enkelte pusunger klarer ikke gire ned like lett som de girer opp.

"Leke bare littegranne til! Er så gøy!" klore, klore.

Kjekt med kattunger. Bare så synd jeg er allergisk :-(

Det er sikkert sant.

Men kattunger gir seg ikke med en gøy lek før den absolutt må. Det er min erfaring iallefall. De leker til de detter i dørken nesten.

Jeg er ikke vetrinær, så jeg skal ikke uttale meg for sikkert.

Jeg er heller ingen veterinær, men jeg har en god del erfaring med katter og har lest endel om katteadferd. Overhodet ingen ekspert likevel, men at kattene selv klarer å regulere når de må hvile og sove tror jeg i alle fall :-)

Kattunger herjer gjerne til de ramler og blir liggende, ja. Min erfaring er at de gjør det uansett, enten jeg hjelper til eller ikke, hvis de er av den typen :-)

Hvis katten er ivrig og leker "hardt", så er det ikke uvanlig.

Katter er som hunder og bidrar til å kvitte seg med varmen gjennom å pese med tungen hengende litt ut.

Når det gjelder klakkingen med tennene (der haken rett og slett dirrer av "opphisselse"), så er det også helt normalt:-)

Mine voksne katter gjør det fremdeles - hvis det er noe de har veeeeldig lyst på, men ikke får tak i (insekter i taket, fugler på utsiden av vinduet etc).

Så bare le av det, for det ser jo litt morsomt ut:-)

Det er ikke noe farlig, så lenge den ikke viser tegn til at noe annet er galt.

"....................................."

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kaller den lyden for "tannklakking" o.l. Det er jo slett ikke det de gjør - lyden kommer fra bak i ganen (tror) jeg, og ikke fra tennene.

"......................................"

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kaller den lyden for "tannklakking" o.l. Det er jo slett ikke det de gjør - lyden kommer fra bak i ganen (tror) jeg, og ikke fra tennene.

"......................................"

Ja, det er vel tungen og stemmebåndene som lager lyden faktisk. Jeg kalte det bare "tannklakking" nå fordi det var det laguna spurte etter i sitt innlegg :-)

laguna1365380434

Hvis katten er ivrig og leker "hardt", så er det ikke uvanlig.

Katter er som hunder og bidrar til å kvitte seg med varmen gjennom å pese med tungen hengende litt ut.

Når det gjelder klakkingen med tennene (der haken rett og slett dirrer av "opphisselse"), så er det også helt normalt:-)

Mine voksne katter gjør det fremdeles - hvis det er noe de har veeeeldig lyst på, men ikke får tak i (insekter i taket, fugler på utsiden av vinduet etc).

Så bare le av det, for det ser jo litt morsomt ut:-)

Det ser veldig corny og morsomt ut! :-)

Så nå da dere har beroliget meg ler jeg av henne..hun er en fryktelig søt og morsom katt! Stappfull av egenart og personlighet! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...