Gå til innhold

Trenger gode råd fra dere som har kjøpt bolig....

Anbefalte innlegg

Gjest Vil så gjerne ha egen bolig
Skrevet

Heisann!

Vi har funnet en leilighet vi vurderer og legge inn bud på (så snart vi får klarsignal fra banken om at lånet er innvilget).

Det jeg trenger råd til, er hva man bør gjøre når man er den første som legger inn bud på en leilighet. Bør vi legge inn bud til takst, eller bør vi heller by litt under takst? (Mange leiligheter her vi bor går gjerne til priser over takst, men vi har ikke råd til å by mere enn 100 000 over taksten på denne leiligheten).

Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer og tanker dere har rundt dette. Alle gode råd og lure triks mottas med stor takk:)

Skrevet

Under takst, under takst, UNDER TAKST...

Helst ett par 100.000 under takst...

Gjest kommer an på
Skrevet

Hvis dere mener den er vedt det, og kan stoppe (videre) visninger og med det unngå budrunder, kan dere tilby takst (mot at visningene stoppes).

Hvis ikke, begynner dere under takst.

Skrevet

Et par hundre tusen under takst? Hvor i Norge bor dere??? Her i Trondheim hadde nok mekleren bare flirt om du hadde kommet med et sånt bud...

Skrevet

Et par hundre tusen under takst? Hvor i Norge bor dere??? Her i Trondheim hadde nok mekleren bare flirt om du hadde kommet med et sånt bud...

Sandnes!

Det er praktisk talt ingen hus som går for takst her lenger.

Selvfølgelig er det noen, men storparten går for en del under takst!

Gjest Simiana
Skrevet

Bare tull å legge inn bud så mye under prisantydning - ihvertfall her i Stavanger. Blir ikke tatt seriøst. De fleste her legger inn første bud på ca. prisantydning nå for tiden.

Skrevet

Sandnes!

Wops, ser at leligheter går litt nærmere takst enn eneboliger.

Men senest idag så jeg en leilighet med bud på 400.000 under takst.

Gå inn på notar.no og søk litt, det står det bud-gitt på noen.

Noen er laaaangt under, noen er litt nærmere.

Men man begynner selvfølgelig aldri en budrunde ved å by takst.

Skrevet

Sandnes!

Da er meklerne helt på jordet når de kommer med takst.

Her i Trondheim går vel det meste for rundt takst, sjeldent særlig mye under i alle fall. Noen ganger kan man komme noen hundre tusen over takst. Men flere hundre tusen under? Aldri.

Skrevet

Tja, kommer ann på hvor mye du vil ha det. Mange taktikker.

VI fant et sted vi ville ha veldig mye, og bøy takst med en gang. Noen andre begynte å yppe seg, og da slang vi på 50k på budet, og fikk tillslaget.

Skrevet

Det vil avhenge av flere ting.

Vet du om det har vært flere visninger? Var det mange på samme visning som dere? Dersom det var få på visning og/eller det har vært flere visninger tyder det på problemer med å få solgt.

Har selgerne allerede kjøpt noe nytt? I såfall kan dere presse dem mer enn om de ikke har gjort det. By i så fall en del under takst.

Sjekk hva andre leiligheter i samme område har gått for (sjekk bl.a. Notar). Sjekk også dinsides boligkalkulator for å se hva den mener riktig pris er.

Fordelen ved å by takst eller litt over er at en skremmer unna mange andre interesserte. Byr en lavt setter en oftere i gang en budkamp der prisen som regel ender opp høyere enn de involverte hadde tenkt i utgangspunktet.

Gjest boligkjøper`n
Skrevet

Det vil avhenge av flere ting.

Vet du om det har vært flere visninger? Var det mange på samme visning som dere? Dersom det var få på visning og/eller det har vært flere visninger tyder det på problemer med å få solgt.

Har selgerne allerede kjøpt noe nytt? I såfall kan dere presse dem mer enn om de ikke har gjort det. By i så fall en del under takst.

