Gå til innhold

Step-maskin eller trimsykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil trene, men med to (små) unger og en mann som er ukependler, begrenser det seg veldig fort. Må ha et opplegg som egner seg hjemme.

Har problemer med stivhet mellom skulderbladene (kronisk greie), og fått et treningsopplegg av fysioterapeut. Imidlertid er det viktig å varme opp, og litt kondistrening er absolutt nødvendig!

Om jeg sykler, så stivner jeg veldig i brystkassa, men allikevel er jo ergometersykkel en fin måte å varme opp på, samt et middel til kondistrening.

Men, som sagt, ikke helt gunstig for meg.

I dag fikk jeg se at det selges step-maskiner. Det må vel være ideelt? Ikke bare kan jeg stå der og trå, men jeg kan svinge armene samtidig og dermed oppnå bevegelse i bryst/rygg-muskelaturen.

Har aldri prøvd en slik step-sak, så spørsmålet går til de som vet; Egner det seg til oppvarming og kondistrening?

Stod på farten til å kjøpe en ergometersykkel, men ble usikker på om jeg kanskje burde velge step-maskin i stedet......

Skrevet

Jeg har en Orbitrek og er kjempefornøyd med den. Det er nesten som å stå mens man sykler. Du kan velge om du vil holde i "håndtakene" som går automatisk frem og tilbake etterhvert som du "sykler", eller du kan skru dem fast. Du får en viss bevegelse i overkroppen ved å holde i håndtakene, men det er ikke noe problem å gå på den uten å holde seg fast da:)

Jeg brukte min daglig, gikk i 20 min hver dag, og gikk ned 21 kg på 5 mnd (har selvfølgelig litt å si med kosthold åsså da). Jeg har også to små på 3 år og 6 uker, og nå etter graviditeten gleder jeg meg til å begynne og trene igjen.

Deilig med treningsapparater man kan dra frem og bruke forann tv`n ;)

Her er et bilde av en orbitrek hvis du ikke vet hvordan de ser ut?! :

http://www.thane.com/html/products/hf/orbitrekplat/orbitrek.html

Skrevet

Jeg har en Orbitrek og er kjempefornøyd med den. Det er nesten som å stå mens man sykler. Du kan velge om du vil holde i "håndtakene" som går automatisk frem og tilbake etterhvert som du "sykler", eller du kan skru dem fast. Du får en viss bevegelse i overkroppen ved å holde i håndtakene, men det er ikke noe problem å gå på den uten å holde seg fast da:)

Jeg brukte min daglig, gikk i 20 min hver dag, og gikk ned 21 kg på 5 mnd (har selvfølgelig litt å si med kosthold åsså da). Jeg har også to små på 3 år og 6 uker, og nå etter graviditeten gleder jeg meg til å begynne og trene igjen.

Hvor kjøpte du orbitrek'en din, og hva ga du for den?

Skrevet

Hvor kjøpte du orbitrek'en din, og hva ga du for den?

Søstra mi har også en Orbitrek. Hun kjøpte den for ca 2000 kroner på TV Shop, og den var godt brukt i en periode.

Jeg har prøvd den én gang, og har aldri vært SÅ stiv som dagen etter! Den gjør nytta si, og vel så det. Man kan stille inn motstanden, så man oppnår den treninga man ønsker.

Kunne tenkt meg en sånn selv!

Skrevet

Søstra mi har også en Orbitrek. Hun kjøpte den for ca 2000 kroner på TV Shop, og den var godt brukt i en periode.

Jeg har prøvd den én gang, og har aldri vært SÅ stiv som dagen etter! Den gjør nytta si, og vel så det. Man kan stille inn motstanden, så man oppnår den treninga man ønsker.

Kunne tenkt meg en sånn selv!

TV Shop har den ikke lenger på sidene sine... :-(

Noen som vet hvor man får kjøpt Orbitrek?

Evt. om den er bedre eller dårligere enn andre eliptiske treningsmaskiner/crosstrainers?

Skrevet

Jeg har en ergometersykkel, men hadde jeg sjekket litt grundigere når jeg handlet, så hadde jeg heller kjøpt en såkalt eliptikal/eliptisk treningsmaskin:

http://www.trimogtrivsel.no/nettbutikk/catalog/index.php?cPath=1_56

(NB! Ikke reklame, jeg kjenner ikke til firmaet, bare for å illustrere hva jeg mener)

Ønsker meg en sånn da...

Ja, jeg har også kikket på dem, men hadde glemt de litt bort nå.

De ser slett ikke dumme ut, altså!

Skrevet

Ja, den har jeg sett reklame for! Så den funker, altså?

21 kg. i minus er en grei attest, det :)

Henger meg på Gemini som gjerne vil vite hvor man kan få tak i slikt.

Skrevet

Ja, jeg har også kikket på dem, men hadde glemt de litt bort nå.

De ser slett ikke dumme ut, altså!

"De ser slett ikke dumme ut, altså!"

*Ler høyt* Jooo - det er akkurat det de gjør! :o) Det kan godt tenkes de er effektive, men det ser dumt ut.

Skrevet

*Ler høyt* Jooo - det er akkurat det de gjør! :o) Det kan godt tenkes de er effektive, men det ser dumt ut.

Who cares! Det ser dumt ut med gangstaver også, men det er også god trening.

Men nå vil jeg påstå at det er mye innen trening og sport som ser dumt ut jeg da... Siklende skiløpere ser heller ikke så smart ut... *LOL*

Skrevet

He he, jo du har så rett, men det var mer effekten jeg tenkte på ;)

Kunne den tingen stramme opp min ellers stillesittende kontor-rompe, bidra til at sidene ble stramme og fjonge, og i tillegg hjelpe meg til å finne igjen pusten, da er det tingen for meg ;)

Gjest Halling
Skrevet

De er bare trimsykkel av apparater som klarer å få hjertet opp i frekvenser der det virkelig er mye å hente. Løping, skiløping og svømming er de tradisjonelle, men som krever stor plass/ mye vann.

Ellers har du fått svar nedover.

Skrevet

Jeg er veldig glad i ergometersykkelen min.

1. Du kan lese mens du sykler, bøker og blad.

2.Du kan ta det i rolig tempo eller kjøre hardere på hvis en er i humør til det.

3. Du kan høre på musikk mens du leser.

4. Du kan se på tv, film mens du strikker, hekler og sykler.

Variasjonene er "uendelige", så jeg går for en ergometersykkel.

Gjest papirtiger
Skrevet

Hvis du sliter med stivhet ville jeg ikke kjøpt sykkel.. Det gir veldig ensidig belatning på skulder, nakke og armer...

Gjest Halling
Skrevet

Jeg er veldig glad i ergometersykkelen min.

1. Du kan lese mens du sykler, bøker og blad.

2.Du kan ta det i rolig tempo eller kjøre hardere på hvis en er i humør til det.

3. Du kan høre på musikk mens du leser.

4. Du kan se på tv, film mens du strikker, hekler og sykler.

Variasjonene er "uendelige", så jeg går for en ergometersykkel.

Midt foran TVen funker bra.

30 min er passe, Dagsrevyen kl 19, og stiller inn bremsen slik at jeg greier så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...