Gå til innhold

Hva gjør vi med mormor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mormor har altzeimer. Hun er ikke syk på noen annen måte men husker ingenting lenger. I tillegg er hun sur og konstant deprimert. Hun gråter hele tiden og klager til morfar at de aldri finner på noe, enda de er ute å gjør noe hver_eneste_dag. De er ofte å spiser middag hos mamma og pappa og andre tanter og onkeler. Likevel er hun sur og nebbete, ja faktisk er hun helt bedriten mot morfar, aldri fornøyd og bare kjefter!

Dette begynner å bli et ganske stort problem for morfar. Han må jo ta seg av henne absolutt hele tiden. Kan såvidt la henne være hjemme alene i en time. Morfor begynner å se rimelig sliten ut, og familien er redd for at dette blir for stor påkjennelse for han. Han får ikke annet en dritt slengt etter seg, samtidig som han må finne på noe med henne hele tiden for å blidgjøre henne i de timene det varer, ellers sitter hun bare å gråter, dagen lang. Men når de har kommet hjem fra en utflukt, gråter hun igjen og maser på at hun ikke kommer ut (da har hun alt glemt det).

Dette er rett og slett utholdelig for morfar i lengden. Men hva kan vi gjøre? Jeg tror nemlig at mormor faktisk er for frisk til å komme på gamlehjem, men finnes det noen annen alternativ?

F.eks finnes det noen form for avlastning, der hun kunne vært noen timer så morfar kunne fått litt fred en gang i blant?

Jeg er helt blank på dette området men får helt vondt av morfar slik situasjonen er nå.

Skrevet

Finnes det ikke noe dagtilbud på bofellesskap for aldersdemente eller på sykehjemmet i kommunen? Ta kontakt med servicekontoret og hør. Eventuelt at hjemmesykepleien kan avlaste morfaren din ved å ta henne med ut noen ganger.

Skrevet

Søk henne inn på en dag-avd.

Hvis dere har et sykehjem i nærheten har de nok det der :o)

På dagavd. møtes de til frokost og er sammen til etter middag.

Gjør mye fint sammen der.

Mange aktiviteter med trim , avislesing turer osv.

Ikke alle får tilbud om hver dag, men en kan få flere dager i uken.

Det er virkelig å anbefale.

Skrevet

Høres ut som mora mi de siste 10 årene. Hun har nesten tatt livet av faren min og vært kjempeslitsom og urimelig mot de fleste.

Få henne med til legen i hvert fall så hun kan få Aricept som kan stoppe utviklingen for veldig mange.

Mora mi har akkurat fått plass på avlastningshjem og der fant de ut at hun var altfor dårlig til å bli sendt hjem så hun får lov å være der til hun får plass på gamlehjemmet. Det er en lettelse for alle tror jeg selv om faren min synes det er stusselig å bo alene.

hare1365380455
Skrevet

Dagsenter kan være et godt tilbud for henne, eller dere kan prøve å finne ut om hun kan være noen timer på en demens-avdeling på sykehjemmet eller være der til avlastning noen dager.

Gjest tror jeg
Skrevet

Jeg synes hun høres syk nok ut. Min bestefar var slik, og ble bare verre og verre. Vi tok han på hjem altfor seint. De var sjokkert over hvor langt det var kommet. Han var alltid sur og mistenksom. Tilslutt ble han hardhendt mot bestemor. Da sa vi stopp, og fikk han inn på psykiatrisk på timen. Der fikk han være noen dager til de hadde funnet et "hjem" til han.

Gjest medisinering
Skrevet

Hun bør ihvertfall følges godt opp, og evt få medisiner for depresjonen sin. Man skal ikke la være å behandle andre lidelser (som depresjon) selv om pasienten har alzheimer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...