Sjekk hva andre leiligheter i samme område har gått for (sjekk bl.a. Notar). Sjekk også dinsides boligkalkulator for å se hva den mener riktig pris er.

Fordelen ved å by takst eller litt over er at en skremmer unna mange andre interesserte. Byr en lavt setter en oftere i gang en budkamp der prisen som regel ender opp høyere enn de involverte hadde tenkt i utgangspunktet.

Heisann!

På notar var det først oppført to visninger (søn. og man.), etter den første visningen kom det opp på notar at det skal være visning neste man. også. (kan vel tyde på at det var få på visning den første dagen?).

Vi så bare et annet par da vi var på visning den første dagen, og da vi spurte megleren om det hadde vært mange dagen etter, svarte han " det har vært noen i dag også" ( jeg tolker det som at det ikke hadde vært så mange denne dagen heller).

Her omkring går det meste til priser over takst, så jeg vil egentlig ikke tro at de får problemer med å selge denne leiligheten (men det kan jeg jo ikke vite sikkert).

Det var visst moren til hun som skal selge leiligheten som har bodd der. Ut fra det selgerne sa, forstod jeg det som om at denne damen nå er død, og at datteren har arvet huset, (men at de ønsker å selge det fordi de selv nettopp har bygd seg hus).

Men det jeg tenker på,er at vi ikke har råd til å være med særlig lenge i en budrunde, når vi bare kan by intill 100 000 over takst.Hvis vi er de eneste som byr så er det vel mer sannsynlig at selger godtar budet hvis vi byr takst. Men det kan kanskje gi feil inntrykk også...at selger tror at han kan få mer for leiligheten, når allerede det første budet de får inn er til takst?!

Men jeg tror vi satser på å vente et par dager for å se om det er noen andre som leger inn bud, og er det ikke det, så legger vi inn et bud som er 50-100 000 under takst. Høres ikke det lurt ut? :):):)

Veldig vanskelig dette, huff og huff :)

Tusen takk for svar:)

Skrevet

Heisann!

På notar var det først oppført to visninger (søn. og man.), etter den første visningen kom det opp på notar at det skal være visning neste man. også. (kan vel tyde på at det var få på visning den første dagen?).

Vi så bare et annet par da vi var på visning den første dagen, og da vi spurte megleren om det hadde vært mange dagen etter, svarte han " det har vært noen i dag også" ( jeg tolker det som at det ikke hadde vært så mange denne dagen heller).

Her omkring går det meste til priser over takst, så jeg vil egentlig ikke tro at de får problemer med å selge denne leiligheten (men det kan jeg jo ikke vite sikkert).

Det var visst moren til hun som skal selge leiligheten som har bodd der. Ut fra det selgerne sa, forstod jeg det som om at denne damen nå er død, og at datteren har arvet huset, (men at de ønsker å selge det fordi de selv nettopp har bygd seg hus).

Men det jeg tenker på,er at vi ikke har råd til å være med særlig lenge i en budrunde, når vi bare kan by intill 100 000 over takst.Hvis vi er de eneste som byr så er det vel mer sannsynlig at selger godtar budet hvis vi byr takst. Men det kan kanskje gi feil inntrykk også...at selger tror at han kan få mer for leiligheten, når allerede det første budet de får inn er til takst?!

Men jeg tror vi satser på å vente et par dager for å se om det er noen andre som leger inn bud, og er det ikke det, så legger vi inn et bud som er 50-100 000 under takst. Høres ikke det lurt ut? :):):)

Veldig vanskelig dette, huff og huff :)

Tusen takk for svar:)

Hvis de har arvet huset så trender de neppe pengene umiddelbart og har råd til å avvente.

På den andre siden ønsker de sikkert å bli kvitt huset så fort som mulig, og pengene de får inn er en "bonus" uansett.

Det er en god ide å vente. Legger en inn bud tidlig så drar en fort igang en budrunde. Vent til i siste liten og legg inn et bud minst 50 000 under takst. Det er jo mulig megleren vil prøve å overbevise de om å godta tilbudet (så han slipper å jobbe mer med å selge huset).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...